Vairākas par kino rakstošas mājaslapas, kā arī blogeri izveidojuši savus topus ar viņuprāt labākajām auto vajāšanas ainām kino vēsturē. Vārds "labākais" ārpus sporta ir visai diskutabls jēdziens, tāpēc TVNET liek akcentu uz apzīmējumu "gaumīgs". Ar to tiek izprasta pakaļdzīšanās dinamika, asums, izdoma, reālisms (protams - ne visur), stils un elegance, kas piestāv attiecīgā žanra filmai.
Atskaitot pēdējo video, kas, mūsuprāt, tomēr ir galvas tiesu pārāks par citiem un asumu nav zaudējis pat pēc vairāk nekā 40 gadiem, ainas sakārtotas nenoteiktā secībā. Mēdz teikt, ka viss jaunais ir labi aizmirsts vecais. Šis teiciens izskaidro to, kāpēc pārsvarā izvēlēti kadri ar vismaz 30 gadu stāžu.
Atgriežamies pie saknēm, jo bez šiem kadriem pakaļdzīšanās filmās, visticamāk, nebūtu tāda, kā patlaban.
Šādu efektīgu ainu ir ne mazums, tāpēc aicinām lasītājus izteikties un komentāru sadaļā dalīties ar savām iecienītākajām epizodēm!
"The Italian Job" (1969). Šādai būtu jāizskatās perfektai "Mini Cooper" reklāmai – mazs, komisks auto, kas spējīgs uz lielām lietām un ir pietiekami jaudīgs, lai, uzmanīgi manevrējot pa lielveikalu un dažādiem kultūrvēsturiskiem objektiem (ieskaitot "Fiat" rūpnīcas jumtu), pilsētas apstākļos aizmuktu no policijas, un pat pamanītos uzbraukt uz slavenās Turīnas arēnas "Palazzo delle Mostre".
The Italian Job
"Ronin" (1998). Pazīstamajā spiegu trillerī ar Robertu de Niro (Robert De Niro) un Žanu Reno (Jean Reno) galvenajās lomās redzamas vairākas ļoti aizraujošas auto vajāšanas ainas pa šaurajām Parīzes ieliņām un automaģistrālēm, kas izvēršas par savdabīgu divu marku, BMW un "Peugeot", dueli.
Ronin
"Smokey And The Bandit" (1977). Klasika. Atšķirībā no citām līdzīga žanra ASV filmām šajā vajāšana notiek nevis pa pilsētu, bet gan plašajiem Amerikas ceļiem un prērijām, kurā Bērta Reinoldsa (Burt Reynolds) spēlētais Bandīts ar savu braukšanas prasmi un septiņdesmitajiem neapšaubāmi jaudīgo "Pontiac Firebird" meistarīgi paņirgājas par likuma sargiem. Filmā netrūkst laba humora un komisku automašīnu sadursmju. Viens no atmiņā paliekošākajiem momentiem ir divu policijas patruļas auto sadursme uz sabrukušā tilta (sākums ap 9. minūti).
Smokey And The Bandit
"Mad Max: The Road Warrior" (1981). Sekojot ASV piemēram, arī austrālieši nav vēlējušies atpalikt un radīja savu versiju (vairākās filmās) par pakaļdzīšanos. Galvenajā lomā - Mels Gibsons (Mel Gibson). Rezultāts - ļoti mežonīgs. Visa Trakā Maksa filma ir viens vienīgs avāriju un vardarbības iemiesojums "ar minimālu dialogu brīžos, kad tiek uzpildīta degviela" (citāts no movies.ign.com). To, kas redzams pusotrā stundā, vislabāk raksturo spilgtāko epizožu apkopojums smagā roka grupas "Motörhead" pavadījumā...
Mad Max: The Road Warrior (Motörhead - Ace of Spades)
"The Seven-Ups" (1973). Desmit minūšu ilgā pakaļdzīšanās filmas vidū ir nepelnīti aizmirsta (tā nefigurē praktiski nevienā līdzīgā topā). Ja neņem vērā ainas nobeigumu, kurā 70.gadu kino ikonas Roja Šaidera (Roy Scheider) vadītais "Pontiac Ventura" milzīgā ātrumā ietriecas kravas furgona aizmugurē un viņa atveidotais tēls brīnumainā kārtā paliek dzīvs, reti kur redzēta tik reālistiska un detalizēta pakaļdzīšanās. Automašīnām pārvietojoties lielā ātrumā pa Manhetenu, filmas režisors Filips D'Antoni (Philip D'Antoni) izcēlis pat ļoti sīkas nianses, sākot ar efektīgiem tuvplāniem, citu satiksmes dalībnieku darbību un beidzot pat ar faktu, ka katrs riepas kauciens un motora rūciens atbilst uz ekrāna redzamajam.
