Ļaudis reiz ticēja, ka dzīvības spēks koncentrējas matos, tie simbolizēja cilvēka garīgo spēku un auglību. Gari mati kā mistiska spēka un skaistuma simbols sastopams gan reliģijā, gan vēsturē un mitoloģijā. Ar gariem un zeltainiem matiem lepojās grieķu dievs Apollons un skaistā Afrodīte.
Maģijā un tautu ticējumos nogrieztus matus, tāpat kā nagus, sviedrus, siekalas, attiecina uz cilvēka astrālo ķermeni. Tāpēc ļaudis ļoti piesardzīgi izturējās pret nogrieztiem vai izkritušiem matiem. Slāvi mēdza nogrieztos matus rūpīgi noglabāt un mirušajam likt līdzi zārkā. Viduslaikos raganām un burvjiem pirms spīdzināšanas nogrieza matus, lai to kaitīgā enerģija nesaindētu apkārtni. Līdz pat mūsdienām saglabājies ticējums, ka matus nedrīkst vienkārši izsviest, bet vajag sadedzināt vai citādi iznīcināt. Daudzi aizliegumi attiecas uz matu ķemmēšanu. Māņticīgās serbietes ķemmējās tikai pirmdienās, otrdienās un ceturtdienās, bet ukrainietes - otrdienās, ceturtdienās un sestdienās. Bija stingri aizliegts ķemmēties piektdienās. Bet, lai izvairītos no pāragras matu nosirmošanas, vērts likt aiz auss šādu pašmāju ticējumu: "Kas, dabiskas vajadzības izdarot, apkārt skatās, tas dabū sirmus matus."
Upuris un bizness
Matu
skūšanas tradīcija ir sena kā pasaule, tikai dažādos laikos tai
piedēvēta citāda nozīme un jēga. Daudzās reliģijās mati simbolizē
cilvēkam naidīgus spēkus. Ne tikai no galvas matiem, bet arī no ķermeņa
pārējā apmatojuma rūpīgi atbrīvojās ēģiptiešu priesteri, uzskatot, ka tā
viņi atsvabinās no primitīvo spēku ietekmes. Senās Ēģiptes vienkāršie
ļaudis matus skuva tāpēc, ka lielajā karstumā tā bija higiēniskāk.
Budistu
un hinduistu mūkiem līdz pat šai dienai matu skūšana simbolizē pilnīgu
pakļaušanos Budas mācībai un atteikšanos no pasaulīgās dzīves.
Brīvprātīgu matu ziedošanu reliģiskās dzīves vārdā pielīdzina
simboliskai kastrācijai, kas iemieso instinktu sublimēšanu, atsacīšanos
no pasaulīgajiem priekiem. Tāpat mūķenes pirms stāšanās klosterī upurēja
savas biezās bizes, tā noliekot uz altāra Dieva priekšā savu
iepriekšējo dzīvi un dārgāko sievietes rotu. Dažās kultūrās matus
upurēja sēru ceremoniju laikā. Netikumīgas un izlaidīgas sievietes
viduslaikos sodīja, nogriežot viņām matus. Agrāk karagūstekņus un vergus
pazemoja un paverdzināja, noskujot viņiem matus tāpat kā mūsdienu
cietumniekiem.
Dredu un bizīšu filosofija
Matus
ilgu laiku nemazgājot un neķemmējot, tie saveļas mežonīgās krēpēs.
Tieši šādi, iespējams, varēja izskatīties pirmā frizūra cilvēces
vēsturē. Tas ir gluži ticami, jo viena no senākajām frizūrām - dredi -
ir ļoti līdzīga. Šai savdabīgajai frizūrai ir sena vēsture, kas
iesniedzas gan Āfrikas, gan citu tautu senajās kultūras tradīcijās.
Āfrikā
dredi bija gudru, viedu cilvēku frizūra. Mežonīgie mati vēstīja par
iekšējo brīvību un neatkarību pretstatā sabiedrības uzspiestajiem
priekšstatiem. Tie simbolizēja lauvas mežonīgās krēpes. Šī frizūra
netika speciāli kultivēta, bet radās kā dabiska pielāgošanās.
Vēl
viena sena frizūra ir ēģiptiešu bizītes. To vēsture meklējama piecu
tūkstošu gadu tālā pagātnē piramīdu zemē Ēģiptē. Bizītes ne tikai bija
savdabīga ēģiptiešu kultūras vizītkarte, bet arī pasargāja no nežēlīgās
saules. Šajā ēģiptiešu stilā, tāpat kā dredos, meklējama arī dziļāka
jēga. Bizītes uzskatīja par veiksmes talismanu, kas atbaidīja ļaunos
garus. Īpaši sapītas pīnītes nēsāja ēģiptiešu burvji un šamaņi.
