Biljards (no franču: billard; bille — bumba) ir spēle ar bumbiņām uz speciāla galda ar 6 atverēm malās. Biljardā ar koka kiju bumbiņas jāiesit atverēs. Bieži to vajag darīt noteiktā secībā, kas ir atkarīgs no paveida.
Biljardam ir vairāki paveidi:
- snūkers (angļu: snooker)
- pūls (angļu: 8-ball, pool)
- krievu biljards (angļu: russian billiard)
- nainbols (angļu: 9-ball)
"Snooker" spēlē ar 22 bumbām - 15 sarkanās, 6 krāsainās un 1 baltā "sitamā" bumba. "Snookeru" pie viena galda var spēlet ne tikai divi, bet arī vairāki spēlētāji. Secības princips vienkāršs - ja sitiens nenes punktus, tad tas pāriet nākamajam spēlētājam.
Bumbu vērtība
Krāsainajām bumbām vērtību nosaka pēc krāsas: 15 sarkanās bumbas, pa vienam punktam katra, dzeltenā - 2 punkti, zaļā 3 punkti, brūnā - 4 punkti, zilā -5 punkti, rozā - 6 punkti, melnā -7 punkti.
Ar balto bumbu izdara sitienus.
Spēles uzsākšana
Lai izsistu piramīdu, balto bumbu drīkst novietot jebkurā vietā "mājas"
zonā. Ar pirmo sitienu drīkst izsist tikai sarkano bumbu, ja spēlētājs
aizķer citas krāsas bumbu, viņam tiek ieskaitīts sods aizķertās bumbas
vērtības lielumā. Ar pirmo sitienu ir svarīgi ne tikai izjaukt piramīdu,
bet arī pēc iespējas tālāk aizsist balto bumbu, lai radītu sarežģītāku
situāciju nākamajam spēlētājam.
Spēles gaita
Bumbas
var sist jebkurā lūzā. Par sarežģītu sarkano bumbu spēlētājs saņem vienu
punktu, un viņam ir tiesības sist pa jebkuru citu krāsaino bumbu (tā
sauc visas bumbas izņemot sarkanās un balto). Ja pirmais spēlētājs ir
pārliecināts, tad viņš var iedzīt vienu sarkano, otru, un tad krāsaino.
Stingri jāatceras, ka pirms katras krasainās bumbas jāiesit viena
sarkanā. Dažkārt biljarda meistari mēdz sarežģīt noteikumus, ka pēc
sarkanās drīkst izspēlēt tikai krāsaino bumbu.
Iesistās sarkanās bumbas no spēles tiek noņemtas. Līdz tam brīdim, kamēr uz galda ir sarkanās bumbas, krāsainās bumbas drīkst iesist brīvā secībā, tikai katru reizi pirms krāsainās iesitot sarkano. Iesistās krāsainās bumbas šajā stadijā tiek noliktas atpakaļ uz galda tajās vietās , kur atradās spēles sākumā. Var gadīties, ka šī vieta jau ir aizņemta ar kādu citu bumbu, tad krāsaino bumbu novieto pašā augšējā punktā. Ja iesista zaļā bumba un tās vietā atrodas sarkanā , tad zaļo bumbu novieto melnās vietā, bet, ja arī tur ir kāda cita bumba, tad zaļo novieto rozā vietā utt.
Spēles pirmā daļa beidzas, kad visas sarkanās bumbas ir iesistas. Tagad noteikumi attiecībā pret krāsainajām bumbām kļūst stingrāki: tās jāliek lūzā to vērtības secībā sākot no dzeltenās. Iesitot dzelteno, jāsit zaļā, tad brūnā, zilā, rozā un melnā. Šādā veidā iesistās bumbas spēlē vairs nepiedalās. Protams, ja spēlētājs izdarījis kļūdu un iesitis nepareizo bumbu, bumba tiek novietota iepriekšējā pozīcijā.
Spēle pietuvojas noslēgumam, kad uz galda palikušas tikai divas bumbas: melnā un baltā. Gadās, ka spēlētājiem ir vienāds punktu skaits, tad visu izšķir melnās bumbas septiņi punkti. Kad iesista melnā bumba vai izdarīta kļūda spēle beidzas. Reti, bet iespējams neizšķirts. Šajā gadījumā tiek atkārtoti izspēlēta melnā bumba. Melnā bumba tiek novietota savā vietā un pa to sit no "mājas". Skaisti spēlējot var ne tikai iesist bumbas, bet arī manevrēt pa visu laukumu ar balto bumbu, lai nostādītu pretinieku sarežģītā situācijā - "snookers". Tā ir pozīcija, kad pretiniekam ir sarežģīti vai pat neiespējami trāpīt pa atļauto bumbu. Vienīgās izredzes ir izdarīt trāpīgu borta sitienu. Spēcīgie biljardisti var likt baltajai bumbai iet ne tikai taisni, bet arī pa līkni.
