Augulis skaidroja, ka maršrutu tīkls ir jāpārskata, jo pašreizējais nav tas "adekvātākais", līdz ar to nepieciešama sistēmiska sakārtošana.
Narvaišs uzsvēra, ka šogad reisu skaits tiks samazināts, ņemot vērā gan samazinātos dotāciju apjomus, gan iedzīvotāju skaita samazināšanos, gan centrtieci uz lielajiem centriem.
"Bez papildu pasākumiem nevar iekļauties šī gada dotācijā," uzsvēra Narvaišs. Viņš neizslēdza iespēju, ka reisu samazinājums varētu būt aptuveni 50%. Autobusu satiksme arī tiks saskaņota ar vilcienu satiksmi, tomēr tas nenozīmējot, ka, piemēram, uz Jelgavu vairs nekursēs autobusi.
Galvenokārt tikšot samazināti paralēlie reisi, jo esot nepieļaujami, ka gandrīz vienlaikus reisā dodas gan starppilsētu, gan vietējie pārvadātāji. "Konkrētu skaitļu, par cik tiks samazināti pārvadājumu apjomi, patlaban nav," sacīja amatpersonas.
Līdz 1.jūnijam tiks sniegti priekšlikumi, cik reisu tiks samazināts, taču pakāpeniski pārmaiņas maršrutos tikšot veiktas katru mēnesi.
Izlīdzinātas tikšot arī cenas, jo līdz šim starppilsētu maršrutos biļešu cenas bijušas dārgākas nekā vietējos. Īpaši cenu samazinājumu izjutīšot pasažieri īsajos maršrutos. Piemēram, maršrutā Līgatne-Cēsis biļete vietējam pārvadātājam maksājusi vienu latu, bet starppilsētu - 1,10 latus. Pēc jaunās shēmas biļete varētu maksāt 95 santīmus. Augulis uzsvēra, ka netiek izskatīta iespēja celt biļešu cenas.
Plānots īpaši vērsties pret nelegālajiem pārvadātājiem, jo gadā tie dotētajiem pārvadātājiem radot zaudējumus četru līdz astoņu miljonu latu vērtībā. Valsts ieņēmumu dienestam esot jābūt aktīvākam šajā jomā, jo tā esot atbildīga par nodokļu iekasēšanu.
Vienotā biļešu sistēma tikšot ieviesta 2012.gadā, un šogad tās izveide ir izmaksājusi 30 000 latu. Tāpat tikšot izskatīta iespēja noteikt autoostu kategorijas, kas ļautu konkrētos gadījumos samazināt pārvadātāju maksu autoostām.
Lai optimizētu pārvadātāju darbu, tikšot piesaistīti zinātnieki, kuri izveidošot efektīva uzņēmuma etalonu, pēc kura tad konkrētie uzņēmumi varēs pielīdzināt savas izmaksas. Patlaban esot pārvadātāji, kuri savas izmaksas ir optimizējuši, bet esot arī tādi, kuriem tas ir aktuāls uzdevums. Par to liecinot fakts, ka pārvadātājiem ir būtiski atšķirīga pakalpojuma pašizmaksa.
Augulis skaidroja, ka Latvijā sabiedriskais transports pilda sociālu funkciju. Pateicoties tam, ka valsts ik gadu piešķir dotāciju pasažieru pārvadājumiem, sabiedriskais transports ir pieejams arī reģionos ar ļoti zemu iedzīvotāju blīvumu.
Pārvadātāji no valsts saņemot kompensācijas par to pasažieru pārvadāšanu, kuriem piemēro braukšanas maksas atvieglojumus. Arī pārējie pasažieri nemaksā pilnu biļetes cenu, bet, iegādājoties biļeti, sedz aptuveni pusi no brauciena vērtības - atlikušo sedz valsts. Piemēram, vietējā autobusa maršruta Jēkabpils-Rijnieki brauciena kopējās izmaksas esot 2,80 lati, pasažieris par biļeti maksā 1,30 latus, savukārt valsts kompensē 1,50 latus.
Satiksmes ministrija informē, ka līdz rudenim paredzēts veikt izmaiņas Pierīgas maršrutu tīklā, par prioritāti nosakot pasažieru pārvadājumus pa dzelzceļu. Savukārt Zemgalē, Vidzemē un Latgalē par prioritāti plānots noteikt reģionālos starppilsētu nozīmes maršrutus.
Turpināsies pārrunas ar pasažieru pārvadātājiem par izmaksu ierobežošanu, līdz rudenim izstrādājot zaudējumu kompensācijas mehānismu un nosakot kritērijus kompensācijas apjoma piešķiršanai. Plānā iekļauta arī tarifu izlīdzināšanas stratēģija.
Lai cīnītos ar nelegālo un neregulāro pārvadājumu problēmu, Satiksmes ministrija izstrādāja un valdība pagājušā gada pavasarī atbalstīja grozījumus Autopārvadājumu likumā, kas precizēja pašpārvadājumu definīciju. Skatot likumprojektu Saeimā otrajā lasījumā, deputātu atbalstu neguva grozījumi. Satiksmes ministrija tuvākajā laikā iesniegs precizētus priekšlikumus Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā, lai tos izskatītu likumprojekta trešajā - pēdējā - lasījumā, skaidro ministrijā.