Lidmašīnas ir ātrākais ceļošanas veids, taču reizēm tas var būt dārgs prieks - jo tālāks galamērķis, jo dārgākas biļetes. Tiesa, daudziem bagātiem un ietekmīgiem cilvēkiem ir pašiem savas lidmašīnas. Portāls "Finances Online" apkopojis astoņas pasaulē dārgākās lidmašīnas.
Liela izmēra privātās lidmašīnas ir ar guļvietām, pilnībā aprīkotām virtuvēm, vannas istabām ar dušu, konferenču telpām, interneta pieslēgumu un satelīta sakariem.
Lidmašīnas interjeru un dekorācijas var ierīkot pēc paša patikas. Tiek ziņots, ka Brunejas sultāns Hasanals Bolkiahs savas privātās lidmašīnas vannas istabu aprīkojis ar masīvām zelta izlietnēm. Visdārgākā privātā lidmašīna ir Saūda Arābijas princim al Valīdam bin Talalam. "Airbus A380" maksā 500 miljonus dolāru.
Par augstākās klases biļetēm komerciālās lidmašīnās iespējams tikt pie privātas istabas ar gultu, pusdienu galda, digitālas izklaides sistēmas, vīniem un izsmalcinātiem ēdieniem. Pasaulē dārgākā lidojuma biļete maksājot 30 000 dolāru. Šo lidojumu veic lidsabiedrība "Emirates" no Losandželosas uz Dubaiju. Ar to lido Holivudas zvaigznes, biznesmeņi un modes cienītāji. Lidmašīnā ir spa, gultas ar matračiem, individuāli mini bāri un pilnībā atdalīti privāti apartamenti.
"Gulfstream IV" - 38 miljoni dolāru
"Gulfstream IV" ir lidmašīna ar diviem reaktīvajiem dzinējiem, ko izstrādājis uzņēmums "Gulfstream Aerospace".
Lidmašīnu darbina divi "Rolls-Royce RB.183 Tay" turboventilatori. 1987. gadā "Gulfstream IV" uzstādīja pasaules rekordu starp savas klases lidmašīnām, lidojot uz rietumiem apkārt zemeslodei 45 stundas un 25 minūtes. Nākamajā gadā "Gulfstream IV" uzstādīja jaunu rekordu, lidojot uz austrumiem apkārt pasaulei.
Šo lidmašīnu izmanto čarterreisu operatori, uzņēmumi un privātpersonas. Piemēram, Bostvāna to izmanto svarīgu cilvēku transportēšanai, Indijas gaisa spēki to izmanto izlūkošanā. Bagāti cilvēki, kā Brunejas sultāns un Džohoras sultāns, ir iegādājušies šādu lidmašīnu.
Lidmašīnas maksimālais ātrums ir 935 kilometri stundā.
"BD-700 Global Express" - gandrīz 48 miljoni dolāru
"BD-700 Global Express" ir lidmašīna ar diviem dzinējiem, kas domāta komerciāliem lidojumiem. Tās vērtība ir 47,7 miljoni ASV dolāru.
To izstrādāja, lai apmierinātu vajadzību pēc īpaši ilgiem un tāliem biznesa lidojumiem. Lidmašīnu pirmo reizi piegādāja 1999. gadā.
Lidmašīnai ir raksturīgi spārni sānos, kā arī izliekta T veida aste ar horizontālu stabilizatoru. Katrā pusē ir 13 logi, lidmašīnas maksimālais lidošanas ilgums ir 12 408 kilometri un ātrums 935 kilometri stundā.
Trampa "Boeing 757" - 100 miljoni dolāru
ASV eksprezidenta Donalda Trampa lidmašīnas "Boeing 757" vērtība sasniedz 100 miljonus ASV dolāru. Viena no īpašām "Boeing 757" detaļām ir pilota kabīne no stikla ar lieliem ekrāniem, kas atspoguļo lidojuma informāciju.
Lidmašīna "Boeing 757" arī pati pārbauda un brīdina pilotus par problēmām, pirms radusies ārkārtas situācija.
Trampa lidmašīna ir viena no ātrākajām pasaulē un spēj sasniegt ātrumu 804 kilometri stundā. Lidmašīnu darbina divi "Rolls-Royce RB211" turboventilatora dzinēji, kas to notur gaisā 16 stundas.
Parastā "Boeing 757" lidmašīnā var lidot 200 pasažieri, taču Tramps savu lidmašīnu pārveidojis tā, ka tā var uzņemt tikai 23 pasažierus.
Tajā iebūvētas divas guļamistabas, privāta viesu istaba, ēdamistaba un video telpa ar kino sistēmu.
Trampam vienas stundas lidojums "Boeing 757" izmaksā aptuveni 10 000 dolāru, ieskaitot degvielas izdevumus.
"Boeing 747" - 153 miljoni dolāru
"Boeing 747" lidmašīna ir komerciāla lidmašīna, kas maksā 153 miljonus ASV dolāru.
"747-8" ir viens no "Boeing" veiksmīgākajiem modeļiem. Kāds vārdā nenosaukts cilvēks savā privātajā lidmašīnā ierīkojis pilnībā aprīkotas vannas istabas, privātu dzīvojamo istabu un guļamistabu, viesu kabīni ar privātu vannas istabu un privātu kabinetu.