Kļūdas
Minimālais sods, kas tiek tiek piešķirts ir četri punkti.
To var dabūt par pieskaršanos bumbai ar kiju, izņemot tās galiņu. Gadās, ka spēlētājs aizsit garām bumbai, bet tā vēl tikai pusbēda: šī bumba atsitoties no borta aizskar citu bumbu, kuru nedrīkst izspēlēt.
Ja baltā bumba iekrīt lūzā, pat tad, ja pēc iesistās bumbas, tiek piemērots sods četri punkti. Piemērojot sodu, tiek ņemta vērā bumbas vērtība, kuru vajadzēja izspēlēt, vai arī bumbas vērtība, kura tika izspēlēta nepareizi. Pēc noteikumiem piemēro augstāko punktu skaitu. Tāpēc, ja bija pareizi izspēlēta sarkanā bumba vai dzeltenā, vai zaļā, vai brūnā, bet baltā bumba iekrita lūzā, tad jānoraksta četri punkti. Bet, ja šāda situācija būs ar melno bumbu, tad tiks norakstīti septiņi punkti. Ja jāsit, piemēram, pa brūno bumbu un spēlētājs izdara pareizu sitienu pa to, bet lūzā ieripo cita bumba, punkti netiek norakstīti, bet iesistā bumba tiek atlikta savā vietā.
Ja bija izveidota situācija "snooker", bet spēlētājam ieskaitīta kļūda, nākamajam spēlētājam ir tiesības izsludināt "brīvo bumbu" - jebkuru bumbu uz galda var aizvietot ar to, kura izrādījusies aizsegta.
P.S.
Profesionāliem spēlētājiem partija aizņem apmēram 20 minūtes, amatieri
spēli beidz apmēram 30 minūtēs. Augstas klases biljardisti cenšas savākt
sērijā 100 punktus. Lielākās sērijas var savākt spēles sākumā, kad ir
daudz sarkano bumbu un krasainās var uzlikt vairākas reizes.
Pieredzējuši spēlētāji ir aprēķinājuši, ka var sērijā savākt 147
punktiem, bet jau lai savaaktu 100 punktus ir nepieciešama zināma
meistarība.
KRIEVU BILJARDS
Krievu biljardam pavisam ir ap četrdesmit paveidu. Tāpēc Krievijas
Nacionālajā Biljarda sporta federācijā 1994 gadā. apstiprināja
vispārējos spēles noteikumus.
Sitiens pa bumbu
Sitiens
jāveic ar kijas uzgaļa priekšējo daļu tās šķērsass virzienā. Tajā laikā
vismaz vienai kājai jābūt pie grīdas. Citā veidā viekti sitieni tiek
sodīti.
Pirmā sitiena izloze
Pirmā sitiena tiesības
tiek izlozētas.Spēlētāji nostājas galda garenass abās malās un veic
sitienus no "mājas" galda garenvirzienā pret tālāko bortu. Uzvar tas ,
kura bumba atsitoties pret to, apstājas tuvāk tuvākajam bortam.
Izloze tiek automātiski zaudēta, ja bumba nesasniedz tālāko bortu, ieiet
pretinieka pusē, iekrīt lūzā. Ja noteikumus pārkāpuši abi spēlētāji,
jeb bumbas nostājušās vienādā attālumā no borta, izloze tiek atkārtota.
Izlozes uzvarētājs drīkst pats veikt pirmo sitienu vai arī atdot to
pretiniekam. Pārējās partijās sāk secībā. Pirms izšķirošās partijas
izlozi jāatkārto.
Bumbu izvietojums
Pirms spēles sākuma
piecpadsmit bumbas ar trisstūra palīdzību tiek novietotas ar virsotni
pret aizmugurējo atzīmi un pamatni paralēli īsakajam bortam.
Sākuma sitiens
Izdarot šo sitienu aizliegts iznest ķermeni ārpus garākā borta iekšējās
malas pagarinājuma līnijas, kā arī novietot sarkano bumbu ārpus "mājas"
līnijas.
Sarkanā bumba skaitās ievadīta spēlē, ja tai ir uzsists
ar kijas uzgali. Spēlējot "no rokas", bumbas, kuras iesistas pretējos
stūros un citās lūzā tiek ieskaitītas.
