Liela daļa cilvēku daudz laika gan darbā, gan privātajā dzīvē pavada pie datora, rakstot privātas un lietišķas vēstules, kā arī cita rakstura informāciju. Arī elektroniskajā sarakstē jāievēro etiķete. Tā regulē elektroniskā pasta lietotāju uzvedības kultūru un izriet no interneta specifikas, kas ir visai atšķirīga no reālās saskarsmes.
Katrs interneta lietotājs atbild par civilizētu saziņu. Komunicējot rakstiski, cilvēks nevar citām personām nodot informāciju ar balss tembra vai ķermeņa valodas palīdzību, līdz ar to ir lielas iespējas būt pārprastam. Arī rakstot e-pasta vēstules (gan privātas, gan lietišķas) ir jāievēro pieklājības normas. Pirms to nosūtīt, tekstu vajadzētu noteikti pārlasīt, ja vajadzīgs - pārveidot.
Elektroniskais sūtījums jāraksta pieklājīgi, labā valodā un bez gramatikas kļūdām. Pretējā gadījumā vēstules sūtītājs par sevi rada nevīžīga cilvēka iespaidu un tas var traucēt pašai personai vai uzņēmuma darījumiem.
Informāciju pa e-pastu sūta tikai tiem cilvēkiem, kuriem tā paredzēta un nepieciešama. Nereti caur e-pastiem klejo „ķēdes vēstules", kuras nevajadzīgi novērš saņēmēja uzmanību un aizņem laiku, pārslogo pastkasti. Uz šādu vēstuli saņēmējs var nereaģēt.
Jāatceras, ka dators ir mehānisms, kurā otru cilvēku neredz. Nedarbojas žesti, mīmika, ķermeņa valoda, sejas izteiksme. Cilvēks elektroniskajā saskarsmē ir ļoti bezpersonisks. Tādēļ e-pasta vēstulē jo īpaši jāpievērš uzmanība pat vissīkākajai niansei, piemēram, vārdu izvēlei un rakstības stilam. Savā uzbūvē un noformējumā ar roku rakstīta vēstule no elektroniskās vēstules neatšķiras.
Iesākot elektronisko saraksti, ailē „Temats" pirms e-pasta nosūtīšanas, tēmu norāda konkrēti un pārdomāti, lai vēstule radītu uzticību.
E-pasta vēstule jāuzsāk ar uzrunu. Var neminēt personas vārdu, uzvārdu, ieņemamo amatu, titulu utt., ja tādu vai citādu iemeslu pēc tas nav nepieciešams, bet vēstuli jāsāk ar uzrunu - „Sveicināti!" Nebūtu vēlams lietot „Sveiki!", jo tas asociējas ar neatgriezeniskām atvadām. Uzmanīgi jālieto uzrunas formas „Labrīt!", „Labdien!" un „Labvakar!", jo nav zināms, kurā diennakts stundā vēstules adresāts saņemto sūtījumu lasīs. Vēstule noteikti ir jāparaksta. Ja tā ir lietišķa, tad jāmin vārds, uzvārds, ieņemamais amats, uzņēmums ko pārstāv un tālruņa numurs. Vēstules beigās vēlams lietot laba vēlējumu, piemēram, novēlot labu dienu u. tml. Pirms paraksta pievieno vārdu „Cieņā".
Lietišķa elektroniskā vēstule jāraksta konkrēti, saprotami un lakoniski. Ja informācija tiek sūtīta vairākiem adresātiem, tad jāievēro, lai saņēmējs atverot vēstuli, neieraudzītu citu adresātu e-pasta adreses.
Nelieciet saprast personai, kurai rakstiet, ka jūs jokojiet vai esiet sarkastisks un tamlīdzīgi. Neesiet arī pārāk skarbs vai nosodošs pret tiem, kuru viedoklim, domām nepiekrītat.
Sarakstē nevajadzētu lietot tikai lielos burtus vien, jo to var interpretēt kā trauksmi, uzbāzību vai augstprātību. Internetā netenkojiet un neizplatiet baumas, jo tas ir labs veids, kā iekļūt nepatikšanās.
E-pasta sniegtajai informācijai jābūt īsai un konkrētai, nenovirzoties no tēmas. Ja vēstules teksts ir garš, tad rindkopas var atdalīt ar atstarpi, lai tas būtu ērtāks lasīšanai. Taču garu vēstuli vai informāciju labāk sūtīt kā pielikumu, kam pievieno pavadvēstuli noteiktajā e-pasta formā.
Ne visas datorprogrammas atpazīst latviešu valodas šņāceņus, garumzīmes un mīkstinājumus, tādēļ adresāts dažkārt viņam sūtīto vēstuli var saņemt kā neizprotamus ķeburus. Tāpēc elektroniskajā sarakstē droši var lietot pieņemto normu - burtus:
A - AA
Ē - EE
Č - CH
Ī - II
Ķ - KJ
Ļ - LJ
Ņ - NJ
Š - SH
Ž - ZH
Elektroniskajā sarakstē populāri ir lietot dažādas zīmes: smaidiņus, saulītes u. tml. Sākot saraksti ar nepazīstamu cilvēku, tās nevajadzētu lietot. Protams, sarakstoties ar pazīstamiem cilvēkiem, šos simbolus var lietot, ja ir vēlēšanās papildu teiktajiem vārdiem pastiprināti paust emocijas.
Jāatceras, ka citu cilvēku vai uzņēmumu vēstules bez viņu piekrišanas tālāk nepārsūta. Uz pieklājīgi uzrakstītu e-pasta vēstuli jāatbild nekavējoties.
Ja ir situācija, kad dodieties atvaļinājumā un esiet nolēmis datoru neizmantot, līdz ar to arī neapskatīt savu e-pastu, var rīkoties divējādi:
- 1) Uzrakstīt automātisko vēstījumu, kurā minēts, no kura līdz kuram datumam nebūsiet pieejams;
- 2) Atgriežoties no brīvdienām, nosūtiet atvainošanās vēstuli, kurā paskaidrojiet, kāpēc neatbildējāt laicīgi vai neieradāties uz aicināto pasākumu u. tml.
Nopietni pievērsiet uzmanību savām un uzņēmuma e-pasta adresēm. Parasti tās sastāv no vārda un/vai uzvārda, uzņēmuma nosaukuma u. tml. Ja e-pasta adrese ir nenopietna, nebūtu vēlams no tās izsūtīt lietišķa satura vēstules.