Nošvīkstot riepām, pie Rīgas pils piebremzē septiņvietīgais Ford –
Vairogs V8 de Luxe. No tās izkāpj plecīgs vīrietis ar gaišiem, rūpīgi
apgrieztiem matiem. Noteiktiem soļiem viņš dodas uz pils priekštelpu
paziņot, ka īpaši Valsts prezidenta Kārļa Ulmaņa vajadzībām gatavotā
mašīna ir atvesta. Drīz viņš pamana, ka vienā no pils logiem parādās
Ulmaņa seja. Prezidents paceļ roku kā sveicienam un, viegli pasmaidījis,
saka: “Laba!” Tas ir signāls viņa personīgajam šoferim nākt pakaļ
spožajai, vēl nesen pēc krāsas un lakas smaržojošai mašīnai. Bet Vairoga
autoceha galvenais inženieris un faktiskais vadītājs Paulis Arnolds
Barons, iebāzis rokas bikšu kabatās, atviegloti uzelpo un kājām dodas
atpakaļ uz darbu.
Apmēram šādi Paulis Barons saviem dēliem
aprakstīja ainu, kā nodeva Kārlim Ulmanim viņa automašīnu, vienu no
daudzajiem fordiem, kas 30. gados tika izgatavoti Rīgā. Jau kopš 19. un
20. gadsimtu mijas, kad Rīga bija cariskās Krievijas neformālā
industriālā galvaspilsēta, te ražoja vai vismaz mēģināja izgatavot
pirmos automobiļus pasaules drosmīgākajiem, progresīvākajiem un arī
turīgākajiem iedzīvotājiem. Tādēļ var droši apgalvot, ka 1937. gada
Kārļa Ulmaņa valdības lēmums sākt Rīgā automašīnu ražošana bija nevis
lecīgums nacionālās pašapziņas celšanai, bet likumsakarība.
Vieds lēmums
1936. gada 15. oktobrī Latvijas
Kredītbanka valdības rīkojumā nopirka visas 4000 Feniksa akcijas un tā
paša gada 23. decembrī likvidētā uzņēmuma apsaimniekošanai nodibināja
jaunu rūpnīcu – akciju sabiedrību Vairogs. 99% akciju piederēja valstij,
lielākie akcionāri bija Finanšu, Kara, Satiksmes ministrijas, Latvijas
Kredītbanka, rūpnīca VEF un Liepājas karostas darbnīcas.
Jau 1937.
gadā Latvijas valdība pieņēma lēmumu pie valsts akciju sabiedrības
Vairogs, kas tolaik nodarbojās ar vilciena sastāvu izgatavošanu,
izveidot auto nodaļu. Vispirms tika izrēķināts, ka Latvijā gatavotas
mašīnas noteiktu būs lētākas nekā no ārzemēm ievestās. Apsverot
ražošanas tehnoloģiju izmaksas, kļuva skaidrs, ka izdevīgāk ir nopirkt
kādas pazīstamas ārzemju autofirmas licences tiesības un tehnoloģiju
nekā pašiem gatavot visas automobiļu izgatavošanai nepieciešamās
detaļas. Valdība nolēma sadarboties ar pasaules vadošo kompāniju Ford
Motor Company un vienojās ar tās nodaļu Kopenhāgenā par Ford auto
montāžas koncesijas piešķiršanu. Jau 1937. gada martā tika noslēgta
vienošanās. Līgums paredzēja kravas un vieglo automobiļu montāžu,
detaļas ievedot no ārzemēm.
Vairoga speciālistu grupa ar tolaik
trīsdesmitgadīgo inženieri Pauli Arnoldu Baronu priekšgalā brauca uz
Kopenhāgenu stažēties un apgūt automobiļa salikšanas pamatus. Paulis
Barons, par Dainu tēvu sauktā Krišjāņa Barona mazdēls un latviešu
zobārstniecības patriarha Kārļa Barona dēls, vēl nebija sevi
apliecinājis galvu reibinošā karjerā. Tomēr lēmums viņu iecelt par
faktisko autoražotnes vadītāju bija ļoti vieds – jaunais konstruktors
brīvi pārvaldīja krievu, vācu un angļu valodu, viegli sapratās ar
cilvēkiem un patiesi aizrāvās ar tehniskām lietām.
Skaista, arī cena pieņemama
Pirmos kā
vispieprasītākos 1937. gadā sāka ražot kravas auto ar trīs tonnu
vestspēju. Tikai pēc gada sāka izgatavot pirmos vieglos mazlitrāžas
automobiļus Ford – Vairogs 10 Junior de Luxe, kuru prototips bija angļu
Ford – Ten. Nedaudz vēlāk tika uzsāka arī piecvietīgo Ford – Vairogs V8
modeļu montāža. Pircējs varēja izvēlēties vieglo automobili gan ar 60
zirgspēku, gan 85 zirgspēku motoru, bija pieejamas arī dažādas
virsbūves: slēgts divdurvju vai četrdurvju sedans, kabriolets, divdurvju
kupeja. Tautā vislielāko popularitāti ieguva automobiļi ar slēgtajām
četrdurvju sedana tipa virsbūvēm. 1938. gadā Vairogs izgatavoja arī
dažus septiņvietīgos auto, pagarinot bāzes modeļa šasiju par 30
centimetriem. Viena no šīm mašīnām tika speciāli gatavota Kārlim
Ulmanim, vēl dažas – valdības un ministriju vajadzībām.
1939. gadā
ražošanai sagatavoja, bet līdz karam paspēja izgatavot tikai dažus
desmitus Ford – Vairogs Taunus modeļus, kuru prototips bija vācu Ford.
Vairoga
automobiļi Latvijā ļoti ātri kļuva populāri vienkāršā Ford dzinēja un
pieņemamās cenas dēļ. Latvijas tirgū tie bija krietni lētāki par
importētajiem automobiļiem, piemēram, 1938. gadā Vairoga kravas auto
maksāja 8000 latu, Ford Vairogs četrdurvju sedans ar 60 zirgspēku motoru
– 7850 latu, bet četrdurvju sedans de Luxe ar 85 zirgspēku motoru –
8600 latu.
Pusgadsimtu brauc kā jaunas
Pēc kara Latvijā
vieglās automašīnas vairs nav ražotas, tādēļ katrs fords, kas savulaik
izripoja pa vagonu rūpnīcas Vairogs vārtiem un ir saglabājusies līdz
mūsdienām, kalpo kā apliecinājums latviešu varēšanai. Zināmas vismaz
četras vieglās automašīnas, no kurām divas ir Rīgas Motormuzeja īpašumā,
bet divas pieder privātkolekcionāriem. Vēl viens vieglais, iespējams,
Latvijā ražotais fords glabājas atpūtas kompleksa Miķelis zemnieku sētas
un lauksaimniecības mašīnu muzejā, taču autovēsturnieki nav izpētījuši
tā motoru, pēc kā būtu iespējams secināt, ka tas patiešām ir salikts
Latvijā. Vienīgā Vairogā saliktā kravas automašīna, kas jau 1939. gadā
tika pārveidota par ugunsdzēsēju mašīnu, glabājas Jelgavā ugunsdzēsēju
depo.