22 Novembrī, Piektdiena
Ziņas :

Latvijā briest haoss autobusu satiksmē

  • Facebook
  • Izdrukāt
  • Sazināties
  • Saites

Ziņas » Latvijā

Palielināt Samazināt 8 Mar 2011 , 12:07

Latvijā briest haoss autobusu satiksmē

Starppilsētu autobusi vairs neiebrauks autoostās, pasažieru pārvadātāji plāno rīkot streikus, celsies biļešu cenas un samazināsies reisu skaits. Tie ir tikai daži scenāriji, kas briest sabiedriskā transporta nozarē.

Valdības pēkšņais lēmums taupības nolūkos par trīs miljoniem latu samazināt dotācijas sabiedriskajam transportam var radīt haosu sabiedriskā transporta sistēmā. Autopārvadātāji jau iepriekš bija aprēķinājuši, ka šogad sabiedriskajam transportam pietrūkst 3,6 miljoni latu, un vēl trīs miljonu atņemšana var vārda tiešā nozīmē paralizēt autobusu satiksmi.

Jālikvidē simtiem maršrutu

Autotransporta direkcijas pašvaldībām un satiksmes ministram adresējusi vēstuli, kurā teikts, ka dotāciju drastiskā apcirpšana pilnībā paralizēs visu sistēmu. Proti, cilvēki nevarēs nokļūt darba vietā, izglītības un ārstniecības iestādēs. Direkcija arī ir aprēķinājusi, ka šajā gadījumā būs jāslēdz visa dīzeļvilcienu kustība Latvijā, izņemot maršrutu Rīga - Sigulda un divas reizes dienā uz Lugažiem.

Jau agrāk veiktais samazinājums nozīmē, ka šogad starppilsētu nozīmes maršrutos būs jāslēdz apmēram 235 reisi, bet reģionālajos vietējās nozīmes maršrutos 570 reisi. Reģionālajā starppilsētu nozīmes maršrutu tīklā tiks nodrošināts pilsētu un galvaspilsētas savienojums ar sabiedrisko transportu četras līdz sešas reizes dienā, bet citu pilsētu savienojums ar galvaspilsētu divas līdz četras reizes dienā. Transports starp novadu pilsētām tiks nodrošināts tikai pa vienai reizei dienā katrā virzienā.

Šīs nedēļas sākumā Autotransporta direkcija nolēmusi spriest par streika organizēšanu, lai valdību piespiestu atdot nule atņemto dotāciju.

Sarkanā līnija jau sasniegta


Autopārvadājumu firmas „Ventspils reiss” valdes priekšsēdētājs Artūrs Lieģis laikrakstam „Ventas Balss” uzsvēra, ka sarkanā līnija jau šobrīd ir sasniegta un uzņēmums jau tagad pilda sociālās funkcijas, nevis nodarbojas ar biznesu, kā tam vajadzētu būt. Skaidrs, ka ieņēmumus palielināt vairs nav iespējams, tādēļ būs noteikti jāveic maršrutu skaita samazināšana, no kā cietīs pasažieri.

„Kaut kādu brīdi mēs iekšienē savas izmaksas saspiežam, bet valsts mums visu laiku atkārto, ka jāsaspiež vēl. Mums iekšējo resursu praktiski vairāk nav. Līdz ar to vienīgais, kā mēs varam kļūt vēl lētāki – līdzīgi kā lētās aviosabiedrības – varam atteikties no autoostu pakalpojumiem,” laikrakstam „Dienas Bizness” sacīja „Norma-A” („Ecolines”) prezidents Andris Podgornijs.

Viņaprāt, situāciju nozarē varētu salīdzināt ar organisma smagu saindēšanos, kuram alternatīvas ir vai nu bez pietiekamiem līdzekļiem pamazām mirt nost vai veikt amputāciju un palikt dzīvam varbūt vēl uz ilgiem gadiem.

„Aizbrauks” no autoostām?