Te melni, te gaiši
Matu
rota ir Dieva dota, taču ne visi ar to ir vienlīdz dāsni apdāvināti.
Tāpēc cilvēki radīja veidu, kā šo pārestību vērst par labu, un izdomāja
parūkas. Tās dzima Senajā Ēģiptē aptuveni 2600 gadu p. m. ē. Šajā zemē
parūkas nēsāja visi brīvie iedzīvotāji. Pēc to formas, izmēra un
materiāla varēja noteikt īpašnieka sabiedrisko stāvokli. Parūkas
izgatavoja gan no dabiskajiem matiem un dzīvnieku vilnas, gan zīda
diegiem un augu šķiedrām. Viskuplākās un krāšņākās parūkas, protams,
bija faraonam un viņa ģimenei.
Īstu parūku bumu, kas ilga vairāk
nekā gadsimtu, Eiropā aizsāka Francijas karalis Luijs XIV. Viņa laikā
bija zināmas aptuveni četrdesmit piecu veidu parūkas. Sevi cienošs
cilvēks nevarēja iedomāties savu dzīvi vismaz bez trim parūkām: dienas
gaitas sāka ar melnu, ap pusdienlaiku to nomainīja pret kastaņbrūnu, bet
dienas nogali aizvadīja jau ar gaišiem matiem. Ja gaišo parūku piepeši
aptrūka, izlīdzējās ar pūderi vai miltiem, ar ko apbārstīja gaišākās
krāsas parūku.
Aktuālā blondīne
Īpašu
uzmanību visos laikos piesaistījuši gaiši mati. Tie asociējās ar
tīrību, gaišumu, nevainību un pirmatnīgumu. Par pirmo blondīni tiek
uzskatīta grieķu dieviete Afrodīte, kuru Zevs apdāvināja ar zeltainām
matu cirtām. Vēlēdamās viņai līdzināties, matus, kā nu mācēja, balināja
gandrīz visas Senās Grieķijas sievietes.
Divējādu reakciju
apkārtējos vienmēr izraisījuši rudi mati. No vienas puses, tā uzskatīta
par pozitīvu krāsu, kas asociējas ar jautrību, ekstravaganci un
svētkiem.
No otras puses, rudā tika uzskatīta par dēmonisku, bīstamu
krāsu, kas nes postu un nelaimes. Senie ēģiptieši rudo matu īpašniekus
upurēja saules dievam Amonam Ra, ticot, ka rudajos matos iemiesojies
labības zeltainais gars un tādējādi viņi izpelnās dieva labvēlību.
Visļaunāk rudmatainajiem klājās sūrajos viduslaikos, kad rudas sievietes
sauca par raganām un dedzināja uz sārta, bet rudie vīrieši noteikti
bija burvji, vilkači vai vampīri.
Leģenda par Koko
Ar
laiku cilvēku attieksme pret matiem ir mainījusies, lai gan
pārsteidzošā kārtā daudzi ticējumi par tiem ir dzīvi arī mūsdienās.
Tomēr, šķiet, lielas revolūcijas matu jomā vairs nav iespējamas, jo kas
gan mūs varētu pārsteigt tā, kā to reiz gluži nejauši izdarīja slavenā
Koko Šanele? Viņa ieviesa pārmaiņas attieksmē ne vien pret sievietes
ķermeni un apģērbu, bet arī pret to, kam jābūt uz īstas dāmas galvas.
Reiz,
pošoties uz operas pirmizrādi, Koko Šanele laikam pārlieku steidzās.
Lai arī kāds būtu iemesls, viņa, veidojot matus, tos sadedzināja.
Turklāt nevis vienu, bet vairākas šķipsnas! Grūti aprakstīt Koko tābrīža
izjūtas, bet, kā zināms, šī sīkā francūziete bija stipra sieviete. Viņa
sauca palīgā savu frizieri. Ieraudzījis Šaneles matus, viņš apvaldīja
pirmo reakciju, kurai sekoja bezkompromisa secinājums: "Jāgriež!" Koko
norija tikpat sāpīgu kamolu un pievērsās notikušajam ar sev raksturīgo
jaunrades avantūrismu, no defekta izveidojot efektu, un īsās frizūras
dāmām drīz nāca modē!