Vairāki vēsturnieki agrīnās sabiedrības redz konstantā atriebības stāvoklī. Arī pirmie likumi pieļāva asinsatriebību, jo viss balstījās uz senāko likumu - acs pret aci, zobs pret zobu. Šis likums tika iekļauts arī vienā no senākajiem kodeksiem - Babilonijas valdnieka Hammurapi likumos, kas tika izdoti 18. gadsimtā p. m. ē. Ar stingro kodeksu valdnieks centās panākt savu pavalstnieku atbildību; viņiem vajadzēja saprast, ka par jebkādu noziedzīgu nodarījumu, tīšu vai netīšu, pienāksies sods.
Tiesības un pienākums
Veidojoties
pirmajām civilizācijām, asinsatriebības tradīcija netika atmesta. Gluži
otrādi - tā tika iekļauta pirmajos likumu krājumos. Piemēram, Senajā
Grieķijā personiska atriebība pāridarītājiem bija dabiska un ierasta
parādība. Tā sakņojās grieķu morālē. Tika uzskatīts, ka asinsatriebība
ir karš, līdzīgi kā karš ir nenoteikta asinsatriebību sērija. Šādus
atriebības likumus atļāva dievi, un atriebība bija ne tikai tiesības,
bet arī pienākums. Atkarībā no slepkavības apstākļiem Atēnu pilsētvalsts
sev paturēja tiesības izvēlēties vienu no izlīguma variantiem - atļaut
notikt atriebībai, slēgt abu pušu vienošanos par noteiktu samaksu
nogalinātā dzimtai vai veikt procesuālas darbības.
Viduslaikos nekas
būtiski nemainījās. Strīdu kārtošanā līdzekļus īpaši neizvēlējās. Šajā
laikā bija jūtams arvien lielāks sabiedrības spiediens uz cietušo.
Pēdējam atriebība tika uzspiesta kā "svētākais no pienākumiem", kas
jāpilda pat aizkapa dzīvē. Ja cietušais bija jau miris vai viens pats
nespēja pienākumu pildīt, viņam nereti palīdzīgu roku sniedza tuvinieki.
Arī austrumslāvu un baltu cilšu apdzīvotie reģioni viduslaikos
dzīvoja zem asinsatriebības zīmes. Pirms krustnešu ienākšanas Latvijas
teritorijā 13. gadsimta sākumā te nebija ne vienotas valsts, ne kādas
citas augstākas varas. Pastāvēja tikai atsevišķas dzimtas, kas viena ar
otru regulāri karoja, un tikai dzimtas robežās valdīja miers. Ja dzimtas
loceklis gribēja palikt kopienā, viņam vajadzēja pakļauties dzimtas
vecākā varai un kopienas iekšējiem likumiem. Katram loceklim bija ne
vien tiesības, bet pat pienākums izmantot asinsatriebību pret visiem
dzimtas ienaidniekiem. Tās sauca par vaidu tiesībām, bet slepkavu, kurš
nogalinājis, - par vaidnieku.
Ja kāds no dzimtas tika ievainots, visi
karotspējīgie vīrieši sāka privātu karu, kamēr visi otras dzimtas
vīrieši bija nogalināti vai piekrita maksāt līdzības naudu - atlīdzību,
ko pieprasīja aizvainotā dzimta. Ja otra dzimta piekrita maksāt,
atlīdzība bija tik liela, ka to spēja panest tikai visa dzimta kopā,
nevis atsevišķs tās loceklis. Ja vainīgās dzimtas locekļi nespēja
atlīdzību samaksāt, vaidnieku nodeva īpašumā cietušā dzimtai. Viņu
dēvēja par parāda drelli, kam savs parāds bija, tā teikt, jānodrellē. Ja
vaidnieks cietušā dzimtu neapmierināja, viņi bija tiesīgi drelli
nogalināt, tādējādi līdzības nauda maksātnespējas gadījumā kļuva par
privātu sodu vaidniekam. Ja dzimta noziedznieku atteicās pieņemt, viņš
tika izlikts brīvajā tirgū un, samaksājot 40 markas, drelli varēja iegūt
kāds muižnieks. 13. gadsimta avoti liecina, ka "vaidu laiki"
pastāvējuši plašā toreizējās Latvijas teritorijā un vaidnieki klejojuši
no vienas dzimtas uz otru.
