Senie latvieši, kā zināms, vispār iztika bez zobārstiem, jo dzīvoja un ēda veselīgi. Ja nu tomēr kāds zobs apsāpējās, pret šo vainu derēja riebēju noskaitīti buramvārdi un zāļu novārījumi. Populāras bija ozolzīļu, dievkociņu tējas, dēles uz vaigiem vai pīpes dūms no driģeņu sēklām, vībotnēm, apiņiem. Tāpat praktizēja ķiploku vai sīpolu sulas lietošanu, bet eksotiskāks pasākums bija zibens saspertas egles skaidas bāšana caurajā zobā.
Viduslaiku pilsētās pirmās palīdzības funkcijas zobu dziedniecībā pildīja bārddziņi, pirtnieki vai labākajā gadījumā kāds visās jomās izdarīgs ķirurgs, kas sāpošo zobu centās izraut. Ārsti, kas sāka specializēties tieši zobu lietās, Eiropā parādījās tikai 18. gadsimtā, bet arī viņi galvenokārt bija rāvēji, protēžu un zālīšu licēji. Par kaut kādu plombēšanu visbiežāk nebija ne runas. Par to mūsdienu izpratnē nopietni varēja domāt tikai 19. gadsimta otrajā pusē, kad amerikānis Džeimss Morisons aptuveni 1870. gadā izgudroja gan zobārstniecības krēslu, gan kājminamo urbi.
Bonbongām - nē!
Līdz
Krievijas impērijai modernās zobārstniecības gudrības nonāca 19.
gadsimta beigās. Kurš bijis pirmais zobārsts latvietis, mūsdienās
noskaidrot nav iespējams, taču pirmā latviešu zobārstu biedrība dibināta
1908. gadā. Tobrīd tajā aktīvi sāka darboties dainu vācēja Krišjāņa
Barona dēls Kārlis, kuru pamatoti uzskata par latviešu zobārstniecības
veidotāju un sakārtotāju.
Priekšstats, ka zobiem noteikti jābūt ne
tikai veseliem, bet pēc iespējas baltiem, Rietumu pasaulē guva
popularitāti pēc Pirmā pasaules kara. Šis modes vilnis skāra arī
Latviju, kurā, rimstoties neatkarības cīņām, bija 383 zobārsti uz 1,6
miljoniem iedzīvotāju. Jāteic, vēl 20. gados zobārstus nemaz neuzskatīja
par pilnvērtīgiem mediķiem, un ārsta statusu viņiem turpmākajos gados
nācās iekarot neatlaidīgā cīņā, pierādot savu nepieciešamību. Kādu
artavu deva ASV un Eiropā plašu interesi iemantojusī atziņa, ka
iekaisuši un slimi zobi var būt par iemeslu citām organisma saslimšanām.
"Beidzamā laikā nereti notiek, ka kādās slimībās, kas nepadodas
nekādiem ārstēšanas paņēmieniem, sekojot speciālista norādījumam,
beidzot izmeklē arī zobus, vai tajos neslēpjas slimību perēkļi,"
rakstīja žurnāls Atpūta.
Atsaucoties uz amerikāņu zobārstu
novērojumiem, prese biedēja, ka bojāti zobi varot izraisīt pat garīgas
slimības. Skolēniem ar sliktiem zobiem esot mazākas garaspējas un
lielāka varbūtība kļūt par noziedzniekiem. "Trūcīga mutes kopšana
veicinot arī pāragru novecošanu," sprieda Jaunākās Ziņas. Gluži
didaktisks izklausījās 1939. gada 27. jūlijā avīzē Rīts, atsaucoties uz
vācu presi, publicētais raksts par 43 gadus vecu Minhenes iedzīvotāju
Šlosera kungu, kurš nošāvās savā dzīvoklī, jo citādi veselo vīrieti bija
nomocījušas zobu vainas. Dienu pirms pašnāvības viņš esot izteicies:
"Labāk mirt nekā katru dienu staigāt ar zobu sāpēm!"
Civilizācijas lāsts
Patiesībā
vidusmēra Latvijas pilsonim zobu dakteris nemaz nebija tik pieejams.
Zobu ārstēšana lielākoties bija vai nu turīgo ļaužu, vai arī slimokasu
dalībnieku un valsts ierēdņu, dzelzceļnieku, militārpersonu privilēģija.
Šī situācija mainījās tikai 30. gadu beigās, kad valsts ķērās pie
zobārstniecības "demokratizēšanas", sākot plānveidīgi dalīt Latviju
"zobārstniecības rajonos" un gādājot, lai valsts apmācītie dakteri
sniegtu pakalpojumus pēc valsts noteikt cenrāža.
Vārdu zobārsts
medicīnas apritē oficiāli pieņēma vien 1938. gada 11. februārī, atzīstot
līdz tam izmantoto ārsts zobu slimībās par praksē neērtu. Ap šo laiku
valdības protežētā zobu ārstēšanas kampaņa, jo īpaši Rīgā, ritēja pilnā
sparā - pilsētas valde finansēja mazturīgo bērnu dakterēšanu, sūtīja uz
nomaļu skolām "ceļojošus zobu ārstēšanas kabinetus", dalīja bezmaksas
zobu sukas un zobu tīrāmo pulveri. To, ka valsts pagriezusies, tā teikt,
ar seju pret zobu jautājumu, varēja manīt vēl agrāk, vismaz kopš 1935.
gada, kad amatpersonas konstatēja, ka skolu beidzējiem mutes dobums ir
ļoti sliktā stāvoklī, un skolu ārstiem oficiāli piekodināja īpaši
uzraudzīt skolēnu, sevišķi mazturīgo, zobu stāvokli. Līdz tam zobu
uzmanīšana skolās daudzmaz notika vienīgi pirmajās klasēs, bet vecākajās
ārstu sauca, ja skolēnam zobs bija sācis sāpēt.
