24 Aprīlī, Trešdiena
Dzīve :

Toreiz, kad Latvijā būvēja auto

  • Facebook
  • Izdrukāt
  • Sazināties
  • Saites

Dzīve » Vēsture

Palielināt Samazināt 8 Jan 2012 , 20:59

Toreiz, kad Latvijā būvēja auto

KAD 1936. GADĀ LATVIJAS VALDĪBA PIEŅĒMA LĒMUMU SĀKT AUTORAŽOŠANU UN NOSLĒDZA VIENOŠANOS AR FORD MOTOR COMPANY, LATVIJAS AUTOBŪVNIECĪBA PIEDZĪVOJA SAVUS KRĀŠŅĀKOS UN INTERESANTĀKOS GADUS, KUROS GLUŽI KĀ KINOFILMĀ BIJA GAN SPOŽAS AINAS, GAN DRAMATISKI BRĪŽI UN SKARBI LIKTEŅSTĀSTI.

Nošvīkstot riepām, pie Rīgas pils piebremzē septiņvietīgais Ford – Vairogs V8 de Luxe. No tās izkāpj plecīgs vīrietis ar gaišiem, rūpīgi apgrieztiem matiem. Noteiktiem soļiem viņš dodas uz pils priekštelpu paziņot, ka īpaši Valsts prezidenta Kārļa Ulmaņa vajadzībām gatavotā mašīna ir atvesta. Drīz viņš pamana, ka vienā no pils logiem parādās Ulmaņa seja. Prezidents paceļ roku kā sveicienam un, viegli pasmaidījis, saka: “Laba!” Tas ir signāls viņa personīgajam šoferim nākt pakaļ spožajai, vēl nesen pēc krāsas un lakas smaržojošai mašīnai. Bet Vairoga autoceha galvenais inženieris un faktiskais vadītājs Paulis Arnolds Barons, iebāzis rokas bikšu kabatās, atviegloti uzelpo un kājām dodas atpakaļ uz darbu.
Apmēram šādi Paulis Barons saviem dēliem aprakstīja ainu, kā nodeva Kārlim Ulmanim viņa automašīnu, vienu no daudzajiem fordiem, kas 30. gados tika izgatavoti Rīgā. Jau kopš 19. un 20. gadsimtu mijas, kad Rīga bija cariskās Krievijas neformālā industriālā galvaspilsēta, te ražoja vai vismaz mēģināja izgatavot pirmos automobiļus pasaules drosmīgākajiem, progresīvākajiem un arī turīgākajiem iedzīvotājiem. Tādēļ var droši apgalvot, ka 1937. gada Kārļa Ulmaņa valdības lēmums sākt Rīgā automašīnu ražošana bija nevis lecīgums nacionālās pašapziņas celšanai, bet likumsakarība.

Vieds lēmums
1936. gada 15. oktobrī Latvijas Kredītbanka valdības rīkojumā nopirka visas 4000 Feniksa akcijas un tā paša gada 23. decembrī likvidētā uzņēmuma apsaimniekošanai nodibināja jaunu rūpnīcu – akciju sabiedrību Vairogs. 99% akciju piederēja valstij, lielākie akcionāri bija Finanšu, Kara, Satiksmes ministrijas, Latvijas Kredītbanka, rūpnīca VEF un Liepājas karostas darbnīcas.
Jau 1937. gadā Latvijas valdība pieņēma lēmumu pie valsts akciju sabiedrības Vairogs, kas tolaik nodarbojās ar vilciena sastāvu izgatavošanu, izveidot auto nodaļu. Vispirms tika izrēķināts, ka Latvijā gatavotas mašīnas noteiktu būs lētākas nekā no ārzemēm ievestās. Apsverot ražošanas tehnoloģiju izmaksas, kļuva skaidrs, ka izdevīgāk ir nopirkt kādas pazīstamas ārzemju autofirmas licences tiesības un tehnoloģiju nekā pašiem gatavot visas automobiļu izgatavošanai nepieciešamās detaļas. Valdība nolēma sadarboties ar pasaules vadošo kompāniju Ford Motor Company un vienojās ar tās nodaļu Kopenhāgenā par Ford auto montāžas koncesijas piešķiršanu. Jau 1937. gada martā tika noslēgta vienošanās. Līgums paredzēja kravas un vieglo automobiļu montāžu, detaļas ievedot no ārzemēm.
Vairoga speciālistu grupa ar tolaik trīsdesmitgadīgo inženieri Pauli Arnoldu Baronu priekšgalā brauca uz Kopenhāgenu stažēties un apgūt automobiļa salikšanas pamatus. Paulis Barons, par Dainu tēvu sauktā Krišjāņa Barona mazdēls un latviešu zobārstniecības patriarha Kārļa Barona dēls, vēl nebija sevi apliecinājis galvu reibinošā karjerā. Tomēr lēmums viņu iecelt par faktisko autoražotnes vadītāju bija ļoti vieds – jaunais konstruktors brīvi pārvaldīja krievu, vācu un angļu valodu, viegli sapratās ar cilvēkiem un patiesi aizrāvās ar tehniskām lietām.

