Diez vai vēsturniekiem jebkad izdosies noskaidrot velosipēda radīšanas brīdi. Daži uzskata, ka riteņa priekšteči redzami jau seno ēģiptiešu kapeņu gleznojumos, citi tos ieraudzījuši Pompeju freskās. Pastāv arī viedoklis, ka pirmo velosipēda priekšteci uzskicējis Leonardo da Vinči vai viņa skolnieks Džakomo Kaproti. Šāda skice patiesi eksistē, taču tā, visdrīzāk, ir viltojums.
Par velosipēda pirmā priekšteča
autoru nereti tiek saukts franču grāfs Medē de Sivraks, kurš 1790. gadā
radīja ietaisi, ko sauca par velocifere vai celerifere. Par pamatu šim
izgudrojumam kalpoja bērnu rotaļlieta – nūja ar zirga galvu vienā galā,
bet otrā galā tai nereti tika pierīkots ritenis. De Sivraks izveidoja
savu versiju pieaugušiem cilvēkiem, kas sastāvēja no diviem vienāda
lieluma riteņiem un šķērskoka un atgādināja zirgu vai lauvu.
Jauno pārvietošanās līdzekli
iepazina arī citās zemēs, ne tikai Francijā. Vācu baronam Karlam fon
Draisam, kurš dzīvoja Karlsrūē, ienāca prātā ideja, kā celerifere
pielāgot savu īpašumu apbraukāšanai. Fon Draisa versiju vēlāk daudzviet
tā arī sauca – par draisienne, atvasinot nosaukumu no barona vārda.
Braucamrīka priekšējais ritenis bija savienots ar tā rāmi, un tādējādi
varēja ne tikai tikt uz priekšu, bet arī pagriezties ap stūri.
Bīstamais hobijs
Fon
Draisa izgudrojums pamazām nāca modē, un to vairs neizmantoja tikai
praktiskiem nolūkiem. Cenas auga proporcionāli pieprasījumam, un drīz
vien modīgie braucamrīki ieguva divas iesaukas – tos sauca gan par
hobija zirgiem, gan dendiju zirgiem, jo tie bija kļuvuši ļoti dārgi. Pat
nākamais Anglijas karalis Džordžs IV un viņa galminieki sev bija
atklājuši prieku vizināties ar neparastajiem braucamrīkiem – saulainās
pēcpusdienās angļu aristokrātus bieži varēja redzēt pulcējamies parkos,
lai šādi izklaidētos. Tāpēc nav nekas pārsteidzošs, ka tālākos
uzlabojumus velosipēda priekštecis piedzīvoja tieši Anglijā. Kariešu
būvētājs Deniss Džonsons no Koventgārdenas 1818. gadā radīja savu
draisienne versiju un pat atvēra īpašu braukšanas skolu, kur jaunie
džentlmeņi tika apmācīti, kā izveicīgi un eleganti pārvietoties ar
jaunajiem braucamrīkiem.
No aptuveni 1820. līdz 1865. gadam notika
daudzi modīgā braucamrīka uzlabošanas eksperimenti. 1861. gadā Pjērs
Mišo un viņa dēls Ernests izgudroja vairākus būtiskus elementus, kas
tuvināja modernā velosipēda rašanās brīdi. Viņi priekšējai asij
pievienoja pedāļus, bet, lai atvieglotu braukšanu, vajadzēja ārkārtīgi
lielu priekšējo riteni. 1868. gadā Mišo rūpnīcā Francijā trīsdesmit
darbinieku strādāja ātrā tempā, lai spētu apmierināt pieprasījumu un
dienā varētu salikt vismaz piecus braucamrīkus. Kāds reportieris tolaik
apjūsmoja Mišo brīnišķīgā izgudrojuma nepārspējamo kvalitāti un
iespējas, taču nekautrējās norādīt arī uz kādu būtisku trūkumu –
braucamais maksāja tikpat, cik zirgs.
Parastais un neparastais
1839.
gadā skotu kalējs Kirkpatriks Makmilans radīja braucamrīku, kas jau
sāka mazliet līdzināties mūsdienu velosipēdam. Tagad varēja pārvarēt
lielākus attālumus, vispār ar kājām nepieskaroties zemei. Makmilans
sakombinēja trīs svarīgus elementus – divus mazākus riteņus, starp
kuriem atradās vieta sēdēšanai, ar kloķiem vadāmu aizmugurējo riteni un
stūrējamu priekšējo riteni. Taču arī šim braucamajam bija vairāki
nopietni trūkumi – pārvietojoties tas lēkāja, grabēja un rībēja, bija
grūti vadāms un apstādināms. Makmilana izgudrojumam trūka efektīvu
pedāļu, turklāt ceļu stāvoklis tolaik nebija sevišķi labs. Arī Skotijas
kalnainā daba un skarbie laikapstākļi nebija piemēroti šādam
transportam, un diemžēl šis velosipēda paveids neguva nekādu atzinību.