"Zobu stāvoklis
tautā ļoti slikts. Ne vien pie mums, arī citām tautām vēl ir stipri
ļaunāks stāvoklis kā pie mums. Kas vainīgs? Civilizācija. Mūsu laikos
zobiem vairs nav darba. Ar katru jaunu paaudzi zobi pasliktinājas, jo
žokļi netiek pietiekoši nodarbināti. Barību tagad uzņem sasmalcinātā
veidā, un zobiem nav ko kost," LU Zobārstniecības institūta speciālisti
1937. gada rudenī atzina Brīvajā Zemē.
Čakarē, ko māk
Traki
klājās cēsniekiem, kuri 1924. gadā dzīvoja patiesās bailēs no agresīvā
vietējā zobārsta. Šis vīrs, vārdā Vilhelms, praktizēja kabinetā Gaujas
ielas 16 nama otrajā stāvā. Dakteris ne tikai nodarbojies ar spiritismu,
hipnotizēšanu un klientiem stāstījis "dīvainas lietas", bet arī
vairākkārt piekāvis Cēsu pilsoņus. Prese konstatēja, ka cēsniekiem viņš
iedvešot "nopietnas bailes un tie otrreiz iet pie viņa ārstēt savus
zobus vairs neuzdrošinoties". "Tā kā policijai ar šo ārstu vairākkārt
iznākušas darīšanas dēļ viņa gluži neparastās uzvešanās, jo tas pat
gluži svešus pretimnācējus uz ielas apvainojoši aizskar, tad ir pamats
šaubīties, vai šis zobārsts būtu pieskaitāms pie normāliem cilvēkiem,"
satraucās Policijas Vēstnesis. Bet Jēkabpils Vēstnesis 1929. gadā
publicēja tādu repliku: "Interesanta parādība novērojama Krustpilī pie
kādas zobārstes. Ar zobu ārstēšanu nodarbojas ne tikai viņa, bet arī tās
vīrs, kuram, jādomā, nav ne attiecīgo tiesību, ne vajadzīgās prasmes.
Zobārstes vietu viņš izpilda tad, kad tās nav mājās. Tādos gadījumos
viņš pilnīgi patstāvīgi apstrādā pacientus. Ir bijuši gadījumi, kad
neapzinīgi pacienti arī viņam atļauj ārstēt un plombēt. Vai uz to gan
nevajadzētu attiecīgām iestādēm griezt vērību?" Pieminētais zobārstes
Manušēvičas vīrs laikam bija kolorīta personība, jo pēc pieciem gadiem,
1934. gada martā, avīze sūdzējās, ka šis kungs zobārstniecības kabinetā
veicot aģitāciju un "visiem zobus ārstējošiem solījis dažādus
pakalpojumus, ja tie balsošot slimokases pilnvarnieku vēlēšanās par
sarakstu Nr. 7".
Bez kļūmēm zobārstu darbā tiešām neiztika. 1930.
gada janvārī Rīgas pilsētas 1. slimnīcā no Kuldīgas ieveda 25 gadu vecu
pacienti, kas vizītes laikā nejauši ar siekalām bijusi norijusi
plombēšanas procesā izmantoto Millera adatu. Laikraksts atzīmēja, ka tas
nav pirmais gadījums un vainojama esot zobārstu nevērība.
Sabiedrības acīs zobārsta profesija 20.-30. gados iekaroja materiāli ienesīgas jomas slavu. Klienti taču pārsvarā bija naudīgi! Garnadži un viltvārži to nevarēja neievērot. Pavisam reālu šarlatānismu 1937. gadā piedzīvoja dundadznieki. "Rīgas žīds Jankels Jenohs Lurjē ieradies Dundagā, apmeties viesnīcā un sācis pieņemt zobu slimniekus, uzdodamies par Rīgas speciālistu. Vēlāk dundadznieki sapratuši, ka apkrāpti: sudraba plombu vietā ielikts cements, kas drupis nost ar visām zelta plāksnēm. Toties stingrs bijis speciālista honorārs." Jaunākās Ziņas stāstīja, ka Lurjē notverts un tiesa viņam piespriedusi divas nedēļas aresta plus 46 latus par labu pacientam.
Kabinetu uzgaidāmajās telpās nereti notika zādzības. 1924. gadā policija apcietināja jaunu dāmu Antoņinu Auziņu, kas zobārstu kabinetu priekštelpas aptīrīja sistemātiski, aiznesot mēteļus ar zvērādas apkaklēm, rokassomiņas, lietussargus un reiz pat grīdsegu. Savukārt 1939. gada sākumā Rīgas apgabaltiesa izskatīja Annas Raškēvicas lietu. Šī dāma specializējās pašu zobārstu apzagšanā. Par viņas upuriem krita vairāki galvaspilsētas stomatologi. Vienam sieviete bija nozagusi zelta zobus, citam - instrumentus, pie viena izšeptējot klientu un mediķu mēteļu kabatas. Raškēvicas guvums bija iespaidīgs - vairāk nekā 3000 latu. Par šo naudu zagle un viņas līgavainis paspēja apmēbelēt dzīvokli.