Iesistās bumbas
Bumbas skaitās iesistas, ja tās pareiza sitiena rezultātā iekrīt lūzā.
Bumba , kura atsitas no lūza atpakaļ uz galda paliek spēlē. Ja bumba
tiek ar nodomu ripināta pa bortu un iekrīt lūzā, tā tiek izlikta
laukumā, saskaņā ar konkrētas spēles noteikumiem, un sods netiek
piemērots.
''Izlekušās'' bumbas
Bumba skaitās izlekusi
no laukuma, ja sitienā rezultātā tā nonāk uz apmales vai uz grīdas.
Bumba paliek spēlē, ja tā atsitas pret kādu biljarda galda piederumu
(lampu, bortu) nonāk atpakaļ laukumā. Savukārt ja bumba pa ceļam aizskar
kādu citu priekšmetu (apģērbu, krītu, kiju), tā skaitās izlekusi.
Izlekušās bumbas novieto uz galda saskaņā ar konkrētās spēles noteikumiem un sods netiek piemērots.
Ja pār bortu pārlec sarkanā bumba, spēlētājam pienākas sods, bet iesistās bumbas neieskaita.
Bumbas stāvoklis
Bumbas stāvoklis tiek noteikts pēc tās centra. Bumba, kura stāv uz "mājas" līnijas, skaitās ārpus mājas.
Sitiena sākums un beigas
Sitiens sākas brīdī, kad kijas uzgalis saskarās ar sarkano bumbu un
beidzas brīdī, kad visas bumbas ir apstājušās uz galda virsmas. Bumba ,
kas griežas uz vietas tiek uzskatīta par kustīgu.
Sitiens pa tuvāk stavošo bumbu
… (ne vairāk kā 1/2 bumbas rādiusa) vai arī par bumbu, kas saskaras ar
sarkano bumbu, jāizpilda 45 grādu leņķī no centru līnijas vai arī tā,
lai sarkanā bumba pēc sitiena apstātos, atripotu atpakaļ vai aizripotu
sānis, nešķērsojot soda līniju. Par nepareizu sitienu spēlētāju soda.
Pretinieka iestāšanās spēlē
Pretinieks stājas spēlē, kad iepriekšējā sitiena rezultātā nav iesista neviena bumba jeb ir nopelnīts sods.
Sodi
Sodus piemēro sekojošos gadījumos:
* ja sarkanā bumba nepieskaras nevienai citai bumbai;
* ja sarkanā bumba sitiena rezultātā izlec aiz borta;
* ja veikts sitiens, nesagaidot iepriekšējā beigas;
* ja sitiena brīdī neviena spēlētāja kāja nav bijusi pie grīdas;
* pieskaršanašanās pie bumbām pirms sitiena ar apģērbu, kiju, roku utt.;
* ja veikts nepareizs sitiens pa sarkano bumbu;
* ja veikts nepareizs sitiens pa tuvāk stāvošo bumbu;
* ja sitot pa tuvāk stāvošo bumbu spēlētājs kavē kijas uzgaļa kontaktu
ar sarkano bumbu, vai arī cenšas pastumt sarkano bumbu un bumbu
vienlaicīgi;
* dubultsiets, kad kijas uzgalis divreiz saskaras ar sarkano bumbu;
* ja veikts sitiens ar uzspiešanu, iespiežot sarkano bumbu starp bortu un bumbu;
* ja sitot"no rokas" no "mājas" sarkanā bumba aizskar kādu 'mājas" zonā atrodošos bumbu;
* ja veikts sitiens bez sarkanās bumbas("Piramīda" un "Maskavas");
* ja sarkanā bumba iekrīt lūzā ("Piramīda");
* pie nepareizas atspēlēšanās("Amerikanka");
* ja sitot "no rokas" spēlētājs izliek sarkano bumbu ārpus "mājas"
līnijas, vai arī iznes ķermeni ārpus garākā borta iekšējās malas
pagarinājuma vai arī sit no pretējā borta;
* par iekjaušanos pretinieka spēlē.
Ja viena sitiena laikā iegūti vairāki sodi, tad piemērots tiek viens.
Bumbas, kuras iesistas, pārkaāpjot noteikumus, tiek liktas atpakaļ uz galda saskaņā ar konkrētās spēles noteikumiem.
PŪLS
1. Sākuma stāvoklis
Uz galda atrodas 16 bumbas:
* 1 balta,
* 1 melna,
* 7 viena veida - pilnīgi nokrāsotas,
* 7 otra veida - ar baltiem sāniem.