The Seven-Ups
"Terminator 2: Judgement Day" (1991). Zināms, ka Dzelzs Ārnijs vienatnē ir spējīgs iznīcināt palielu pretinieku karaspēku ("Comando"), bet vai viņš, lielā ātrumā traucoties ar motociklu ar puiku "uz kakla", spēj stāties pretī milzīgam kravas furgonam? Nešaubīgi. Terminators, kā ierasts, savu darāmo paveic bez lielas liekvārdības.
Terminator 2: Judgement Day
"The Spy Who Loved Me" (1977). Motocikls ar blakusvāģī iemontētu torpēdu, "Lotus Esprit", kas, iekrītot ūdenī, pārvēršas par zemūdeni un no tā dzīlēm uzspridzina helikopteru, – šis materiāls nevarēja iztikt bez Džeimsa Bonda (James Bond) klasikas no filmas "The Spy Who Loved Me". Rodžers Mūrs (Roger Moore) un apburošā Barbara Baha (Barbara Bach), mēģinot aizbēgt no sliktajiem puišiem pa šaurajiem un kalnainajiem Sicīlijas celiņiem, izmanto visas tā laika "tehnoloģiju iespējas".
The Spy Who Loved Me
"The French Connection" (1971). Filmas darbība norisinās Ņujorkā, kur detektīvs Džimijs "Papaijs" Doils (viņa lomā – Džins Hekmens - Gene Hackman), balansējot uz likuma robežas, cenšas notvert narkotiku kontrabandistu grupu no Marseļas, kas apgādā lielpilsētu ar heroīnu. Filmas atmiņā paliekošākais moments ir netipiskā pakaļdzīšanās. Tajā Hekmens savā "Pontiac LeMans", traucoties pakaļ bruņotam noziedzniekam, kurš ieņēmis vilcienu, bez apstājas ar 150 km/h nobraucis 26 kvartālus, izvairoties no neskaitāmām sadursmēm ar parastiem iedzīvotājiem. Filma saņēmusi vairākus Akadēmijas apbalvojumus, tai skaitā par labāko aktierspēli.
The French Connection
"Vanishing Point" (1971) ir kinolente, kas savā žanrā ir ieguvusi kulta statusu. Berija Ņūmena (Berry Newman) atveidotais Kovaļskis (Kowalski) strādā kādā automašīnu piegādes firmā un sader, ka 15 stundu laikā spēs nogādāt 1970.gada "Dodge Challenger" no Kolorado štata uz Sanfrancisko Kalifornijā. Pieņemot šādu izaicinājumu, neizbēgami nākas pārkāpt likumu, un drīz vien viņam "astē iesēdušies" visi apkārtnes likuma sargi, kas visu filmu padara par vienu lielu pakaļdzīšanās ainu. Kovaļska vienīgais sabiedrotais ceļā ir radio dīdžejs Super Soul, kurš, pateicoties piekļuvei policijas radio, dod viņam norādījumus, kā izvairīties no policijas.
Vanishing Point
"Bullit" (1968). Daudzi kino cienītāji ir pārliecināti, ka labākā pakaļdzīšanās aina redzama 1968.gada detektīvfilmā "Bullit" ar Stīvu Makvīnu (Steve McQueen) galvenajā lomā. Un viņiem var tikai piekrist. Viltīgi manevri lielā ātrumā pa kalnainajām Sanfrancisko ielām "Ford Mustang" un "Dodge Charger" izpildījumā rada patīkamas tirpas, savukārt perfekti izvēlētie tuvplāni uzbur sajūtu, ka tu pats piedalies šajā epizodē. Tieši šī aina ietekmējusi virkni augstāk redzamo filmu, jo bija aizraujošāka un reālistiskāka nekā jebkas, kas tapis līdz 60.gadu beigām, un savu aktualitāti nav zaudējusi pat vairāk nekā pēc 40 gadiem. Turklāt Makvīns, kuru nosēdinot pie stūres jau ir garantēta kino klasika, šajos kadros lielākoties filmējies pats, nevis izmantojis kaskadieri. Skaisti!
Bullitt