Elektriskais motocikls Latvijā? Jep! Ideja tādu radīt projekta autoriem – Dzintaram Mednim un Raivo Saļmam – radās pirms gada, kad Dzintars prātoja, kā popularizēt savu elektriski mehānisko tehnoloģiju kompāniju, bet Raivo domāja, kā likt lietā kādreizējā Saab dīlerfirmā E&S Auto gūto pieredzi. Radošu diskusiju rezultātā tika pieņemts lēmums elektrificēt motociklu.
Laika lielāko daļu aizņēma informācijas izpēte, lai noskaidrotu, kādus akumulatorus vislabāk izmantot, kur tos iegādāties un kur ņemt tādu šķietamu sīkumu kā, piemēram, gāzes rokturi, kas strādātu kā reostats. Nākamais solis bija izveidot elektroniku, kas pārvaldītu akumulatoru uzlādi un izlādi. Visbeidzot bija jāatrod veids, kā elektrosistēmu izvietot motociklā–donorā.
Foto: Ilmārs Līkums, Motografs.lv
Ar provizorisku Elmoto 1 vārdu braucošā aparāta tradicionālās daļas – šasijas un piekares – lomu pilda Honda XR650 enduro motocikls, kuram veikti salīdzinoši nelieli pārveidojumi. Ierastā iekšdedzes motora un citu daļu vietu ir ieņēmis 10 ZS līdzstrāvas elektromotors un 22 akumulatori. Aprēķini un rūpīga pakošana ļāvusi visu izvietot tā, ka motocikla gabarīti praktiski neatšķirtos no oriģināla.Ar rollera dinamiku
Kā e–motocikls brauc? Ja runā par dinamiku, tad tuvākais līdzinieks varētu būt motorollers – ieskrējiens ir izteikti vienmērīgs, bet maksimālais ātrums sasniedz 70 km/h. Tiesa gan, braukšana prasa zināmu adaptēšanos, jo, kā jau elektriķis, motocikls startē asi, bet lēnos līkumos ir jāiemanās atrast pareizo gāzes atlaišanas un uzdošanas mirkli, lai e–mocis neapveltos uz auss. Gāzes roktura lietošana jāpatur prātā arī tāpēc, ka, to atlaižot gaitā, motors kļūst par ģeneratoru un kinētisko enerģiju atkal pārvērš elektrībā.
Jāpiebilst, ka e–mocis pirmoreiz tika iedarbināts tikai 30. septembrī, tāpēc prototipa autori vēl nevar precīzi nosaukt visus tehniskos datus, tostarp, cik aparāts sver un kāda ir tāldarbība. Pieņēmums tomēr ir tāds, ka pēc četru stundu uzlādes var braukt vienu līdz divas stundas.
Foto: Ilmārs Līkums, Motografs.lv
Izdevīgums ir tas, kas virzīs šo tehnoloģiju
Lūk, ko Elmoto 1 autori pastāstīja Motogrāfam īsi pēc pirmā izmēģinājuma brauciena.
Elektromotocikla konstruēšana nav ikdienišķs uzdevums. Kā jūs organizējāt šo procesu?
Dzintars Mednis: Vispirms izvēlējāmies elektrisko
motoru un tam pakārtoti izšķīrāmies par baterijām. Raivo pārziņā bija
izdomāt motora novietojumu un konstrukcijas papildinājumus, manā –
baterijas slēgumu un kontroli.
Raivo Saļms:
Motocikla rāmis ir palicis oriģinālais, taču tam ir izveidoti
stiprinājumi, lai īstenotu 22 akumulatoru – kopā ar gandrīz 80 V –
izvietojumu. Eksperimentālā kārtā arī noskaidrojām, ka jāpārveido gala
pārnesuma attiecība: tagad priekšā ir 12, bet aizmugurē 70 zobu
zobrats.
Kur šajā projektā ir jūsu īpašais know–how?
Dzintars Mednis: Es to nesauktu par know–how, taču mums labu laiku prasīja akumulatoru atrašana, un rezultāts ir tāds, ka esam tikuši pie jaunākās tehnoloģijas. Tomēr ir arī pilnīgi oriģinālas izstrādes: piemēram, mums ir oriģināla baterijas vadība – ir svarīgi, lai akumulatori izlādētos un uzlādētos vienmērīgi, turklāt tie ir jāaizsargā pret pārlādēšanu.
Foto: Ilmārs Līkums, Motografs.lv
Vai rezultāts ir iznācis tāds, kādu to gaidījāt? Uzrāviens, ātrums?...
Dzintars Mednis: Domāju, ka ir ok. Elektrisko moci
var uztaisīt ļoti strauju, taču dinamika ir jāsalāgo ar tāldarbību,
maksimālo ātrumu. Daudz kas ir atkarīgs no iecerētā lietojuma. Es
pieļauju, ka kādā brīdī mēs varētu nonākt pie transmisijas izmantošanas (Elmoto
1 un citiem elektriķiem tādas nav).
Raivo
Saļms: Man liekas, ka ir iznācis ļoti labs kompromiss starp
jaudu un ātrumu – ikdienas lietošanai vai braukšanai pa mežu prototipa
dinamika šajā fāzē liekas optimāla.
Kādu komerclietojumu redzat elektriskajam motociklam?
Dzintars Mednis: Sēņotāji, makšķernieki, robežsargi…
Raivo Saļms: Domāju, ka tās varētu būt dažādas
nišas, taču galvenie lietotāji būtu cilvēki, kas dzīvo Rīgā un
piepilsētā, kam dienas nobraukums ir līdz 100 km. Domāju, ka
ekonomiskais izdevīgums ir tas, kas virzīs šo tehnoloģiju. Ja to
apskata kontekstā ar vides saglabāšanu un enerģētisku neatkarību, ar
maziem soļiem var tikt līdz lieliem mērķiem.
Vai plānojat piegādāt gatavus motociklus, vai piedāvāsiet pārbūvi?
Raivo Saļms: Pie šā jautājuma mēs vēl strādāsim, bet eventuāli ir iespējami abi varianti – gan oriģinālu modeļu saime, gan pārbūve. Vēl viens jautājums, kas mums pašlaik ir izpētes stadijā un kas var sagādāt zināmas raizes, ir homologācija jeb atļauja reģistrēt lietošanai kopējā satiksmē.
Foto: Ilmārs Līkums, Motografs.lv
Kādus vēl redzat elektropiedziņas lietojumus? Tas taču nebūs tikai motocikls?
Raivo Saļms: Mēs tikai nupat esam sākuši izmēģināt Elmoto
1, tāpēc par tālejošiem plāniem runāt vēl ir pāragri, taču varu
atklāt, ka mums nākamais kandidāts ir motorollers, bet pēc tam arī
kvadracikls.
Dzintars Mednis: Domāju, ka ir
jāskatās arī uz projekta biznesa pusi, jo ir investēta nauda, mums ir
jāparāda, ka varam izpildīt pasūtījumu, vārdu sakot, mēs to nedarām
tikai sava prieka pēc.
Kādi ir jūsu tuvākie plāni?
14. oktobrī sāksies izstāde Vide un enerģija, kur pirmoreiz parādīsim Elmoto 1 plašākai publikai. Nāciet apskatīties moci, kam "degvielas” izmaksas ir Ls 10 uz 3000 km!