Paši romieši uzskatīja, ka pirmie
gladiatori bijuši vergi, kas savstarpēji cīnījās līdz nāvei kāda Romas
aristokrāta bērēs aptuveni 250 gadu pirms mūsu ēras. Šādu izrādi
sarīkoja nelaiķa radinieki, lai godinātu viņa piemiņu.
Pamazām
gladiatoru cīņas kļuva par atsevišķu izrādi, nevis kāda pasākuma
sastāvdaļu. Cīņu rīkotāji tādējādi uzsvēra savu varu un ietekmi vietējās
kopienās. Gaidāmās izrādes panākumi lielākoties bija atkarīgi no tā,
cik daudz gladiatoru piedalījās - jo vairāk cīnītāju bija, jo krāšņāka
solījās būt gaidāmā izrāde.
Gladiatori bija nolemti cīņai neatkarīgi
no tā, ko vēlējās paši. Par gladiatoriem kļuva nebrīvi cilvēki - vergi,
karagūstekņi; cilvēku varēja pārdot, lai padarītu par gladiatoru, vai
pat vienkārši nodot šādam liktenim. Tiesa, reti kad par gladiatoriem
kļuva brīvi ļaudis, kurus uz šādu riskantu soli, kas varēja kļūt par
pēdējo viņu mūžā, mudināja vajadzība pēc finansiāliem līdzekļiem.
Starp brīvību un nāvi
Gladiatora
dzīve lielākoties bija īsa, pilna riska un baiļu par dzīvības
zaudēšanu. Katra gladiatora likteni būtībā izšķīra pirmās reizes arēnā -
jau pēc dažām cīņām bija skaidrs, vai gladiatoru gaida nākotne un
apbalvojumi vai arī nāve, kas ātri vien nodos viņu aizmirstībai.
Iespējams, mūsdienu cilvēks nekad neizpratīs, kā, cīnoties līdz spēku
izsīkumam, daži gladiatori spēja uzvarēt pat pārdesmit cīņās pēc kārtas.
Šie patiesi unikālie cīnītāji saņēma no imperatora dāvanu - brīvību, un
attiecīgajā dienā gladiatoru skola, no kuras varonis bija nācis,
sarīkoja greznas svinības.
Saglabājušās liecības par kādu neparastu
gladiatoru no Pompejiem, kurš pirms brīvlaišanas uzvarējis vairāk nekā
500 cīņās un palicis dzīvs, tiesa, dažās liecībās minēts, ka viņš
zaudējis vienu aci, citās - labo roku.
Vēl interesantāka personība
acīmredzot bijis gladiators, vārdā Flamms, kas bija cēlies no Sīrijas.
Katru reizi pēc brīvības iegūšanas viņš atkal slēdza līgumu ar
gladiatoru skolu un turpināja piedalīties cīņās. Kopumā viņš brīvību
izcīnīja četras reizes, taču tās vietā deva priekšroku nežēlīgai cīņai
par izdzīvošanu arēnā. Tā viņš, būdams brīvs, bet cīnīdamies ar vergiem,
arī sagaidīja savu pēdējo liktenīgo cīņu.
Vērtīgs ieguldījums
Lai
sagatavotu gladiatoru cīņām, bija nepieciešami ieguldījumi - viņu
vajadzēja trenēt, nodrošināt ar pārtiku un arī ar medicīnisko palīdzību.
Gladiatora īpašniekam nācās patukšot maku, tāpēc ārpus arēnas pret
gladiatoriem kopumā izturējās saudzīgi, cenšoties nesagādāt traumas vai
dusmās nenogalināt.
Ja gladiators cīnoties gāja bojā, viņa
uzturētājam radās diezgan ievērojami zaudējumi, īpaši salīdzinājumā ar
izdzīvojušo cīnītāju saimniekiem. Tāpēc ieejas maksa uz izrādēm, kur
cīņas notika līdz nāvei, bija ārkārtīgi augsta, jo bija jāatpelna
izdevumi.
Daži Romas gladiatori nebija vergi, bet gan brīvi cilvēki,
kas cīnījās par naudu. Galvenais stimuls, kas lika brīviem pilsoņiem
uzņemties šādu risku, bija pirmā samaksa uzreiz pēc līguma noslēgšanas,
vēl pirms došanās arēnā. Taču pēc tam brīvais pilsonis kļuva par tādu
pašu gladiatoru kā citi, viņa saimnieks ieguva visas tiesības uz
cīnītāja dzīvību, un viņš kļuva par vergu jeb pēc noslēgtā līguma - par
kustamo īpašumu, kas būtībā nozīmēja to pašu.
Taču ar laiku pasaule mainījās un mainījās arī cilvēku vērtību skala. Kad par Romas imperatoru kļuva Konstantīns, sāka plaukt un zelt kristietība. Pamazām kristīgā baznīca kļuva par spēcīgu feodāli, kam piederēja zeme un citi īpašumi un kas tādējādi ieguva aizvien lielāku ietekmi valsts politikā.
Konstantīns bija pirmais Romas imperators, kurš pieņēma kristietību, tiesa, viņš to izdarīja neilgi pirms nāves. Taču tas palīdzēja kristietībai nostāties uz viena pakāpiena ar Romas pagānisko reliģiju, ar laiku to izstumjot un novēršot romiešus no vecās ticības. Baznīca pieņēma lēmumu cīnīties ar asiņainajām pagānu izklaidēm, un drīz vien baznīcas kalpotāji spēja panākt, ka augstākajam soda mēram nolemtos cilvēkus vairs nemeta arēnās pie mežonīgiem dzīvniekiem, bet gan nosūtīja strādāt katorgas darbos.
Tomēr romiešiem bija grūti šķirties no paraduma savām acīm skatīt nāvi un tādā veidā izklaidēties. Cīņas klusībā joprojām tika rīkotas, un pēc dažiem gadiem imperators bija spiests vēlreiz izdot pavēli, saskaņā ar kuru ne vien bez vārda runas slēdzamas gladiatoru skolas, bet arī aizliedzamas cīņas. Par pavēles neievērošanu draudēja sods.