Lidmašīnā ir arī lieli televizori, kafijas galdiņi, divas dzīvojamās istabas ar dīvāniem, ēdamistaba 14 viesiem un liela sanāksmju telpa.
Klients par pārbūvi samaksāja aptuveni 200 miljonus dolāru.
"Boeing 747" var sasniegt ātrumu 1038 kilometri stundā un nolidot gandrīz 15 tūkstošus kilometru.
"Airbus A380" - 500 miljoni dolāru
"Airbus A380" lidmašīna ir divos stāvos un aprīkota ar četriem dzinējiem. Šāda lidmašīna ir Saūda Arābijas princim, tajā ierīkota lūgšanu telpa, kas tiek rotēta tā, lai vienmēr būtu pavērsta pret Meku.
Saūda Arābijas prinča lidmašīnā ir arī zirgu un kamieļu stallis, kā arī garāža automašīnām.
"Airbus A380" ir pasaulē lielākā komerciālā lidmašīna.
Lai to varētu apkalpot, daudzas lidostas visā pasaulē ir pārbūvējušas savas telpas.
"Airbus A380" uz klāja var uzņemt 525 pasažierus trīs klašu versijā, kā arī 850 pasažierus vienas klases versijā.
2010. gada 4. novembrī šāda veida lidmašīna lidoja no Šanhajas uz Sidneju, kad notika avārija. Vienā no lidmašīnas dzinējiem radās problēma, tādēļ pilots veica piespiedu nolaišanos Singapūrā. Pasažieri un apkalpes locekļi necieta.
"Airbus A340-300" - 600 miljoni dolāru
Lidmašīna "Airbus A340-300" var uzņemt 295 pasažierus un veikt 13 700 kilometru garu lidojumu.
Lidmašīnu 1993. gada martā sāka izmantot lidsabiedrības "Air France" un "Lufthansa", kas apkalpo 30 šādas lidmašīnas.
2006. gadā tika palaista atjaunotā lidmašīnas versija ar jauniem dzinējiem un avionikas sistēmām.
"Airbus A340-300" var lidot ar 871 kilometru stundā, bet tās maksimālais ātrums ir 914 kilometru stundā.
"Air Force One" - 660 miljoni dolāru
"Air Force One" lidmašīna ir ASV prezidenta lidmašīna trīs stāvos. Tās vērtība ir 660 miljoni ASV dolāru.
Lidmašīnas platība ir 371 kvadrātmetrs. Apjomīgā lidmašīna var sasniegt ātrumu 1046 kilometri stundā.
Uz "Air Force One" klāja atrodas pat neliela slimnīca ar ārstiem un operāciju zāli. Lidmašīna spēj izturēt meteorītu triecienus, zemestrīces un kodolkaru.
Uzbrukuma gadījumā tiek palaistas signālraķetes, lai novirzītu uz to izšautas raķetes, kas virzās uz karstumu, un tiek laistas darbā tehnoloģijas, lai lidmašīna nebūtu uztverama radaros.
Lidmašīna spēj uzpildīt degvielu gaisā. To var darīt arī 10 kilometru augstumā.
"Air Force One" ir sakaru tehnoloģijas ar 85 tālruņiem, 383 kilometri elektronisko vadu, 19 televizori, virkne datoru savienojumu, faksa aparāti un divvirzienu radio. Lidmašīnā ir divas labi aprīkotas virtuves, lai varētu pagatavot ēdienu 100 cilvēkiem.
Teroristu trieciena laikā lidmašīna var darboties kā komandcentrs. "Air Force One" vienmēr tiek piešķirta prioritāte, ja ceļā ir citas lidmašīnas. Taču tas neietekmē komerciālos lidojumus, jo "Air Force One" ierasti piezemējas un paceļas no militārām bāzēm ASV.
ASV prezidenta lidmašīna var uzņemt 100 pasažierus un 26 apkalpes locekļus.
"B-2 Spirit" - 737 miljoni dolāru
Lidmašīna "Northrop Grumman B-2 Spirit" pacēlās gaisā 1989. gadā. Tās izstrāde sākās jau 70. gadu beigās.
"B-2 Spirit" galvenā dizaina iezīme ir tehnika, ko sauc par "nepārtrauktu izliekumu", kas spēj novirzīt radaru. Radara šķērsgriezuma lielums ir 0,10 kvadrātmetri - tas ir putna lielumā.
Bumbvedējs pirmo reizi tika izmantots Kosovas karā 1989. gadā - tas veica 50 lidojumus.
"B-2" izmantošana stundā maksā 135 000 dolāru, lidmašīna vienā reizē var veikt 11 112 kilometrus.
Degviela tiek papildināta ik pēc sešām stundām. "B-2" ir plīts virsma ēdiena gatavošanai, gulta un tualete. Misijas laikā var gulēt viens pilots, lai tiktu samazināts nogurums diennakts lidojumu laikā.
Iznīcinātājam ir četrkārša lidojuma vadības sistēma, dzinēji ir ierīkoti sānos, slēpjot ventilatora lāpstiņas no radara, kā arī tiek samazināts dzinēja siltuma signāls, lai lidmašīnu neatklātu infrasarkano staru izsekošanas sistēma.
"B-2" maksimālais lidojuma ātrums ir 1010 kilometri stundā.