Skaista, arī cena pieņemama
Pirmos kā vispieprasītākos 1937. gadā sāka ražot kravas auto ar trīs tonnu vestspēju. Tikai pēc gada sāka izgatavot pirmos vieglos mazlitrāžas automobiļus Ford – Vairogs 10 Junior de Luxe, kuru prototips bija angļu Ford – Ten. Nedaudz vēlāk tika uzsāka arī piecvietīgo Ford – Vairogs V8 modeļu montāža. Pircējs varēja izvēlēties vieglo automobili gan ar 60 zirgspēku, gan 85 zirgspēku motoru, bija pieejamas arī dažādas virsbūves: slēgts divdurvju vai četrdurvju sedans, kabriolets, divdurvju kupeja. Tautā vislielāko popularitāti ieguva automobiļi ar slēgtajām četrdurvju sedana tipa virsbūvēm. 1938. gadā Vairogs izgatavoja arī dažus septiņvietīgos auto, pagarinot bāzes modeļa šasiju par 30 centimetriem. Viena no šīm mašīnām tika speciāli gatavota Kārlim Ulmanim, vēl dažas – valdības un ministriju vajadzībām.
1939. gadā ražošanai sagatavoja, bet līdz karam paspēja izgatavot tikai dažus desmitus Ford – Vairogs Taunus modeļus, kuru prototips bija vācu Ford.
Vairoga automobiļi Latvijā ļoti ātri kļuva populāri vienkāršā Ford dzinēja un pieņemamās cenas dēļ. Latvijas tirgū tie bija krietni lētāki par importētajiem automobiļiem, piemēram, 1938. gadā Vairoga kravas auto maksāja 8000 latu, Ford Vairogs četrdurvju sedans ar 60 zirgspēku motoru – 7850 latu, bet četrdurvju sedans de Luxe ar 85 zirgspēku motoru – 8600 latu.

Pusgadsimtu brauc kā jaunas
Pēc kara Latvijā vieglās automašīnas vairs nav ražotas, tādēļ katrs fords, kas savulaik izripoja pa vagonu rūpnīcas Vairogs vārtiem un ir saglabājusies līdz mūsdienām, kalpo kā apliecinājums latviešu varēšanai. Zināmas vismaz četras vieglās automašīnas, no kurām divas ir Rīgas Motormuzeja īpašumā, bet divas pieder privātkolekcionāriem. Vēl viens vieglais, iespējams, Latvijā ražotais fords glabājas atpūtas kompleksa Miķelis zemnieku sētas un lauksaimniecības mašīnu muzejā, taču autovēsturnieki nav izpētījuši tā motoru, pēc kā būtu iespējams secināt, ka tas patiešām ir salikts Latvijā. Vienīgā Vairogā saliktā kravas automašīna, kas jau 1939. gadā tika pārveidota par ugunsdzēsēju mašīnu, glabājas Jelgavā ugunsdzēsēju depo.


IESKATIES!