Viens no variantiem ir atteikties no autoostām. Firmas „B-Bus” valdes loceklis Vitālijs Komars uzsvēris: „Mūsu maršrutā Bauska – Rīga braucam ļoti intensīvi – 30 reizes dienā, un autoostas mums „apēd” ievērojamus līdzekļus. Rīgā par vienu autobusa iebraukšanas reizi nākas šķirties no sešiem latiem, Bauskā – no 3,50. Teju četri lati Bauskā – reģionālā pilsētā, kur ir knapi desmit tūkstoši iedzīvotāju, – ir absurds.”

Bauskā „B-Bus” jau esot vienojies par alternatīvām – pasažierus esot iespējams uzņemt viesnīcas stāvlaukumā pie autoostas, pie veikala „Supernetto” vai pie „Neste” benzīntanka. Arī Rīgā ir „bezmaksas alternatīvas” – piemēram, Abrenes vai Kalnciema iela.

„Ja mēs šādi varam ietaupīt ap 150 tūkstošu latu gadā, mums tas ir svarīgi. Ja trūkstošu dotāciju dēļ ir jāsamazina šoferu algas vai jāsāk braukt ar „grabažām”, tad atteikties no blakuspakalpojuma – autoostas – ir daudz gudrāk,” uzskata Komars.

Viena no Latvijas lielākā pasažieru pārvadātājiem „Nordeka” valdes priekšsēdētājs Sergejs Zabavņikovs saka: „Neesmu dzirdējis par šādu priekšlikumu – atteikties no autoostām, tāpēc nevaru to komentēt. Autoostu izmaksu postenis akciju sabiedrībai „Nordeka” ir nozīmīgs. Pērn tie bija 600 tūkstoši latu, iepriekš pat 800 tūkstoši latu, līdz ar to diezgan liela daļa no valsts dotācijām aiziet autoostu izmaksām.”

Tādējādi, iespējams, totāla naudas līdzekļu trūkuma dēļ autobusu firmas var „aizbraukt” no autoostām un tad nu pasažieriem vajadzīgo autobusu vajadzēs meklēt autostāvlaukumos vai uz ielu stūriem. Lielākajās pilsētās šādā gadījumā autobusu pieturas būs izsvaidītas pa visu pilsētu, un cilvēkiem tas radīs lielas neērtības.

Atņems atlaides?

Vēl viena iespēja autobusu firmām samazināt izmaksas ir atcelt braukšanas atlaides sociāli mazāk aizsargātu pasažieru kategorijām, tomēr tad netiks ievērotas starptautiskās normas par invalīdu integrēšanu sabiedrībā un pieejamas vides nodrošināšanu.

Pastāv iespēja, ka braukšanas atlaides varētu atņemt bērniem – bāreņiem un represētajiem, bet invalīdiem diferencēt maksu par braucienu, ņemot vērā piešķirto invaliditātes grupu.

Situācija ir šokējoša

Katrā ziņā būs jādomā par pārvadājumu tarifu celšanu un atsevišķu maršrutu slēgšanu. Pāris dienas pēc paziņojuma par dotāciju atņemšanu autopārvadātāji vēl nav paspējuši aprēķināt jaunās biļešu cenas. Tomēr pirmie paziņojumi par to celšanu jau ir izskanējuši.

Zemgales plānošanas reģiona speciālists Juris Kālis aģentūrai LETA izteicies, ka Zemgalē, iespējams, braukšanas tarifu reģionālajiem pasažieru pārvadājumiem nāksies palielināt par desmit vai pat vairāk procentiem.

Zemgales plānošanas reģiona izpilddirektors Raitis Vītoliņš secina, ka situācija esot dramatiska, lai neteiktu - šokējoša.

„Skaidrs ir viens, pie tik liela dotācijas samazinājuma novados būs jāslēdz gan virkne maršrutu, gan jāpalielina braukšanas maksa, kā rezultātā lielākie cietēji būs iedzīvotāji ne tikai Zemgalē, bet visā Latvijā. Satiksmes ministrijas vietējiem pārvadātājiem solītais pusmiljons latu paredzēts tikai un vienīgi jau agrāko zaudējumu kompensēšanai,” uzskata Vītoliņš.