Asiņainās saliņas
Lielākajā
daļā Eiropas asiņainā vendeta pamazām nodeva savas pilnvaras valsts
tiesību institūcijām, kuras tagad centās regulēt arī privātu noziegumu
sodīšanu. Neraugoties uz to, arī Jaunajos laikos saglabājās vairākas
saliņas, kur senā tradīcija palika spēkā. Piemēram, Napoleona dzimtenē
Korsikas salā laikposmā no 1683. līdz 1715. gadam dzīvību
asinsatriebības dēļ zaudēja gandrīz katrs ceturtais no 120 tūkstošiem
salas iedzīvotāju. Atriebības iemesls bija ne tikai slepkavības vai
ievainojumi, bet arī ģimenes goda aizskaršana. Karstasinīgie korsikāņi
par goda aizskaršanu varēja nodēvēt arī nenozīmīgus sīkumus, kaut vai
atteikšanos no piedāvātās zupas.
Atšķirībā no korsikāņiem, Kaukāza
tautām - armēņiem, gruzīniem, čečeniem - asinsatriebība nebija pastāvīga
un nekontrolējama emocija. Viņiem tas vairāk saistījās ar sabiedrības
viedokļa uzspiestu pienākumu. Tomēr arī Kaukāzā neiztika bez vendetas.
Dagestānā viens šāds strīds ilga vairāk nekā 250 gadu, no 17. gadsimta
līdz pat 19. gadsimta 60. gadiem. Interesanti, vai jaunāko paaudžu
radinieki vēl spēja paskaidrot, kāpēc viņi karo ar otru ģimeni?
Viens
no ilgstošākajiem strīdiem saistīts ar skotu klaniem Ganiem un Kītiem.
Tas sākās jau 15. gadsimta vidū, bet oficiāli mierizlīgums tika panākts
tikai pēc pieciem gadsimtiem. Abas skotu dzimtas cīnījās par ietekmi
viduslaiku Skotijas provincē Keitnesā. Ganu klans, kura izcelsme tiek
saistīta ar skandināvu vikingiem, ar Kītiem pirmoreiz konfliktā nonāca
1464. gadā, kad cieta sakāvi kaujā Keitnesas ziemeļos. Tomēr nopietnāks
iemesls sadursmei radās pēc vairāk nekā desmit gadiem, kad Kītu klana
vadonis Dugalds nozaga Ganu klana pārstāvi Helēnu, kura bija saderināta
ar Aleksandru Ganu. Aleksandrs tika nogalināts, savukārt ieslodzītā
Helēna izdarīja pašnāvību. Turpmāk starp abiem klaniem izcēlās vairāki
nopietni konflikti. Strīda nobeigums tika panākts kaujā pie Svētā Tīra
kapelas. Izmantojot viltību, tajā uzvarēja Kītu klans - abi klani bija
vienojušies kaujā izmantot 12 vīrus zirgu mugurās, bet Kīti uz katra
zirga pamanījās sasēdināt divus karotājus. Šajā kaujā dzīvību zaudēja
visi iesaistītie Ganu klana pārstāvji, tostarp viņu vadonis. Vēlāk gan
tāds pats liktenis piemeklēja arī otra klana barvedi. Tomēr Gani ar to
nebija mierā un vēlākajos gados sagaidīja izdevību, lai izrēķinātos ar
Kītiem. Kādā uzbrukumā tika noslepkavots Kītu vadonis Viljams un desmit
citi klana pārstāvji. Ar to klanu strīds nebeidzās, jo gan viena, gan
otra ģimene iesaistījās bruņotos konfliktos ar citiem klaniem. Oficiāls
izlīgums šai vendetai tika panākts 1978. gadā, kad abu ģimeņu pārstāvji
parakstīja līgumu par Draudzības saitēm.
Rožu kari
Vendetas
notikušas arī valstu augstākajās aprindās. Ar Rožu karu nosaukumu
vēsturē iegājusi leģendārā cīņa par Anglijas troni no 1455. līdz 1485.
