Lai gan sarežģītu rakstura īpašību saraksts ir bezgalīgs, aplūīkosim visvairāk izplatītos tipus un padomus, kā tikt galā ar šo cilvēku kaitinošo uzvedību.
Stūrgalvji
Šie agresīvie kolēģi stājas jums ceļā un pretojas visām jūsu iecerēm. Viņiem ir pašiem savi nodomi, savi ieradumi un mērķi. Tā kā viņiem nav tiesību izrīkot jūs, viņi tiecas likt sķēršļus jūsu panākumiem.
Kā tikt galā ar stūrgalvjiem
* Nepiekāpieties stūrgalvjiem, bet nestrīdieties ar viņiem.
* Palūdziet, lai sanāksmēs, kad tiek meklētas jaunas idejas, viņi patur pie sevis savas kritiskās piezīmes.
* Prasiet, lai viņi papildina ar konstruktīviem priekšlikumiem kādu iepriekš izteiktu ideju.
* Neļaujiet stūrgalvjiem jūs aizkaitināt.
* Neļaujiet viņiem pastavīgi virzīt jūsu sarunas.
* Neļaujiet viņiem izjaukt jūsu centienus.
Sacensoņi
Šiem agresivajiem cilvēkiem viss - sākot no vienkāršu sarunu un beidzot ar visa personāla sanāksmi -šķiet sacensība, kurā ir uzvarētājs un zaudētājs. Viņiem patīk izzobot un ķircināt cilvēkus, ko viņi uzskata par saviem pretiniekiem, apšaubo šo cilvēku uzticamību. Viņu galvenais mērķis ir darīt visu, lai gūtu virsroku un pakļautu sev pārējos.
Kā tikt galā ar sacensoņiem
*Apsveiciet sacensoni ikreiz, kad viņš gūst panākumus.
*Ierosiniet sadarboties, lai sasniegtu kādu kopīgu mērķi.
*Ierosiniet pēc darba sacensties kādā sporta veidā.
*Nepieņemiet sacensoņa izaicinājumu mēroties spēkiem darbā.
* Necentieties gūt virsroku pār sacensoni.
* Nelielieties sacensonim ar saviem panākumiem.
Sabotieri
Šie viltīgie kolēģi izjauc jūsu projektus, plānus, norunātās tiksanās un ieceres, rīkojoties jums aiz muguras. Varbūt viņi nekad nestāsies jums pretī aci pret aci, tities pie mazākās izdevības mēģinās izjaukt jūsu centienus. Viņi sniedz nepareizas ziņas, izplata baumas vai noniecina jūsu panākumus. Viņu nolūks ir neļaut jums sasniegt izvirzītos mērķus.
Kā tikt galā ar sabotieriem
*Izturieties pret sabotieriem piesardzīgi - viņi mēdz būt atriebīgi.
*Pamudiniet sabotierus izteikties plašāk par slēptu kritiku.
*Atspēkojiet sabotieru izplatītās baumas, paskaidrojot savu viedokli.
*Nenostājieties pret sabotieriem citu klātbūtnē.
*Negaidiet, no sabotieriem lielu atbalstu pat tad, ja viņi apgalvo, ka ir jūsu pusē.
* Neļaujiet sabotieriem atturēt jūs no mērķu sasniegšanas.
Manipulatori
Manipulatori ir pasīvi agresīvi cilvēki, kas izmanto citus savu mērķu sasniegšanai. Viņi pielabinās un pieglaimojas kolēģiem, lai panāktu, ka tie kaut ko padara viņu vietā, un tad saņem prēmiju par labu darbu. Turklāt šie pielīdēji izvairās no atbildības u vaino citus savās kļūdās. Manipulatoru mērķis ir piedabūt kādu citu padarīt to, kas jādara viņiem.
Kā tikt galā ar manipulatoru
* Runājot ar manipulatoru, esiet laipns un lietišķs.
* Strādājot kopā ar manipulatoru, skaidri sadaliet pienakumus.
* Nezaudējiet modrību, manipulatori ir neatlaidīgi.
* Neļaujiet manipulatoram ievilinat jūs attiecībās, ko viņš var izmantot savā labā.
* Nestrīdieties ar manipulatoru.
* Nepiebalsojiet manipulatoram, kad tas vaino citus savās kļūdās.