1890.
gados tika izveidoti divi dažādi braucamrīki, un katram no tiem bija
savs piekritēju pulks. Pirmais tika radīts mazliet agrāk, tam bija
priekšējais ritenis cilvēka augumā un pavisam neliels aizmugurējais
ritenis. Sēdvieta atradās aptuveni krūšu augstumā, tāpēc vajadzēja
veiklību un arī pārdrošību, lai uzsēstos uz šā braucamrīka. Anglijā to
iesauca par penijfārtingu, jo penijs bija vislielākā, bet fārtings –
vismazākā tolaik izmantojamā britu monēta.
Otrs izgudrojums bija ar
diviem vienāda izmēra riteņiem. Anglijā ar laiku to sāka dēvēt vienkārši
par velosipēdu, savukārt braucamajam ar lielo un mazo riteni deva
iesauku The Ordinary – parastais.
Veterināra dēls
Lai
gan visu veidu velosipēdu dizains tika uzskatīts par ārkārtīgi modernu,
tos joprojām sauca par kaulu kratītājiem. Tāpēc milzu solis uz priekšu
braucēju komforta jomā bija pneimatiskās riepas izgudrošana. Tā bija
patentēta jau 1845. gadā, bet velosipēdam tika izmantota tikai 1888.
gadā. Belfāstā, Īrijā, praktizējošs veterinārais ķirurgs Džons Boids
Danlops uzskatīja, ka viņa mazā dēla trīsritenītis ir pārāk neērts. Viņš
pielāgoja braucamrīka riteņiem gumijas šļūteni, ko salīmēja un
piepumpēja ar gaisu. Danlops savu izgudrojumu pilnveidoja un patentēja
pneimatiskās riepas, kas domātas tieši velosipēdiem. Pēc diviem gadiem
vienlaidu gumijas velosipēdu riepas tika izņemtas no apgrozības, bet jau
1892. gadā Danlops bija miljonārs. Kompānija Dunlop arī mūsdienās ir
ietekmīgs riepu ražotājs.
Velosipēda drošības uzlabošanā liela nozīme
bija bremžu sistēmas izgudrošanai, un jau 1898. gadā tāda bija gandrīz
visiem riteņiem. Bremzējot tagad bija iespējams lēnām un mierīgi
apstādināt braucamo un velosipēdistam vairs nevajadzēja lēkt nost no
braucoša riteņa.
Brunčiem plīvojot
Velosipēds
kļuva par 19. gadsimta jaunās sievietes simbolu, it īpaši Lielbritānijā
un Amerikas Savienotajās Valstīs. Feministes un sufražistes augstu
novērtēja velosipēda nozīmi. Piemēram, ietekmīgā 19. gadsimta amerikāņu
cilvēktiesību aktīviste, sufražiste Sūzana Entonija reiz teica: “Ļaujiet
man jums pateikt, ko es domāju par velobraukšanu. Es domāju, ka
velosipēds ir palīdzējis sieviešu emancipācijai vairāk nekā jebkas cits
šajā pasaulē. Tas dod sievietei brīvības izjūtu un pašpārliecību. Es
apstājos un priecājos ik reizi, kad redzu sievieti braucam ar divriteni,
– tas raksturo brīvu sievišķību.”
Arī citas dāmas nekautrējās no
līdzīgām slavas dziesmām, piemēram, Amerikas Kristīgo sieviešu
asociācijas prezidente Frānsisa Vilārda 1895. gadā pat uzrakstīja
grāmatu Kā es iemācījos braukt ar velosipēdu, kurā slavināja gan
velosipēdus vispār, gan īpaši savu draudzeni – velosipēdu, ko bija
nodēvējusi par Gledisu un kas bija kļuvis par ikdienas pavadoni.
Vilārdai pieder arī kāda interesanta sentence, proti, viņa netērēs savu
laiku, ļaujoties berzei, ja var ļauties inercei. Vēl viena velosipēdu
piekritēja Annija Londonderija 1895. gadā kļuva par pirmo sievieti, kas
ar velosipēdu apbrauca apkārt pasaulei.
Zelta laikmeta atgriešanās
Tiek
lēsts, ka velosipēdu zelta laikmetā, 19. gadsimta 90. gados, Amerikā
vien tika izmantoti desmit miljoni riteņu, kamēr populācija sasniedza 75
miljonus cilvēku. Taisnība izrādījās tiem, kas pareģoja velosipēdu
neizbēgamu ekspansiju.
20. gadsimta 50. gados interese par
velosipēdiem samazinājās – prioritāte bija automašīnas, un
riteņbraukšana tika atstāta bērnu un pusaudžu ziņā. Taču jau 70. gados
līdz ar kalnu velosipēdu izgudrošanu tie atkal kļuva populāri, jo ar
šādu divriteni varēja braukt gan pa mežiem, gan pļavām. Modē atgriežas
pilsētas velosipēdi, un aizvien vairāk cilvēku tos izmanto kā ikdienas
pārvietošanās līdzekli. Velosipēdu daudzveidība mūsdienās ļauj
izvēlēties katram savu divriteni, ar ko traukties dzīvē, jūtot vēju
matos un nenorobežojoties no pasaules aiz automašīnas logiem.