NO VIENREIZĒJA, KĀDĀ VIRTUVĒ VEIDOTA IZDEVUMA LĪDZ GANDRĪZ VISU PASAULI APTVEROŠAI IMPĒRIJAI - TĀ PAVISAM ĪSI BŪTU IZSTĀSTĀMA ŽURNĀLA PLAYBOY VĒSTURE. DAUDZAS DESMITAGDES TAS MĒROJIS CEĻU PIE LASĪTĀJIEM UN BIJIS LAIKMETU GRIEŽU EPICENTRĀ.
Paula Ozola
Pateicoties naudas aizņēmumam,
cerībām un smagam darbam, 27 gadus vecais Hjū Hefners 1953. gada
decembrī visbeidzot turēja rokās savu sapni - žurnālu Playboy, kura vāku
rotāja neviens cits kā pati Merilina Monro. Izdevums nebija datēts, jo
Hefneram nebija pārliecības, ka viņa mājas virtuvē radītajam žurnālam
kādreiz iznāks arī otrais numurs. Toreiz viens žurnāla eksemplārs
maksāja 50 centu, salīdzinājumam - 2002. gadā labi saglabājies pirmā
Playboy numura izdevums kolekcionāru aprindās tika pārdots vairāk nekā
par 5000 dolāru.
Mūsdienās plaši pazīstamo Playboy logo - zaķi ar
tauriņu - radīja mākslinieks Ārts Pols. Logo pirmoreiz parādījās žurnāla
otrajā numurā, un sākotnēji to izmantoja tikai kā katra raksta
nobeiguma zīmi. Jāpiebilst, ka angļu valodā gan logo attēlotais
dzīvnieciņš, gan vēlāk parādījušās Playboy bunnies - meitenes attiecīgos
tērpos - sauc par trusīšiem, nevis zaķiem, taču latviešu valodā jau sen
iegājies zaķa vārds un mūspusē runājam par Playboy zaķiem, nevis
trušiem.Mūsdienās Playboy logo
ierindojas pasaulē zināmāko zīmolu vidū. Tam palīdzēja ne vien žurnāla
popularitāte, bet arī Hjū Hefnera dzīvesveids 70. gados, kādu viņš
varēja atļauties žurnāla milzīgo panākumu dēļ. Tolaik slavenās zaķa
ausis bija burtiski uzšāvušās debesīs, jo rotāja vienu no visu laiku
slavenākajām privātajām DC-9 lidmašīnām, kas, protams, piederēja
Hefneram. Melnā lidmašīna ar baltu Playboy logo uz astes, ko sauca par
Bib Bunny jeb Lielo zaķi, pārvadāja Hjū un Playboy zaķus no viņa Čikāgas
savrupmājas uz Losandželosas īpašumiem.
Mājturība un orģijas
Kamēr
vīrieši visā Amerikā bija stāvā sajūsmā par jauno izdevumu, kādai
sabiedrības daļai žurnāls lika justies aizvainotai. Taču Hjū Hefners jau
pirmajā Playboy numurā bija skaidri un gaiši izskaidrojis izdevuma
nostādnes: "Ja esat vīrietis vecumā no 18 līdz 80 gadiem, Playboy ir
paredzēts jums. Ja jums patīk laba izklaide, humors, izsmalcinātība un
pikantērijas, Playboy kļūs par jūsu iecienītāko izdevumu. Savukārt, ja
esat kāda vīrieša māsa, sieva vai sievasmāte un esat ielūkojusies
Playboy kļūdas pēc, lūdzu, esiet tik laipna, atdodiet to tuvākajam
vīrietim un atgriezieties pie mājturības žurnāliem."
Nākamā
desmitgade uznesa populāro Playboy jauna viļņa galotnē - Amerikā pilnā
sparā norisinājās seksuālā revolūcija, un Hefnera izdevums kļuva par
vienu no jaunās brīvības izpratnes flagmaņiem. Playboy savrupmāja bija
augstāko aprindu ļaužu un Holivudas slavenību galvenā izklaides vieta,
kur notika tematiskas ballītes un, kā baumo, dažkārt arī orģijas. Katru
nedēļas nogali šeit varēja sastapt cilvēkus, kas noteica sabiedrības
gaumi, domāšanas virzienu un stilu. Savrupmājā pulcējās visskaistākās
sievietes; Playboy zaķiem augšstāvā bija privātas istabas, kurās varēja
ieaicināt viesus.
Obligātā literatūra
Kāpēc
tieši Playboy, nevis citiem līdzīgas ievirzes žurnāliem izdevās kļūt
par leģendu? Interesi par izdevumu radīja ne tikai zaķi. Hefneram un
pārējiem Playboy darbiniekiem svarīga bija arī satura kvalitāte. Visos
laikos intelektuāļu atzinību ir izpelnījušās Playboy publikācijas un
intervijas. Jau 50. gados, pašos pirmsākumos, žurnālā turpinājumos tika
publicēts Reja Bredberija romāns 451 grāds pēc Fārenheita. Laikā, kad
Playboy daiļliteratūras nodaļas redaktors bija Robijs Makalijs, proti,
no 1966. līdz 1976. gadam, žurnālā tika publicēti Džona Apdaika,
Vladimira Nabokova, Džoisa Kerola Outsa, Džona Ērvinga, Kurta Vonnegūta
un daudzu citu autoru darbi, turklāt ne vienmēr stāsti vai romāni, bet
dažkārt arī dzeja.