Pašlaik dotācija sabiedriskajam transportam ir aptuveni 52 miljoni latu, tas ir par aptuveni desmit miljoniem latu mazāk nekā pērn.

Pret dotāciju apgriešanu ir iestājusies arī Latvijas Pašvaldību savienība, kura valdībai pieprasa garantēt finansējuma apjomu reģionālajiem vietējiem maršrutiem ne mazāku kā 90% apmērā no 2010. gada līmeņa.




IESKATIES!

Materiāls publicēts sadarbībā ar vietni

Ievietots : 08 Martā 2011

Skatīts : 2114 reizes

Avots : http://www.kasjauns.lv/lv/zinas/41894/latvija-briest-haoss-autobusu-satiksme

Birkas : autobusu, autobusi, satiksmē, haoss, transporta, pārvadātāji, autoostās, biļešu, streikus, cenas

(Balsu nav)
"Ziņu Spice" rekomendē
  • Amerikāņu tanki Kurzemē

  • Vienīgi dabas vielas palīdz atjaunot aknu šūnas

  • Zinātnieki atraduši pasaulē garāko kukaini

Komentāru pagaidām nav. Esi pirmais !
{display:none;}
Ziņu Spice neatbild par rakstiem pievienotajām lasītāju atsauksmēm, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot atsauksmes, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Ziņu Spice patur tiesības liegt rakstu komentēšanas iespēju, kā arī dzēst neatbilstošos komentārus.
Komentāru noformēšana

Neviens nekož pats savā rokā.
-- Latviešu skv.

Ginesa rekords? Iespējams, tālākie vārti futbola vēsturē

  • Visi aktuālie video
  • 22 Novembrī vēsturē

    Vai Jums ir problēmas ar kredītsaistībām?
    Atbildes: 42

    Turpinās cīņa ar un par pieminekļiem. Andreja Upīša pieminekļa liktenis šobrīd Rīgas domes rokās: to – pēc mākslinieka Ivara Drulles priekšlikuma – gatavojas pārzāģēt pa vertikāli. Nu tad – pārzāģēs vai nepārzāģēs? Šodien par to un citiem pieminekļiem runājam ar arhitektu Jāni Dripi un mākslas vēsturnieku Ojāru Spārīti.

    01 Novembrī 2024
    Elita Veidemane

    Eiduka prestižajā 'Tour de Ski' sasniedz karjeras labāko rezultātu slēpojumā klasiskajā stilā

    Наша команда искусных исполнителей приготовлена выдвинуть вам передовые системы утепления, которые не только гарантируют долговечную протекцию от холодильности, но и подарят вашему жилищу стильный вид.
    Мы эксплуатируем с современными строительными материалами, заверяя постоянный срок службы службы и превосходные решения. Изоляция наружных стен – это не только сокращение расходов на подогреве, но и ухаживание о окружающей природе. Экологичные инновации, каковые мы внедряем, способствуют не только личному, но и поддержанию природных ресурсов.
    Самое основное: <a href=https://ppu-prof.ru/>Утепление фасада дома снаружи цена</a> у нас стартует всего от 1250 рублей за м²! Это доступное решение, которое превратит ваш домик в истинный приятный корнер с минимальными затратами.
    Наши достижения – это не только изоляция, это образование пространства, в где каждый член символизирует ваш личный образ действия. Мы берем во внимание все твои потребности, чтобы преобразить ваш дом еще более дружелюбным и привлекательным.
    Подробнее на <a href=https://ppu-prof.ru/>ppu-prof.ru</a>
    Не откладывайте заботу о своем квартире на потом! Обращайтесь к экспертам, и мы сделаем ваш обиталище не только теплым, но и стильным. Заинтересовались? Подробнее о наших работах вы можете узнать на нашем сайте. Добро пожаловать в мир гармонии и стандартов.

    Komentē    ppu-prof_ea
    18 Janvārī 2024, 11:58
    Ārstniecības augi Latvijā | Пик известий | Tiek izmantotas uCoz tehnoloģijas | Kinofilm@LV