Visas bumbas, izņemot balto, tiek novietotas trijstūrī, ievērojot sekojošus nosacījumus:
* melnā bumba atrodas punktā 2;
* B1 un B2 noteikti ir atšķirīgu veidu bumbas;
* nevienā trijstūra malā nedrīkst būt visas viena veida bumbas;
* Baltā bumba atrodas uz līnijas L.
2. Pirmais sitiens
Pirmo sitienu izlozē starp diviem spēlētājiem un veic ar balto bumbu pa
bumbām, kuras novietotas trijstūrī, pie kam spēlētājs to izdara,
atrodoties priekšējā zonā.
Pirmais sitiens skaitās izdarīts,
ja bumbas ir izsistas no sākumstāvokļa un vismaz divas, neskaitot balto
bumbu, ir pieskārušās bortam vai arī kāda bumba ir iesista kabatā. Ja
tas nav noticis, tad pretinieks drīkst turpināt spēli no esošā stāvokļa
vai arī novietot bumbas trijstūrī un sākt spēli no jauna.
3. Bumbu izvēle
Bumbu izvēle notiek pēc pirmā sitiena izdarīšanas. Spēlētājs izvēlas tās grupas bumbas, kuras viņam sķiet izdevīgākas. Izdarot izvēli, drīkst izmantot jebkura veida kombināciju, lai nekļūdīgi iesistu pirmo izvēlēto bumbu norādītajā kabatā. Izvēle ir notikusi tad, kad spēlētājs ir iesitis pirmo norādīto bumbu. Pēc tam spēlētājs sit tikai izvēlētās grupas bumbas.
4. Spēle
* Spēles laikā visi sitieni tiek
izdarīti tikai ar balto bumbu. Sitienu var izpildīt no jebkuras galda
puses, no punkta, kurā baltā bumba apstājusies pēc iepriekšējā sitiena,
izņemot sitienus "no rokas”. (skatīt p.5. "Sodi un kļūdas”).
* Pirms katra sitiena spēlētājam ir jāpiesaka, kuru bumbu un kurā kabatā viņš sitīs.
* Ja spēlētājs neiesit nevienu savas grupas bumbu vai arī pieļauj kļūdu jeb sodu, tad sitiens pāriet pie pretinieka.
* Melnā bumba jāsit pēdējā - pēc tam, kad iesistas visas savas bumbas.
Pirms sitiena pa melno bumbu spēlētājam jāpiesaka, kurā kabatā viņš to
sitīs. Tas jādara katru reizi, kad tiek sists pa melno bumbu, līdz pat
spēles beigām. Var pieteikt jebkuru kabatu, arī to, kuru iepriekšējā
sitienā ir pieteicis pretinieks.
* Spēle ir uzvarēta, ja spēlētājs bez soda vai kļūdas iesit melno bumbu pēc tam, kad ir iesistas visas savas grupas bumbas.
5. Sodi un kļūdas
Sods - stāvoklis spēlē, kad sitiena tiesības pāriet pie pretinieka un viņš var izpildīt "sitienu no rokas” , t.i., novietojot balto bumbu jebkurā brīvajā vietā uz laukuma.
Sods ir, ja:
* baltā bumba vispirms pieskaras pretinieka bumbai vai melnajai bumbai;
* baltā bumba nepieskaras nevienai bumbai;
* baltā bumba iekrīt kabatā vai atstāj laukumu (arī pirmā sitiena laikā);
* spēlētājs ar roku, kiju vai apģērbu pieskaras jebkurai bumbai, kas atrodas uz laukuma.
Kļūda - stāvoklis spēlē, kad sitiena tiesības pāriet pie pretinieka, bet sitiens jāizpilda no vietas, kur apstājusies baltā bumba.
Kļūda ir, ja:
* norādītā bumba tiek iesista nevis pieteiktajā, bet gan jebkurā citā kabatā;
* kāda bumba (izņemot balto vai melno) pārkrīt pāri galda malai;
pārkritušo bumbu novieto pie tā borta malas vidū, pār kuru tā
pārkritusi.
6. Spēle ir zaudēta, ja:
* melnā bumba spēles laikā pārkrīt pāri malai vai priekšlaicīgi tiek iesista kabatā (tas neattiecas uz pirmo sitienu);
* melnā bumba tiek iesista citā kabatā, nevis tajā, kurā paziņots;
* iesitot melno bumbu, izdarīta kļūda vai sods.