«Lukoil» degvielas stacijās cena gan vēl pagaidām turas 79,2 santīmu par litru līmenī.
Kā
liecina aģentūras LETA arhīvs, visdārgākā degviela Latvijā bija
2008.gada 23.jūlijā, kad «Latvija Statoil» DUS 95.markas benzīns maksāja
79,9 santīmus par vienu litru jeb par vienu santīmu mazāk nekā šodien,
savukārt 98.markas benzīns - 82,9 santīmus par vienu litru. Šodien šīs
markas benzīns maksā 83,9 santīmus par litru.
Dīzeļdegvielas cena šodien sasniedza 80,9 santīmus par vienu litru, kas ir par aptuveni deviņiem santīmiem mazāk nekā 2008.gada jūlijā. Toreiz viens litrs dīzeļdegvielas «Latvija Statoil» degvielas uzpildes stacijās maksāja 89,4 santīmus.
Jau ziņots, ka patlaban degvielas cenas pieaug galvenokārt tāpēc, ka mazinās eiro vērtība pret ASV dolāru, savukārt dīzeļdegvielas augstākā cena esot izskaidrojama ar pēkšņo aukstuma iestāšanos Skandināvijā. To biznesa portālam «Nozare.lv» sacīja degvielas tirgus eksperts Māris Āriņš.
Latvijā naftas produkti tiek importēti, tāpēc to cena ir cieši saistīta ar pasaules tirgus cenu izmaiņām, sacīja Āriņš.
Eiro vērtības mazināšanās savukārt tiekot saistīta ar dažādu finansiālo indeksu publicēšanu, kā arī bēdīgo situāciju eirozonas valstīs, īpaši Īrijā, Portugālē un Spānijā.
Āriņš uzsver, ka papildus faktors dīzeļdegvielas augstākai cenai ir
pēkšņā aukstuma iestāšanās Skandināvija, kas rada papildu pieprasījumu
pēc produkta ar labākiem ziemas parametriem.
Degvielas pieauguma
līmeni nākamos mēnešus Āriņš neņemas komentēt, jo «mūsdienās krasās cenu
svārstības var mainīties vienā vai otrā virzienā, balstoties uz dažādām
spekulācijām, eirozonas problēmām, ASV ekonomiskajiem rādītājiem,
rezervēm, kā arī uz Ķīnas un Indijas patēriņa prognožu izmaiņām».
Latvijā papildus degvielas cenas pieaugumu varētu ietekmēt pieaugošie nodokļi no 2011.gada - pievienotās vērtības nodokļa un Valsts rezervju glabāšanas nodeva, kas, balstoties uz valdības tenderī par rezervju glabāšanu iesniegtajiem piedāvājumiem, varētu veidot sadārdzinājumu līdz diviem santīmiem par litru, lēš Āriņš.
Jau iepriekš biznesa portālam «Nozare.lv» Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Uldis Sakne atzina, ka patlaban situāciju arī pasliktinot fakts, ka kāpj ne tikai naftas cenas biržās, bet arī ASV dolāra vērtība pret eiro. Lats ir piesaistīts eiro, un tas negatīvi varētu ietekmēt degvielas cenas Latvijā. Iepriekšējos naftas cenu kāpuma periodos ASV dolāra vērtība mazinājās, un tas daļēji kompensēja naftas cenu kāpumu.
Eiro vērtība attiecībā pret ASV dolāru otrdien samazinājās zem 1,3 dolāru atzīmes pirmo reizi kopš septembra vidus, Īrijas apjomīgajai glābšanai nespējot mazināt bažas par eirozonas finanšu krīzi.
Novembra naftas cenu dinamika pasaules biržās pierādīja, ka tās nostiprinājušas jaunā diapazonā - no 82 līdz 89 ASV dolāriem (no 43 līdz 47 latiem) par barelu, jo pieprasījums pēc jēlnaftas tirgos ir kļuvis nedaudz spēcīgāks.