Līdz šim Rīgā noteiktie griesti par braucienu ar taksometru ir 1,50 lati par iekāpšanu, 50 santīmu par katru kilometru un seši lati par gaidīšanu stundā. Braukšanas maksas aprēķinā par taksometru pakalpojumiem galvenokārt izmanto tā saukto vienkāršo tarifu, kas nozīmē, ka taksometru skaitītājos ir ieprogrammēts noteikts minimālais ātrums, kuru pārsniedzot turpmākajā ceļā aprēķina tikai nobraukto attālumu, savukārt, braucot lēnāk, rēķina tikai ceļā pavadīto laiku, nobraukto attālumu neņemot vērā. Līdz ar to čekā atspoguļotā informācija nav objektīva, jo neuzrāda reālo kilometru nobraukumu.
«Līdz šim visas diskusijas, kas ir bijušas, vienmēr bija par tarifiem, nevis braukšanas maksas aprēķināšanu. Daudzas kompānijas piekopa negodīgo praksi un pasažieriem piemēroja dubulto maksu gan par nobraukto attālumu, gan braucienā pavadīto laiku. To neaizliedz arī Eiropas regula par dubulto tarifu, taču Latvijā godīgie pārvadātāji šādu praksi nelieto,» laikrakstam skaidroja «Rīgas taksometru parka» izpilddirektore Anita Pakalniece.
Turpmāk iecerēts brauciena maksu aprēķināt, summējot kopā gan nobrauktos kilometrus, gan braucienā pavadīto laiku neatkarīgi no tā, ar kādu ātrumu taksometrs ir braucis. Noteikumu izstrādātāji uzskata, ka, summējoties abiem parametriem, braukšanas maksa taksometros teorētiski palielinātos, taču prognozējams, ka taksometru pārvadājumu tirgus nepieļaus cenu celšanos un tiks noteikti zemāki tarifi par katru nobraukto kilometru, kā arī ceļā pavadīto laiku. Gan laika, gan attāluma maksimālos tarifus nosaka katra pašvaldība.
«Šie grozījumi radīs problēmas pasažieriem, jo, piemēram, ja līdz šim bija skaidrs, cik maksā brauciens no lidostas līdz centram, tad tagad klāt būs jāskaita ceļā pavadītais laiks, un tas nozīmē, ka maksas neparedzētu apstākļu dēļ varēs būtiski atšķirties,» apgalvo «BalticTaxi» direktors Ingus Kļaviņš. Viņa vadītais uzņēmums jau sācis informēt klientus par gaidāmajām izmaiņām.
«Manuprāt, tas ir nepārdomāts lēmums, it īpaši šajā laikā, kad benzīns kļūst dārgāks, līdz ar to palielinās arī pašizmaksa par vienu kilometru. Mēs esam pārliecināti, ka tirgus tam vēl nav gatavs, un pagaidām ir pāragri prognozēt, kā tas iespaidos taksometru nozari,» uzsver Kļaviņš.
Arī Pakalniece ir pārliecināta, ka šo noteikumu pieņemšana ir notikusi steigā un tā nav pirmā reize, kad atbildīgās personas pieņem nepārdomātus lēmumus.
«Rīgā taksometru tarifu pieņēma laikā, kad pievienotās vērtības nodokļa likme bija 18%, taču to nemainīja, kad nodokli pacēla līdz 21% un tagad līdz 22%,» atgādina uzņēmēja. Lai pasažieri neizjustu tarifu paaugstinājumu, uzņēmums nedaudz samazinājis tarifus, tā maksa par gaidīšanu ir deviņi santīmi minūtē jeb 5,40 lati stundā, par katru nobraukto kilometru - 45 santīmi, savukārt iekāpšanas maksa - 1,20 lati.