Bumbas ar laika degli
Bumbas ar laika degli ir tie klusie, reizēm nepastāvīgi pasīvi agresīvie cilvēki, kuri uzvedas tā, it kā kuru katru brīdi varētu uzsprāgt dusmās. Viņu biedējošā uzvedība jums liek ierobežot prasības viņiem un viņu tuvumā "staigāt uz pirkstgaliem". Šie cilvēki zina - ja viņi pāris reižu "uzsprāgs" vai pat tikai pacels balsi, jūs neizvirzīsiet viņiem pārāk lielas prasības. Viņu mērķis, draudot ar sadursmi, ir izvairīties no darba un atbildības.
Kā savaldīt bumbu ar laika degli
* Izrādiet gatavību strāda kopā ar šo cilvēku.
* Savstarpējā saskarsmē esiet pateicīgs, taktisks un konsekvents.
* Atrodiet līdzsvaru starp piekāpību un uzstājību.
* Neļaujiet viņam jūs iebiedēt.
* Neizturaties pārāk piekāpīgi vai agresīvi.
* Nelauziet solījumus un nepieņemiet lēmumus, kas attiecas uz šo cilveku, iepriekš neaprunājoties ar viņu pašu.
Sabiedrības tauriņi
Šie pasīvi agresīvie cilvēki pastāvīgi tērgā par to, cik viņiem daudz darba, timēr retos gadījumos, izskatās, ka viņi strādā. Toties viņi bez apstājas mēļo ar saviem istabas biedriem, bezgala ilgi pļāpā pa telefonu un tenko pie dzeramā ūdens trauka vai kopētāja. Viņi izšķiež savu un kolēģu laiku un neļauj koncentrēties cilvēkiem, kas strādā tuvumā. Viņu mērķis ir nodarboties ar saviesīgu tērzēšanu, bet darbs tikmēr paliek novārtā.
Kā tikt galā ar sabiedrības tauriņu
* Esiet draudzīgs, bet neielaidieties garās pārrunās.
* Palūdziet pļāpīgo darbabiedru nerunāt pārāk skaļi.
* Neļaujiet viņam tenot par pārēiem kolēģiem.
* Nepieļaujiet, ka sabiedrības tauriņa tērgāšana ilgstoši traucē jūs koncentrēties.
* Lūdzot, lai viņš pieklusina balsi, nesāciet dusmoties.
* Neizrādiet šim koleģim, ka viņs nestrādā ( to darīt ir priekšinieka pienākums).
Slaisti
Šie pasīvi agresīvie cilvēki lepojas ar to, ka strādā lēni. Parasti viņiem darbs nepatīk un viņi to dara mehāniski, nerūpēdamies par iznākumu. Viņi neizsaka nekādus priekšlikumus, neizrāda iniciatīvu un padara tikai nepieciešamo. Viņiem ir šķietami neizsmeļami krājumi attaisnojumu savai nolaidīgajai attieksmei pret darbu. Viņu mērķis ir strādāt pēc iespējas mazāk.
Kā tikt galā ar slaistu
*Paskaidrojiet slaistam, ka viņa nolaidība ietekmē arī jūs.
*Pasakiet viņam, ka jūs abi strādājat viena komandā.
* Sakiet, ka viņa darbs ir svarīgs.
* Nepieņemiet no slaista slikti padarītu darbu.
* Neuzklausiet slaista aizbildinājumus par prasībām neatbilstošu darba uzdevumu.
* Neļaujiet slaista sliktajam veikumam ietekmēt jūsu paša darba kvalitāti.
Čīkstuļi
Čīkstuļi ir pie pasīvie cilvēki, kuri pastāvīgi gaužas un vaid par visu, kas neiet, kā vajag, un par to, kāpēc viņu idejas nevar īstenoties. Viņi žēlojas no rīta līdz vakaram visiem, kas gatavi uzklausīt. Viņi nevis godīgi pilda pienākumus, bet ar činkstēšanu, kurnēšanu un paļāšanu atrauj no darba arī citus. Čīkstuļi līdz mininumam samazina savu kolēģu motivācijas, entuziasmu un darba ražīgumu.
Kā tikt galā ar čīkstuli
* Pievērsiet čīkstulim uzmanību, jo tieši to viņš īstenībā gaida.
* Dodiet viņiam pāris labu padomu, bet nebrīnieties, ka viņš tos nepieņems.
* Neklausieties čīkstulī pārāk ilgi.
* Nesāciet gausties viņam līdzi.
* Neiesaistieties čīkstuļa strīdā ar citu kolēģi.
* Nelaidiet gar ausīm pamatotas sūdzības vai problēmas, ja jūsu varā ir tās nokārtot.