Kopš 20. gadu sākuma kafejnīcas Latvijas presē tika popularizētas kā atpūtas vietas, kas apmeklētājos rada romantisku, nostalģisku noskaņojumu. “Operas kafejnīcā nekas nav mainījies, kopš te biju pēdējoreiz. Tāpat laistās lielie spoguļi zelta rāmjos. Uz dzeltenās misiņa stangas sēž zaļš papagailis un orķestris atskaņo Čaikovska melodijas. Gaiss pilns tabakas dūmiem un ļaužu čalām. Es esmu priecīgs, ka atkal varu sēdēt savā vecā vietā stūrī pie loga. Uz galda, blakus porcelāna tasei ar kafiju, stāv vāze ar dzeltenām kliņģerītēm,” 1936. gada rudenī vēstīja kāds žurnālists, atgriežoties Rīgā pēc Jūrmalā pavadītas vasaras sezonas.
Pēkšņais netikums
Taču 1937. gada sākumā Kārļa
Ulmaņa valdības iestāžu cenzētā prese pēkšņi mainīja toni. Kāds
reportieris atzina, ka katrai lielai pilsētai, arī Rīgai, ir savi
netikumi un sēdēšana kafejnīcās darba laikā ir viens no tiem. Par
kafejnīcu apmeklētājiem runāja ironiski, izsmejot, ka viņi kafijas
tasītes ceļ pie lūpām divos pirkstos, bet maizītes ēd, salvetēs ietītas,
turklāt nosit laiku, no papirosa dūmiem veidojot gaisā riņķus un
figūriņas.
Kafejnīca tika raksturota kā trokšņaina, piesmēķēta,
slikti ventilēta vieta, kur pulcējas ļaužu mudžeklis. Šis brīvā laika
pavadīšanas veids neesot vēlams, jo kafejnīcās valdošā gaisotne gan
izklaidē domas, tomēr notrulina garu. Turklāt brīvā laika pavadīšana
kafejnīcās ir nevis latvisks, bet gan slikts, no ārzemēm pārņemts
paradums.
1940. gadā Sabiedrisko lietu ministrijas Preses un biedrību
departamenta direktors Mārtiņš Jansons uzskaitīja, ka latviskais stils
nav “dažādi džesi, modernās dejas no Amerikas, Australijas, Londonas
priekšpilsētām”. Viņš arī paskaidroja, kāpēc šīs vairāk restorāniem
piederīgās aktivitātes ir nepieņemamas.
Pareizās kafejnīcas
Tomēr negatīvās publikācijas
presē mijās ar rakstiem, kuros kafejnīcu apmeklējumi tika ne tikai
popularizēti, bet pat slavināti. Runa bija par valsts atbalstītajiem
piena restorāniem un piena paviljoniem, kas bija izveidoti laikā no
1935. līdz 1937. gadam. Pirmo Piena paviljonu Latvijas Piensaimnieku
centrālā savienība atvēra 15. maija dārzā [mūsdienās Kronvalda parks],
vēlāk durvis vēra Piena restorāns pašā pilsētas centrā, kas atradās
divstāvu koka namā Brīvības un Elizabetes ielas stūrī. Pēc dažiem
mēnešiem atklāja arī Piena paviljonu Arkādijas parkā Pārdaugavā un
Ziemas paviljonu Viestura dārzā. 1937. gada sākumā atvēra Mazo piena
restorānu Lielā Vērmanes dārza mazajā paviljonā.
Tātad valdība
iebilda nevis pret kafejnīcām vispār, bet gan pret to, ka cilvēki pavada
laiku privātuzņēmējiem piederošās iestādēs. 30. gadu otrajā pusē
atšķirībā no mūsdienām kafejnīcās alkoholu nepārdeva, tāpēc nebija
pamata pārmest apmeklētāju nodzirdīšanu. To varēja darīt, runājot par
restorāniem, un tādu izdevību garām nelaida. Prese, slavējot jaunatvērto
Piena restorānu, 1936. gadā rakstīja: “Patiešām šis ir vienīgais
restorāns Rīgā, no kura apmeklētāji nenāk un nenāks laukā grīļodamies.”
Šo
ēdināšanas iestāžu atklāšanā piedalījās augstākie valsts pārvaldes
darbinieki, arī pats Valsts prezidents Kārlis Ulmanis. Iedzīvotājiem
tika vēstīts, ka ministri un ierēdņi te bieži ietur maltītes.
Publicisti lavierē
Kafejnīcu
politika nebija nejauša, bet gan saistīta ar valdības ideoloģijas
sludināto vienības ideju. Moralizētāju vidū bija arī tādi savulaik
pazīstami literāti kā dzejnieks Pēteris Aigars un rakstnieks Vilis
Lācis.
Dzejnieks Aigars kādā publikācijā 1938. gada sākumā sprieda:
“Vērojot šodienas Rīgu, liekas, ka mūsu inteliģence pārāk daudz sava
brīvā laika ziedo kafejnīcai, kino un citiem daiļiem kultūras niekiem,
kas izklaidē domas un notrulina garu. Kafejnīcas jau ir gluži tīkams
iestādījums, bet ja sēdēšana tanīs kļūst par kaislību, tad šai parādībai
vairs nevaram vienaldzīgi paiet garām.”