gadam. Divus gadus iepriekš Anglijai neveiksmīgi bija beidzis Simtgadu
karš pret Franciju, kas saasināja cīņu par karaļa titulu. Tajā
iesaistījās ietekmīgākās karaļa asinsradinieku ģimenes. Valdošo
Lenkasteru karalisko namu, kura simbols bija sarkana roze, izaicināja
Jorku dinastija un tās atbalstītāji, kuru ģerbonī savukārt bija balta
roze. Trīsdesmit gadu laikā notika vairāk nekā desmit lielas sadursmes
starp abu karalisko dzimtu karaspēkiem, nemitīgi mainot svaru kausus par
labu vienai vai otrai nometnei. 1461. gadā, pateicoties uzvarai pie
Toutonas, Jorkas Edvards IV atņēma troni garīgi slimajam Lenkasteru
Henrijam VI. Drīz vien pēdējā atbalstītājs grāfs Voriks troni viņam
atguva. Taču Voriks 1471. gadā krita kaujā pie Barnetas, un Henrijs un
Lenkasteru piekritēji tika noslepkavoti. Pēc 12 gadiem troni uzurpēja
Jorkas Ričards III, kurš lika Londonas Tauerā nožņaugt savus brāļadēlus
Edvardu V un Ričardu. Viss atrisinājās 1485. gadā, kad Velsā ar savu
karaspēku izcēlās Lenkasteru mantinieks Henrijs VII, kurš kaujā pie
Bosvortas sakāva Ričardu un nodibināja Tjūdoru dinastiju.
Mūsdienu īpatnības
Rakstnieki
notikumus aprakstīja, bet kā vendetas pastāvēšanu skaidro mūsdienu
sociologi? Pēc viņu domām, daudzas sabiedrības gan agrāk, gan tagad
asinsatriebības tradīciju izmanto sabiedriskās kārtības regulēšanai.
Dažās tautās vendeta bija un ir pretstats haosam, jo kontrolē
vardarbības izplatību. Sabiedrības locekļi var justies drošāk nekā
situācijā, kad vardarbība netiek regulēta. Tam gan var oponēt, jo viena
slepkavība atriebjoties noved pie nākamās, tomēr nevar nepiekrist, ka
vendetas galvenā ideja ir kārtība, nevis haotiska vardarbība.
Mūsdienās
asiņainā tradīcija kā vardarbības regulēšanas veids zaudē nozīmi tikai
tur, kur efektīva likumdošana spēj vardarbību turēt grožos. Ieskatoties
likumdošanas vēsturē, redzam, ka patiesībā tikai relatīvi nesen
asinsatriebību efektīvi ierobežo likums. Modernas sabiedrības un valstis
ir iemācījušās cilvēku kaislības regulēt ar likumu spēku. Rietumu
pasaule attīstījusi tādu sabiedrības racionalitātes līmeni, kas
kaislīgas jūtas un niknumu spēj aizstāt ar disciplīnu un loģiku. Tomēr
diezgan daudzās pasaules vietās gan Rietumos, gan Austrumos vendetas
tradīcija joprojām ir saglabājusies. Rietumeiropā tā eksistē Francijā,
īpaši Korsikas salā; Itālijā - Sicīlijā, Sardīnijā, Kampānijā, Apūlijā;
Horvātijas Dalmācijas reģionā; Krētā, Irākā, Turcijā, Čečenijā, Gruzijā
un Azerbaidžānā. Ārpus Eiropas asinsatriebības areāli aptver vairākas
Āfrikas ciltis, naidīgos klanus Ķīnā, Filipīnās, šiītus un sunnītus
Irākā.
Sv. Valentīna dienas slaktiņš
Arī
mafijas grupējumu savstarpējas izrēķināšanās uzskatāmas par raksturīgu
asinsatriebības piemēru. 20. gados Čikāgas pagrīdes biznesa galvenie
noteicēji bija itāļu izcelsmes mafiozo ar slaveno Alu Kaponi priekšgalā.
Viņu lielākie konkurenti bija īru Nortsaidas banda, ko vadīja Bagss
Morans. Strīds sākās 1924. gadā, kad cīņā par pozīcijām nelegālā
alkohola tirgū tika nogalināts sākotnējais Morana bandas šefs O'Banjons.
Atbilde ilgi nebija jāgaida - aizvainotā puse uzbruka ietekmīgam
Kapones sabiedrotajam, bet vēlāk arī pašam Kaponem. Abi gangsteri par
mata tiesu paglābās no nāves. Līdz 1929. gadam notika vairākas Kapones
biznesa partneru slepkavības. 1929. gada 14. februārī Kapone nolēma
atriebties. Ala padotie, pārģērbušies par policistiem, ar ložmetējiem
Morana alkohola noliktavā sacaurumoja septiņus Nortsaidas gangsterus -
pats Morans nepaspēja ierasties. Banda bija iznīcināta, bet šis slaktiņš
bija arī Ala Kapones gulbja dziesma, jo drīz policija viņam nāca uz
pēdām un pelnīti iesēdināja cietumā.