Katra filma kinoteātrim tiek atsūtīta vairākās daļās. "Kino Citadele" galvenais mehāniķis Sergejs Rešetņevs norāda uz divām pārnēsājamām kastēm – katrā no tām ielikti trīs 35 milimetru kinolentes ruļļi. "Šī filma ir aptuveni stundu un 40 minūtes gara," viņš zina stāstīt. Filmas, kas ilgst trīs stundas tiekot sūtītas pat desmit ruļļos.
Mehāniķis dažādos kinoteātros strādājis jau 20 gadus, bet par savu darbu runā ar tādu iedvesmu it kā būtu to sācis tikai vakar. "Vienreiz mani aizveda uz aparāttelpu Jūrmalā, Kauguros un tā viss iesākās," Rešetņevs teic par savu izvēli. Cilvēku ar šādām zināšanām Latvijā neesot daudz, jo iemaņas vairs nekur nevarot apgūt.
Ne vienmēr izdodas iegūt kāroto filmu
Filmas no ASV vai kādas citas ražotājvalsts tiek atsūtītas vienas divu dienu laikā. Tādā gadījumā rodas jautājums, kāpēc jaunākās filmas Latvijā nereti parādās jau ar mēneša novēlošanos. "Kino Citadele" IT menedžeris Māris Misēvičs šādu kavēšanos skaidro ar to, ka
ASV ražotāji vispirms vēro, kuras filmas "aizies" viņu valstī un tikai tad domā par papildus kinolenšu ražošanu.
Tas savukārt nozīmē, ka ne vienmēr kinoteātris var iegūt kāroto filmu. "Ražotājam ir jāuztaisa kopija uz 35mm kinolentes un tās ir lielas izmaksas," stāsta Misevičs. Kinoteātra darbinieki gan izvairās runāt par vienas filmas izmaksām, norādot, ka cena atkarīga no tā vai lente ir jauna, lietota u.c. faktoriem, tomēr TVNET no neoficiāliem avotiem izdevās uzzināt, ka vienas filmas izmaksas svārstās no pāris simtiem līdz pat pāris tūkstošiem eiro. Gadījumos, kad ražotājiem ir pārliecība par veiksmīgu filmu, Latvijā un citur pasaulē, tās demonstrēšana tiek sākta vienlaicīgi vai pat ātrāk.
Katra kinolente tiek rūpīgi pārbaudīta
Process, kurā kinolente tiek uzlikta uz 35mm filmu projektora un sagatavota demonstrēšanai. Foto: Felicija Survilo/TVNET
Saņemot kinolenti tiek pārbaudīts, vai tām nav skrāpējumi vai kādi citi defekti. Šis ir ļoti smalks darbs un to katru rītu no plkst. 6 veic Māra Karro, kura kinoteātros strādā jau 36 gadus. Pirms uzlikšanas uz projektora kinolente ar tā sauktajam skočam līdzīgu līmlenti tiek salīmēta kopā un tikai tad tā ir gatava rādīšanai skatītājiem. Turklāt katru nedēļu kinoteātris saņem jauno filmu reklāmas rullīšus, kas nozīmē, ka demonstrējamo filmu sākumā tie regulāri ir jānomaina.
"Katru filmu vajag pareizi ierāmēt, apstādināt un nospiest starta pogu. Tad var mierīgi iet prom. Viss pārējais – gaisma, treileru radīšana un filmas beigas tiek nodrošināta automātiski," par projektora darbību stāsta galvenais mehāniķis Sergejs Rešetņevs. Tas nešķiet kā liels darbs, tomēr visas 14 kinoteātra zāles apkalpo tikai trīs mehāniķi.
"Kādreiz sanāk, ka vajag apkalpot divas zāles vienlaicīgi, taču to visu var paspēt,"
teic galvenais mehāniķis. Jautāts par tehniskām kļūmēm seansu laikā, viņš norāda, ka tās ir neregulāras un notiekot aptuveni reizi gadā.Par spīti jaunajām tehnoloģijām skatītājiem patīk analogais formāts
Nesen kinoteātris iegādājies jaunākās paaudzes trīsdimensiju projektoru, kas uzstādīts tikai pirms pāris nedēļām. Kā stāsta tehniskie darbinieki, kvalitāte starp to un 35mm filmām ir acīmredzama.
Vēl pirms jaunā projektora iegādes, lai salīdzinātu attēla kvalitāti starp 2D digitālo filmu un 35mm projektoriem "Kino Citadele" darbinieki Somijā veikuši savdabīgu testu, sadalot ekrānu divās daļās un sinhronizējot attēlu tā, lai tiktu rādīta viena filma. "Vizuālais izskats bija aptuveni tāds kā skatoties "Blu-ray" pret DVD. Tu redzi kā norisinās visa darbība, tomēr bildes asums un krāsa uz 2D digitālā bija daudz kvalitatīvāka," sarunā ar TVNET atklāj Māris Misevičs. Viņš gan norāda – jo modernāks projektors, jo labāk redzama ne tikai filmas darbība, bet arī aktieru nepilnības, kas izskaidro to, kāpēc skatītāji un paši režisori joprojām mīl analogo 35mm formātu.
Lielākie 3D cienītāji ir jaunieši un pieaugušie
Kinoteātra IT menedžeris Māris Misevičs demonstrē pirms pāris nedēļām uzstādīto jaunākās paaudzes 3D filmu projektoru un atklāj, ka šis formāts visvairāk sajūsmina nevis bērnus, bet pieaugušos. Foto: Felicija Survilo/TVNET
3D filmās šogad iezīmējās jauna tendence – pēc kases grāvēja "Avatars" grandiozajiem panākumiem, arī citi filmu veidotāji, peļņas gūšanas nolūkos, vēlējušies savu filmu trīsdimensiju formātā, bet daudzi to darījuši pārtaisot jau 2D nofilmēto materiālu un no kā būtiski cietusi kvalitāte. "Tādas filmas kā "Titānu cīņas" visu sagrāva, jo skatītāji vairs nevēlējās redzēt 3D," teic kinoteātra IT menedžeris. Šie gadījumi aizsākuši jaunu diskusiju par to, kāpēc vispār jārāda 3D filma, kas nemaz nav filmēta šajā tehnikā un sagaidāms, ka nākotnē trīsdimensiju formāts kļūs kvalitatīvāks.
3D formātā visbiežāk demonstrē animācijas filmas, tomēr kino darbinieki novērojuši, ka to tiešā mērķauditorija, bērni, nemaz nav priecīgi par trīsdimensiju briļļu valkāšanu.
Jaunākie skatītāji labprātāk izvēlas 35mm kino, bet lielāko sajūsmu 3D izraisa tieši jauniešos un pieaugušajos.
Šogad kinoteātris demonstrējis 18 filmas 3D formātā, bet decembrī gaidāms jauns pieplūdums. Par spīti izskanējušajai informācijai par to, ka 3D "bums" ir jau pagājis, vismaz nākamgad tā uzvaras gājiens noteikti turpināsies - pēc šī brīža "Kino Citadele" rīcībā esošās informācijas uz gada sākumu šajā formātā pieteiktas jau 25 filmas.