Cilvēku dabas iepazīšana
Šo mērķi elites bērni sasniedz ne
jau studējot moderno psiholoģiju, bet gan pastiprināti apgūstot vēsturi,
literatūru, teoloģiju (ne ticības mācību), likumus un filozofiju, tai
skaitā spēju analizēt un domāt dialektiski1.
Aktīvā lasītprasme
Aktīvā lasītprasme nozīmē ne tikai
spēju patstāvīgi lasīt un saprast dažādus tekstus, bet arī brīvi,
precīzi un ar izteiksmi izteikt savas domas rakstiski un runājot svešas
publikas priekšā. Gatto ir pārliecināts, ka šīs prasmes var apgūt katrs
bērns un tās būtiski palielina bērnu iespējas atrast savu ceļu dzīvē. To
katrs spēj iemācīties arī patstāvīgi – pēc iespējas biežāk rakstot un
runājot svešu cilvēku vai svešas auditorijas priekšā.
Ieskats galveno valsts un starptautisko institūciju darbības principos un mērķos
Apguvuši
to, elitāro skolu audzēkņi samērā labi orientējas dažādu institūciju
(likumdevēji, tiesas, izpildvara, armija, prese, korporācijas u.c.)
darbībā un savstarpējā mijiedarbībā.
Labu manieru, pieklājības un laipnības apgūšana
Šīs
prasmes, kuras tiek slīpētas nepārtrauktos vingrinājumos, elites bērniem
dzīvē paver daudzas durvis, ļauj dibināt un uzturēt nepieciešamos
kontaktus. Tieši pēc labām manierēm un stājas eliti var atšķirt no
obligāto skolu audzēkņiem, kuri dižojas ar rupjību, nežēlību, ārēju
nevīžību, paviršu virspusējību.
Patstāvīgs darbs
Ja obligātajās vidusskolās 80 – 90%
aktivitāšu veic skolotāji, bet bērniem lielākoties tiek atvēlēta pasīva
loma, tad elitārajās skolās šī proporcija ir apgriezta. Elitārās skolās
tiek veicināts patstāvīgs bērnu darbs un sadarbība starp bērniem.
Enerģiskas fiziskās kultūras nodarbības
Fizkultūra
elitārajās skolās netiek uzskatīta par greznību vai tvaika nolaišanas
mehānismu, bet galveno ceļu personīgās grācijas, stājas, izturības,
rakstura, sāpju un izaicinājumu pārvarēšanas, kā arī pašdisciplīnas
spēju izkopšanai. Pat mūsdienu filmās varam vērot, ka modernā
aristokrātija nezaudē laiku pasīvi zvilnot televīzijas priekšā, bet
aktīvi un ik dienas sporto (daudzveidīgos sporta veidos), caur to gūstot
neatvairāmu fizisku šarmu, dabisku gaitas vieglumu un iespaidīgas
klātbūtnes efektu. Elitāro skolu audzēkņi parasti par godu uzskata
dalību spēcīgākajos nacionālajos sporta klubos. Elitāro skolu pabeidzēji
parasti ir arī izveicīgi dejotāji.
Spēja patstāvīgi piekļūt katrai vietai un personai
Piemēram,
skolēns var izvēlēties mērķi panākt personīgu tikšanos ar pavalsts
gubernatoru vai lielas korporācijas vadītāju, patstāvīgi nokļūt un
apmesties kādā tālā vietā.
Atbildības izkopšana
Sākot no tā, ka katrs elitāras
privātskolas audzēknis pats uzklāj savu gultu, sakārto un nospodrina
savu apģērbu, ievēro priekšzīmīgu higiēnu (ko pārbauda katru rītu rīta
līnijā), mazgā traukus, uzpoš telpas, uzņemas vadīt pasākumu vai klubu,
izdot skolas avīzi utt. Atbildība šajā kontekstā nozīmē izdarīt vēl
vairāk (spert soli tālāk), nekā no tevis tiek gaidīts, sasniegt
izcilību. Pretstatā obligātajām vidusskolām, kurās dominē minimālisma
psiholoģija.
Izdzīvošanas prasme un personīgo standartu kodekss
Augsti un augoši personīgie standarti ražošanā (radošā darbībā), uzvedībā, morālē.
Meistarības iepazīšana mākslā un kultūrā
Elitāro skolu
audzēkņi labi orientējas izcilos mūzikas, glezniecības, dejas,
skulptūru, dizaina, arhitektūras, literatūras, dramaturģijas un citos
pasaules kultūras sasniegumos. Ja neskaita reliģiju, māksla ir vienīgais
veids, kā pacelties pāri dzīvnieciskam materiālismam un saskarties ar
diženumu.
Spēja precīzi novērot un reģistrēt savus novērojumus
Britu
aristokrātija savulaik turējās pie šādas aksiomas: ja tu nespēj uzzīmēt
to, ko esi redzējis, tad tu īsti neesi redzējis. Tātad zīmēšana un citi
novērojumu pierakstīšanas veidi nav laika nosišana, bet gan uztveres
spēju trenēšana.
Spēja pārvarēt dažādu veidu izaicinājumus
Katram cilvēkam
ir savas vājības un bailes. Lai celtu savu pašapziņu un iespējas, ir
svarīgi pārvarēt savas lielākās bailes. Piemēram, šķietami nepārvaramu
kautrību var pārvarēt, pieņemot izaicinājumu runāt lielas auditorijas
priekšā. Ja cilvēks jūtas gļēvs, viņam ir svarīgi pārvarēt bailes no
fiziska izaicinājuma vai sāpēm. Katram gadās pakrist, bet tā nav liela
nelaime. Svarīgi ir, lai pakritušais atkal celtos kājās. Pat ja iznāk
pakrist vairākas reizes pēc kārtas, katru reizi ir jāceļas kājās. Ja esi
palicis atkarīgs no atkritumu barības (angliski – Junk Food),
narkotikām, azartiskām spēlēm, seksa, ekrāna tēliem, patērētāja kultūras
u.tml., ir svarīgi šo atkarību pārvarēt un izvēlēties augstākus
standartus.
Spēja atturēties no sasteigtiem, nepārdomātiem, impulsīviem secinājumiem, instinktīvas reaģēšanas
Tas
ietver spēju domāt patstāvīgi, ieturēt pauzi, neuzķerties uz
propagandas trikiem, baumām, aprunāšanu, melno propagandu, baiļu
iedzīšanas teorijām un citiem «sabiedrības konsensa formēšanas»
paņēmieniem, ar kādiem mūs ik dienas bombardē masu mēdiji un dažādi
«eksperti».
Savu spriešanas spēju un vērtību sistēmas nepārtraukta pārbaudīšana un uzlabošana
Tas
ietver arī savu ticējumu un aizspriedumu nemitīgu kritisku pārbaudi,
savas vērtību sistēmas kritisku pārvērtēšanu. Ja vecie uzvedības modeļi
nedod iecerētos rezultātus, tad ir skaidrs, ka tie ir nederīgi, tāpēc
pārskatāmi. Tās pašas rīcības nemitīga atkārtošana, gaidot citus
rezultātus, ir idiotisma pazīme.
Materiālu sagatavoja Jānis Kučinskis www.tautasforums.lv