Materiāls publicēts sadarbībā ar vietni

Ievietots : 08 Janvārī 2012

Skatīts : 1660 reizes

Avots : http://legendas.lv/content/toreiz-kad-latvija-buveja-auto

Birkas : automobiļus, auto, Latvijā, mašīna, Ford, AUTORAŽOŠANU, ražoja, mašīnai, būvēja

(Balsu nav)
"Ziņu Spice" rekomendē
  • Izdevies noskaidrot, no kurienes cēlušies ebreji

  • Daimler "saprecas" ar Renault. Kas no tā sanāks?

  • Darba devēji šmaucas ar algām un darba laikiem

Komentāru pagaidām nav. Esi pirmais !
{display:none;}
Ziņu Spice neatbild par rakstiem pievienotajām lasītāju atsauksmēm, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot atsauksmes, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Ziņu Spice patur tiesības liegt rakstu komentēšanas iespēju, kā arī dzēst neatbilstošos komentārus.
Komentāru noformēšana

Domājot - kopā ar mazākumu, runājot - kopā ar vairākumu.
-- Grasians

Ginesa rekords? Iespējams, tālākie vārti futbola vēsturē

  • Visi aktuālie video
  • 24 Aprīlī vēsturē

    Vai Jums ir problēmas ar kredītsaistībām?
    Atbildes: 42

    „Lai karš beigtos, Krievijai tas jāzaudē,” Davosas forumā teicis Vācijas kanclers Olafs Šolcs, „tāpēc mēs piegādāsim Ukrainai bruņojumu ciešā komunikācijā ar mūsu partneriem.” Šķiet, viens no cerīgākajiem paziņojumiem. Šodien Vācijā acīmredzot tiks apstiprināts jauns aizsardzības ministrs – Boriss Pistoriuss, kuru vieni dēvē par klasisko vācu sociāldemokrātu raudzes politiķi, citi raugās uz viņu ar piesardzību, tomēr atzīst, ka diez vai ministrs pieņems lēmumus, kas nebūs saskaņoti ar Šolca politisko pozīciju. Ja Šolca pozīcija ir tāda, kādu viņš parādīja Davosā, tad nacistiskās Krievijas noorganizētā šausmu nakts varētu iet uz rīta pusi.

    19 Janvārī 2023
    Elita Veidemane

    Eiduka prestižajā 'Tour de Ski' sasniedz karjeras labāko rezultātu slēpojumā klasiskajā stilā

    Наша команда искусных исполнителей приготовлена выдвинуть вам передовые системы утепления, которые не только гарантируют долговечную протекцию от холодильности, но и подарят вашему жилищу стильный вид.
    Мы эксплуатируем с современными строительными материалами, заверяя постоянный срок службы службы и превосходные решения. Изоляция наружных стен – это не только сокращение расходов на подогреве, но и ухаживание о окружающей природе. Экологичные инновации, каковые мы внедряем, способствуют не только личному, но и поддержанию природных ресурсов.
    Самое основное: <a href=https://ppu-prof.ru/>Утепление фасада дома снаружи цена</a> у нас стартует всего от 1250 рублей за м²! Это доступное решение, которое превратит ваш домик в истинный приятный корнер с минимальными затратами.
    Наши достижения – это не только изоляция, это образование пространства, в где каждый член символизирует ваш личный образ действия. Мы берем во внимание все твои потребности, чтобы преобразить ваш дом еще более дружелюбным и привлекательным.
    Подробнее на <a href=https://ppu-prof.ru/>ppu-prof.ru</a>
    Не откладывайте заботу о своем квартире на потом! Обращайтесь к экспертам, и мы сделаем ваш обиталище не только теплым, но и стильным. Заинтересовались? Подробнее о наших работах вы можете узнать на нашем сайте. Добро пожаловать в мир гармонии и стандартов.

    Komentē    ppu-prof_ea
    18 Janvārī 2024, 11:58
    Ārstniecības augi Latvijā | Пик известий | Tiek izmantotas uCoz tehnoloģijas | Kinofilm@LV