Avīžnieki iztaujāja
sabiedrībā pazīstamus cilvēkus, ko viņi domā par kafejnīcām. Komponists
Volfgangs Dārziņš nenoliedza, ka dažreiz kafejnīcā pasēdēt ir gluži
patīkami. “Viņš tikai nesaprotot tos cilvēkus – un tādu Rīgā nav trūkums
– kas kafejnīcā pavada 6–7 stundas dienā. Vispār viņš domā, ka cilvēks,
kam “būs kaut kas iekšā”, nebūs spējīgs tik ilgi kafejnīcā nosēdēt,
šāda bezmērķa nīkšana jau pati par sevi liecina par vienpusību un norāda
uz zināmu gara šaurību,” prese atreferēja komponista teikto.
Greznās pļāpātavas
Rakstnieks
Vilis Lācis kafejnīcas nosauca par greznajām publiskajām pļāpātavām,
bez kurām gandrīz nav iedomājama galvaspilsētas sabiedriskā, kultūras un
individuālā dzīve. Kritiku Lācis vērsa pret dīkajām dāmām, radot
priekšstatu par viņām kā liekēdēm. “Nu ko lai cilvēks dara, ja nekā nav
ko darīt?” prātoja rakstnieks. “Mājās ir tik garlaicīgi, īpaši pa dienu,
kad vīri un paziņas darbā... Par saimniecību un dzīvokli rūpējas
kalpotāji, bērnus audzināt ir tik neērti – tie mums laupa brīvību un
kaitē skaistumam, sugas sunim arī nevar nodoties visu dienu, un turklāt
mēs taču esam sabiedriski radījumi, mums ir garīgas intereses,
kulturālas dziņas. Jā, garīgas intereses... par kosmētiku, par modernām
figūrām, par apģērba jautājumu Vakareiropā un Amerikā. Jauna veida
cepurītes, rokassomiņas, Parīzes un Londonas jaunākie sasniegumi rudens
mēteļu šūšanas mākslā – tas viss ir tik svarīgi, to visu vajaga
apspriest, analizēt, lemt, piepildīt. Un, lūk, pēc konsultācijas pie
modistēm, pēc grūtām stundām skaistuma kopšanas salonos, pēc pastaigas
ar suni, kur visi varēja apbrīnot viņa dižciltību un mūsu eleganci, te
nu mēs esam kopā – dzeram kafiju, smēķējam vienu papirosu pēc otra,
skatāmies, kas tai un tai dāmai jauns mugurā, un iztirzājam pasaules
svarīgākās problēmas: vai X. kundze šķirsies no X. kunga? Vai tiešām A.
jaunkundze saderinājusies ar B. kungu un vai jūs ziniet, par cik kilo
svarā nokritusies C. kundze?”
Policija kontrolē
Valdība
gribēja ne tik daudz zināt, kur iedzīvotāji pavada brīvo laiku, bet gan
būt informēta par ļaužu pārrunāto. Tāpēc vajadzēja kontrolēt pulcēšanās
vietas. Šim nolūkam bija nepieciešams likumīgs pamats, tāpēc tika
pasludināts, ka baumot [izteikt domas, kas apšauba valdības politiku,
negācijas ikdienā] ir slikti un ka cilvēki, kas to dara, tiks sodīti.
Par baumošanu kafejnīcās cilvēkus sodīja jau 1938. gada vasarā. Jēkabu
Kadiķi, kurš sēdējis kādā Vecrīgas kafejnīcā un izplatījis nepamatotas
baumas, Rīgas prefekta vietnieks Kārlis Jansons sodīja ar 500 latu lielu
naudas sodu vai vienu mēnesi arestā.
Ideologi ar sabiedrībā
populāru cilvēku starpniecību preses publikācijās, kas dažkārt aizņēma
pat avīzes lappusi, rādīja, kā vara cenšas izskaust pilsētnieku
slaistīšanos. 1939. gada vasarā policija rīkoja reidus kafejnīcās,
pārbaudot apmeklētāju personu apliecinošos dokumentus. Avīzes Rīts
teksti liecināja, ka policija pievērš uzmanību ļaudīm, kas pulcējas
kafejnīcās ap pusdienas laiku un vairākas stundas pavada bezdarbībā, lai
gan lielākā daļa no viņiem ir spēka gados. Tika apgalvots, ka tie ir
ļaudis, “kas no nezināmiem kapitāliem var lepni dzīvot” un kas uz
policistu jautājumiem atbild “nepareizā latviešu valodā”. Tādējādi
policija ar šādām kontrolēm cerēja nošaut divus zaķus uzreiz, proti,
samazināt potenciālo baumotāju skaitu un izķert slaistus, kā arī
psiholoģiski ietekmēt kafejnīcu apmeklētājus, jo kontrole varēja būt
nepatīkama arī tiem, kuriem dokumenti bija kārtībā.