Nepastarpināta piedalīšanās šādos ASV valdības iepirkumu konkursos paver Latvijas ražotājiem iespējas piegādāt, piemēram, savas sulas, dārzeņus vai maizi amerikāņu karavīriem Afganistānā, Eiropas valstīs un citur. ASV interešu lokā ir ne tikai pārtikas, bet arī citas preces – celtniecības materiāli, personiskās higiēnas preces, papīra produkti un biroja piederumi, kā arī citi nepieciešamie produkti.
Piedalīsies iepirkumu konkursos
Tas, ka ASV nolūki sadarboties ar Latvijas ražotājiem ir nopietni un lielvalsts varētu nākotnē slēgt sadarbības līgumus iepirkumu veikšanai, liecina vairāki fakti. LNT ziņas otrdien informē, ka, pirmkārt, šādu pasākumu rīkošanā ASV iesaistās tikai tajās valstīs, kur reāli izskata šādu iespēju. Otrkārt, „Ražotāju dienās” Rīgā esot ieradies galvenais iepircējs – ASV Aizsardzības loģistikas aģentūra ar tās vadību priekšgalā un kuplu augstākā ranga militāristu svītu.
ASV vēstniecības Latvijā Preses un kultūras atašejs Eimija Storova atzīst: „Šī iespēja Latvijas uzņēmējiem ir īsta - tā ir simtprocentīgi īsta iespēja sacensties.” Lai gan pagaidām runa esot tikai par piedalīšanos iepirkumu konkursos, uzņēmēji arī to jau uzskata par zelta iespēju iekļūt nozīmīgā loģistikas ķēdē.
Viktors Melbārdis, kurš ir ASV un Latvijas kopuzņēmuma "BMG" vadītājs uzsver, ka Latvija esot tirdzniecības krustcelēs un līdz ar to, kāpēc gan Latvijas uzņēmējiem „nepiekabināties šajā piegādes ķēdē pusceļā’, kas šobrīd iet caur ziemeļu koridoru, nosūtot preces no ASV caur Rīgu un tad tālāk uz Afganistānu. Līdzīgi noskaņoti ir arī citi LNT ziņu apaujātie ražotāji.
Gatavi sūtīt arī maizi un ievārījumus
"Hanzas maiznīcas" mārketinga un tirdzniecības direktors Edijs Vegners, vērtējot jauno piegādes iespēju un tirgus paplašināšanu, atzīst: „Tie varētu būt maizes izstrādājumi, kā, piemēram, kaut kas līdzīgs kā barankas. Tie varētu būt mīklas izstrādājumi - mīkla, sagataves un saldētā veidā. Vai arī, pieņemsim, maize, kas ir svaigi cepta, bet saldēta, jo svaigu maizi transportēt būs sarežģīti.”
Uzņēmēji no „Pure Food" atzīst, ka esot gatavi piegādāt arī savus ievārījumus, tomātu mērces un ogu sīrupus. Savukārt "Spodrība" eksporta menedžeris Andis Eglītis par kādu amerikāņu karavīriem derīgu preci stāsta: „To pat var lietot, teiksim, uz kara lauka, jo nevajag ne nomazgāt, neko, vienkārši ierīvē rokās un ļauj, lai nožūst un rokas ir dezinficētas, tīras.”
Tomēr ražotāji saprot, ka šajā gadījumā runa būs arī par īstu konkurenci ar cenu un kvalitāti, nevis kādu politiski iniciētu ASV valdības iepirkumu pieklājības pēc vien. Viss esot pašu uzņēmēju rokās, pie tam - viss arī atkarīgs no spējas sadarboties savā starpā.
Vai ASV militāristus Latvijas ražotāju piedāvājums apmierinās vai sadarbība izvērtīsies ilgstoša un apjomīga, rādīs pārrunu rezultāti. "Ražotāju dienu" laikā, kas norit no 14. līdz 17.septembrim Rīgā, Kara muzejā, uzreiz gan līgumi vēl netiks slēgti