Kā atzīst ceļu būves tehnikas ražotāja "Dynapac Kompaktasfalta" produkta speciālists Rolands Egervari, Vācijā jau kopš 2007.gada valsts iepirkumos pastāv prasība, ka, klājot asfalta segumu ceļiem ar lielu noslodzi, jāizmato tā dēvētā kompaktā asfalta tehnoloģija, kas nodrošina daudz augstāku kvalitāti.
Šobrīd Latvijā plaši pielietotā ceļu asfaltēšanas tehnoloģija tika izstrādāta 60. un 70.gados, kad ceļu noslodze bija daudz mazākā nekā šobrīd. "Vecā tehnoloģija paredz vairāk bitumena izmantošanu un pašas virsējās asfalta kārtas nedaudz mazāku cietību, kas ir ļoti būtiski un izšķiroši, un kā rezultātā asfalta segums karstumā vairāk kūst un pie lielas slodzes rada viļņus segumā, ko īpaši bieži varējām redzēt šajā vasarā," stāsta Egils Misāns, SIA "Konekesko Latvija" Celtniecības un meža tehnikas departamenta vadītājs.
Jaunā kompaktā asfalta tehnoloģija tiek plaši izmantota Vācijā, Ķīnā, Krievijā, Ungārijā u.c. valstīs.
28.septembrī SIA "Konekesko Latvija" sadarbībā ar ceļu būves tehnikas kompāniju "Dynapac" rīkoja semināru, lai iepazīstinātu Latvijas ceļu būves nozares speciālistus ar šo samērā jauno tehnoloģiju. Tā paredz, ka asfalta virsslānis un starpslānis tiek ieklāts vienlaikus, turklāt virsslānis ir būtiski plānāks nekā līdz šim pielietotajā tehnoloģijā, un tas nodrošina ciešāku to savstarpējo sasaiti un līdz ar to arī seguma kvalitāti un izturību.
Turklāt jaunās tehnoloģijas priekšrocība ir arī tā, ka asfalta segumu var kvalitatīvi uzklāt arī laikā, kad gaisa temperatūra ir 0 un mazāk grādu, savukārt vecā tehnoloģija garantē tikai 4-5 gadu ilgu dzīves ciklu ceļiem, kas klāti aukstā laikā. Tātad jaunā tehnoloģija ļauj ceļu būvei atvēlēt daudz garāku laika periodu gada laikā asfalta ieklāšanai, kas ir būtiski, lai sezonas laikā varētu saremontēt vai izbūvēt jaunus ceļus un būt mazāk atkarīgiem no laika apstākļiem.
Kā atzina AS "Latvijas Valsts ceļi" Ražošanas daļas vadītājs Gints Alberiņš, valsts pasūtījumiem Latvijā ir izstrādāta specifikācija, kas paredz, kā veicami ceļa būves darbi valsts iepirkumos.
"Šajā specifikācijā nav iekļauta prasība pielietot jauno kompaktā asfalta tehnoloģiju, taču kompānijas to var izmantot, jo mūsu specifikācija to neaizliedz," norāda G.Alberiņš. "Šo tehnoloģiju brīvi var pielietot privātās partnerības projektos, kur uzņēmumiem jo īpaši būtiski ir panākt to, lai ceļu segumi būtu kvalitatīvi ilgtermiņā. ERAF un Kohēzijas fondu atbalstītajos valsts iepirkumos ceļu būvētājiem nākas nobalansēt uz minimālo izmaksu līnijas, tāpēc Latvijā šo tehnoloģiju pagaidām neizmanto. Turklāt, ja šī jaunā tehnoloģija jau šobrīd būtu iekļauta iepirkuma specifikācijā, daudzi komersanti nevarētu iepirkumā piedalīties, jo kompaktais asfalts Latvijas tirgū vēl ir tehnoloģisks jaunums un kompānijām nav atbilstošas tehnikas," stāsta G.Alberiņš.
Kā atzina AS "Latvijas Valsts ceļi" pārstāvis, uzņēmums rūpīgi seko līdzi norisēm jauno tehnoloģiju jomā un tās ņem vērā, plānojot iepirkumus nākotnē. "Nākotnē arī Latvijā, tāpat Vācijā, Ungārijā un citur ceļu būvdarbu pasūtījumos kompaktā asfalta tehnoloģija lielas noslodzes ceļiem būtu jābūt obligātai vai vismaz rekomendējošai prasībai, jo šī tehnoloģija garantē ceļa kvalitāti uz 25 gadiem," saka E.Misāns.
Seminārā, kurā piedalījās visi vadošie Latvijas ceļu būves uzņēmumi un projektēšanas kompānijas, jaunā tehnoloģija radīja lielu interesi, jo, kā atzina semināra dalībnieki, ir ļoti būtiski paaugstināt Latvijas autoceļu būves kvalitāti.