Intervijas ir vēl viens Playboy stūrakmens jau
kopš pašiem žurnāla pirmsākumiem. Parasti galvenā intervija ir ļoti
plaša, vairākus tūkstošus vārdu gara saruna starp pazīstamu personību un
intervētāju, kura lomā arī vairakkārt bijušas slavenības.
60. gadu
brīvības vilnis ietiecās 70. gados, kad sabiedrība kļuva vēl liberālāka
un Playboy - vēl populārāks. Abonentu skaits sasniedza visu laiku
lielāko skaitli kopš žurnāla iznākšanas, un kolekcionāri aptvēra, kāda
vērtība tirgū ir senākiem, labi saglabātiem žurnāla eksemplāriem, kuri
kļuva ar katru dienu dārgāki.
Kā modeles Playboy 70. gados pozēja
Linda Evansa, Dollija Pārtone, vēlreiz Brižita Bardo un Džeina
Meinsfīlda, Viktorija Prinsipala, Rakvela Velča un Ursula Andersa.
60.
un 70. gadu eiforija pamazām norima, un pienāca lietišķo 80. gadu
laiks. Playboy tolaik bija ne tikai žurnāls, bet vesela impērija, kurā
zem vienotā nosaukuma Playboy Enterprises darbojās daudzi, lielākoties
ar izklaides nozari saistīti uzņēmumi. Šīs impērijas priekšgalā joprojām
bija Hjū Hefners. Taču pienāca liktenīgais 1983. gads, kad Hefs, kā
viņu sauca ne vien darbinieki, bet arī pārējā sabiedrība, pārdzīvoja
nopietnu sirdslēkmi. Ballēšanās Playboy savrupmājā apsīka. 1987. gadā
Hefners pārsteidza pasauli, atteikdamies no zaķu pavēlnieka dzīvesveida
un otrreiz apprecoties. Viņa pirmā laulība ar Mildredu Viljamsu ilga no
1949. līdz 1959. gadam, bet sabiedrība to jau bija aizmirsusi un uztvēra
Hefneru kā vecpuiša etalonu. Tagadējā izredzētā nāca no Playboy vides -
tā bija par visu laiku labāko rotaļu biedreni atzītā Kimberlija
Konrada. Pārim piedzima divi dēli Mārstons Glens un Kūpers Bredfords.
Sabiedrību šokēja ne tikai ziņa par Hefnera laulībām, bet arī vēsts, ka
Hefs nolēmis nodot Playboy impērijas vadības grožus Kristijas, savas
mīļotās meitas no pirmās laulības, rokās, tādējādi nodrošinot, ka
uzņēmums Playboy Enterprises paliek ģimenes pārziņā. Hefa un Kimberlijas
ceļi 1998. gadā šķīrās, un Hefs atgriezās pie iepriekšējā dzīvesveida -
viņš joprojām redzams zaķu kompānijā, kuru skaits un sastāvs ik pa
laikam mainās.
Kristija Hefnere izdevēju komandai bija pievienojusies
jau 1975. gadā un 1988. gadā kļuva par Playboy impērijas vadītāju.
2009. gada sākumā viņa atkāpās no amata. Tagad Playboy Enterprises vada
direktoru padome un valde, kurā ietilpst arī Hjū Hefners.
Aizliegts un atļauts
90.
gadi mainīja Rietumu sabiedrības priekšstatus par vērtībām, un nu vairs
nebija tabu sievietei pozēt kailai. Televīzija, kino un prese tik
atklāti runāja par seksu, ka cilvēki kļuva diezgan nejūtīgi pret tēmām,
kuru atspoguļošana savulaik varēja sašūpot sabiedrību. Šī vērtību maiņa
ietekmēja arī Playboy saturu, un žurnāla redakcijā, tāpat kā pārējos
Playboy Enterprises uzņēmumos, uzliesmoja ne viens vien strīds par
turpmāko ceļu.
Mūsdienās Playboy iznāk neskaitāmās pasaules valstīs,
it īpaši daudz internacionālo žurnāla izdevumu parādījās 80. un 90.
gados. Taču globāla popularitāte nenozīmē viennozīmīgu sajūsmu - Playboy
izdevumi daudzās valstīs bijuši un ir aizliegti joprojām. Arī mūsdienās
varat nemeklēt Playboy Indijā, Ķīnā, Taizemē, Singapūrā un Brunejā.
Žurnāls ir pilnībā aizliegts gandrīz visās musulmaņu valstīs, izņemot
Turciju.
Taču aizliegumi neattiecas tikai uz šīm pietiekami
eksotiskajām zemēm vien. Piemēram, 1986. gadā Playboy žurnāli tika
izņemti no veikalu tīkla 7-Eleven plauktiem Amerikā un atgriezās tajos
vien 2003. gadā. Katoliskajā Īrijā žurnāls bija aizliegts 36 gadus -
līdz pat 1995. gadam, kad cilvēki pieprasīja aizlieguma atcelšanu.
Interesanti, ka Playboy aizlieguma atcelšanu visai aktīvi pieprasīja arī
daudzas sieviešu organizācijas.
Latvija nav piedzīvojusi Playboy
aizliegumu, jo līdz šim mūsu valstī žurnāls gluži vienkārši nav iznācis.
Tagad pienācis laiks pārmaiņām - no oktobra žurnāls Playboy latviešu
valodā būs pieejams arī pašmāju lasītājiem.