2010.gada 10.aprīlī Polijas augstākās amatpersonas bija ceļā uz piemiņas pasākumu Katiņas slaktiņa memoriālā, taču nosēšanās laikā nelabvēlīgos laika apstākļos lidmašīna pie Smoļenskas lidostas aizķēra koku galotnes un avarēja.
Avārijā bojā gāja Kačiņskis, viņa sieva Marija, vairākas Polijas augstākās amatpersonas, kā arī Katiņas slaktiņa upuru radinieki.
Pieminot traģēdijas pirmo gadadienu, sestdien aviokatastrofas vietu apmeklēja pašreizējā Polijas prezidenta Broņislava Komorovska sieva Anna Komorovska. Kopā ar viņu bija ieradušies katastrofā bojāgājušo 103 radinieki un Polijas militārpersonas.
Aviokatastrofas vietā Smoļenskas apgabalā notika ekumēnisks dievkalpojums un tika nolasīti visu bojāgājušo vārdi. Anna Komorovska, Krievijas prezidenta Dmitrija Medvedeva pārstāvis Centrālajā federālajā apgabalā Georgijs Poltavčenko un Smoļenskas apgabala gubernators Sergejs Antufjevs nolika vainagus pie katastrofas vietā izveidotā memoriāla bojāgājušajiem.
Pēc tam Polijas pārstāvji apmeklēja memoriālu Katiņā, kur pirms 71 gada tika nošauti poļu virsnieki, un uz kurieni, lai piedalītos piemiņas ceremonijā, pirms gada devās Kačiņska vadītā delegācija.
Svētdien piemiņas pasākumi notiks visā Polijā, bet pirmdien katastrofas vietu un Katiņu apmeklēs Polijas prezidents Broņislavs Komorovskis un Krievijas prezidents Dmitrijs Medvedevs.
Pērnā gada traģisko avāriju izmeklēja gan Policijas atbildīgie dienesti, gan Krievijas pārstāvji, taču notikušā iemesli tā arī pagaidām nav oficiāli publiski paziņoti.
Viena no vadošajām Krievijas gaisa satiksmes amatpersonām Tatjana Anodina iepriekš ziņoja, ka pirms lidmašīnas avārijas Smoļenskā lidmašīnas pilotu kabīnē atradās apkalpei nepiederoši cilvēki. Vieni avoti vēsta, ka pilota kabīnē viens no šiem cilvēkiem bijis Polijas Gaisa spēku komandieris, bet otrs – Polijas Ārlietu ministrijas diplomātiskā protokola vadītājs.
Starptautiskās aviācijas komiteja (SAK) atklāja, ka Polijas Gaisa spēku komandieris Andžejs Blasiks, kura balss dzirdama pilotu kabīnē "melnās kastes" ierakstos, bijis alkohola reibumā. Eksperti viņa asinīs konstatēja 0,6 promiles alkohola. Tieši viņš esot izdarījis psiholoģisko spiedienu uz Kačiņska pilotiem.
Krievijas izmeklētāji ir apstiprinājuši, ka piloti nav ņēmuši vērā kontroles centra brīdinājumus nenosēdināt lidmašīnu biezajā miglā. Gaisa satiksmes kontrolieris Smoļenskas lidostā divas reizes brīdināja pilotus, ka lidostu klāj bieza migla, redzamība bija 400 metru, un nebija vajadzīgo apstākļu lidaparāta uzņemšanai, iepriekš stāsta komitejas Tehniskās komisijas vadītājs Aleksejs Morozovs.
16 minūtes pirms avārijas Polijas
prezidenta lidmašīnas "Tu-154" piloti saņēma informāciju no Polijas
gaisa spēku lidaparāta "Yak-40", ka tajā pašā dienā viņiem veiksmīgi
izdevies piezemēties apstākļos, kad redzamība arī nebija lielāka par 400
metriem, liecina izmeklētāju rīcībā esošā informācija. Taču "četras
minūtes pirms katastrofas "Yak-40" informēja, ka redzamība ir 200
metru". Izskanējušas arī versijas par pilotu ne profesionalitāti Polija
Krievijas pusei iesniedza savus komentārus par dokumentu, kas
izklāstīti 150 lapaspusēs. Komisija Polijas iebildumus pievienoja gala
ziņojumam, taču iepriekšējos SAK secinājumus par traģēdiju mainīt
attiecās. SAK nosūtīja Polijai gala atskaiti par Smoļenskas
aviokatastrofas izmeklēšanu, kurā secināts, ka avāriju izraisīja pilotu
lēmums nelidot uz rezerves lidostu, bet nolaisties Smoļenskā. Turpat
norādīts, ka ekipāžu varēja ietekmēt nepiederošu personu atrašanās
kabīnē. Turklāt Smoļenskas lidostas dispečers neesot devis "Tu-154"
nosēšanās atļauju. Iepriekš pieļauts, ka notikušais ir terorakts,
tehniskas problēmas vai sprādziens, taču izmeklēšanā šis versijas tomēr
izslēgtas.