Tvīda brauciens (angļu valodā - tweed run) ir brauciens ar velosipēdu retro tērpos. Kaut arī divriteņi un to vadītāju izskats liecina par it kā senām tradīcijām, patiesībā tā vēsture ir ļoti īsa – pirmā šāda veida parāde norisinājās 2009.gada sākumā Londonā.
Pirmais tvīda brauciens Latvijā notika pērnā gada maijā Liepājā, bet septembra beigās tādā vienojās arī galvaspilsētas veloaktīvisti. Šis būs otrais piegājiens un, kā sarunā ar TVNET stāsta pasākuma organizētājs, viens no redzamākajiem pašmāju velosipēdu kultūras pārstāvjiem Toms Ērenpreiss, ažiotāža ap to ir jūtama diezgan liela. Iepriekšējās reizēs tajā piedalījušies vairāk nekā 100 riteņbraucēju, bet šogad viņu skaits varētu pat trīskāršoties.
"Galvenais uzsvars ir likts uz stilu un modi. Cilvēki uzpucēsies, satiksies, socializēsies un cels savu pašapziņu. Tas būs velonedēļas noslēgums un visa festivāla kulminācija,"
par gaidāmo braucienu teic Ērenpreiss. Pulcēšanās paredzēta Esplanādē pie Raiņa pieminekļa laikā no diviem līdz četriem pēcpusdienā. Gaidāmas dažādas aktivitātes, piemēram, frizētava, velo dekorētuve, retro foto stūrītis, kā arī Ērenpreisa velodarbnīca, kurā katrs savam rumakam varēs veikt dažādus sīkus uzlabojumus.
Viens no brauciena organizētājiem Toms Ērenpreiss (priekšplānā) uzskata, ka svarīgākā velosipēdistu un citu satiksmes dalībnieku savstarpējās attiecībās ir cieņa un sapratne vienam pret otru. Foto: Latvijas Veclaiku divriteņu klubs
Plkst. 16.00 sāksies tvīda brauciena galvenā daļa, kurā velosipēdisti izmetīs līkumu pa jauno veloceliņu Skolas ielā, kluso centru, gar Spīķeriem un Zinātņu akadēmiju, lai pēc tam caur Vērmanes dārzu atgrieztos atpakaļ Esplanādē. Tvīda brauciena noslēguma ballīte notiks plkst. 20.00 Spīķeros - vispirms uzstāsies kolektīvs "Latvian Blues Band", bet pēc viņiem – dažādi retro mūziku spēlējoši diskžokeji.
Šā brīža braukšanas apstākļi un nereti arī iedzīvotāju attieksme liek šaubīties, ka Latvijas galvaspilsēta jebkad bijusi draudzīga velosipēdiem, tomēr pagājušā gadsimta 20.-30. gadu vēsture apliecina pretējo – tolaik Rīga bijusi īsta velosipēdu lielpilsēta.
Šobrīd lielākais sporta notikums ir Rīgas "Dinamo" spēles, kas pulcē vairāk nekā 10 000 skatītāju, bet savulaik riteņbraucēju sacensības Mežaparka un VEFa velotrekos apmeklējuši pat 30 000.
Šajos gados Latvijā saražoto velosipēdu skaits sasniedza pusmiljonu. Ērenpreiss smejas, ka tas ir pirmsākums mūsdienu hipsteru vidū iecienītajiem "fiksīšiem".
Velonedēļas ietvaros jau aizvadīti vairāki pasākumi, kuros piedalījušās arī amatpersonas, Rīgas mēru Nilu Ušakovu ieskaitot. Ērenpreiss norāda, ka "pa pilei" pašvaldības attieksme pret riteņbraucējiem uzlabojusies, bet šāda tendence bijusi laikā, kad galvaspilsētas vadībā atradušies citi politiķi. "Viņš (Ušakovs) ir izrādījis ieinteresētību un pozitīvo attieksmi pret velobraucējiem. Mūsu uzdevums ir turēt viņu pie vārda."
Galvenā problēma, viņaprāt, ir pārējo satiksmes dalībnieku tolerances trūkums pret velosipēdistiem: "Londonā nav daudz labāks asfalts kā Rīgā, taču satiksmes dalībnieku savstarpējā attieksme ir labāka. Ja automašīna uztaurē, tas nenozīmē, ka tev jāvācas prom, – tas ir tāpēc, lai tu zinātu, ka esi pamanīts. Šobrīd mēs nevaram mainīt apstākļus, taču varam mainīt savu attieksmi. Ir jāmazina saspringums, jābrauc ar ričuku, un viss būs kārtībā."