Tas bija kas jauns un nebijis, jo padomju laikos cilvēki staigāja vairāk vai mazāk vienādi. Vieni priecājās, ka beidzot ir iespēja iegādāties modernas drēbes un fakts, ka tās nākušas no ārzemēm (tolaik cilvēkiem nebija daudz iespēju ceļot), pielika tām īpašu vērtību. Bija patīkami lauzt ierasto padomju laika stilu un kļūt par individualitāti. Savukārt, tikpat daudzi, neko savai gaumei atbilstošu milzīgajās lupatu kaudzēs neatraduši, aizvēra second hand veikala durvis uz visiem laikiem. Ērtāk un vieglāk bija turpināt iepirkties universālveikalā (katrā pilsētā tāds bija) vai tirgū. Bet viens ir skaidrs - šie veikali, neskatoties uz milzīgo parasto veikalu klāstu, ir izdzīvojuši līdz pat mūsdienām un veiksmīgi darbojas, kļūstot par sava veida pasauli, kurai ir gan atbalstītāji, gan noraidītāji.
Kas ir second hand veikali? Tie ir veikali ar apģērbu, apavu, aksesuāru vai citu preču sortimentu, kas nācis no privātpersonu lietošanā bijušām (tieši tādēļ sauktas par "otro roku" precēm), veikalu nocenotām vai iepriekšējo sezonu neizpārdotām precēm. Tātad lietoto apģērbu veikalos iespējams nopirkt arī jaunas lietas. Humpalas Latvijā lielākoties tiek ievestas no Eiropas un ASV.
Un tātad: kas tad ir tas fenomens, tā vēlme vai nepieciešamība, īpašais iemesls, kas cilvēkus vilina vai tieši otrādi - atbaida no second hand veikaliem?
Pozitīvie aspekti
1. Cena
Galvenais iemesls, kādēļ cilvēki iepērkas second hand veikalos, ir zemā
cena. Jau sen esam pieraduši pie fakta, ka mūsu lielveikalos ir dārgas
un diemžēl arī nekvalitatīvas preces. Īpaši tagad, kad cilvēku
maksātspēja ir ļoti zema, daudziem humpalu veikali ir vienīgā iespēja
nodrošināt sevi un ģimeni ar apģērbu (īpaši bērnus, kuri nemitīgi aug).
Citi izmanto iespēju iepirkties ārzemēs, taču te nākas atgriezties pie
tā paša sāpīgā jautājuma - naudas. Cilvēkiem nav naudas, lai tērētu
naudu ceļojumam, piem., uz Vāciju, Angliju vai Itāliju, kaut sezonālo
atlaižu laikā drēbītes un apavus tur var sapirkties labu labos ilgam
laikam. Pozitīvais ir tas, ka humpalu veikalos pa nelielu naudiņu var
iegādāties arī pavisam jaunas mantas (tātad tās, kuras netika izpirktas
ārzemēs).
2. Oriģinalitāte
Latvijā diemžēl jauno apģērbu un apavu klāsts nav diezko plašs. Veikalu
gan ir daudz, taču piedāvāto preču firmas pārsvarā ir vienas un tās
pašas. Katram taču ir vēlme izskatīties un ģērbties oriģināli, veidojot
savu individuālo stilu, taču diemžēl nopērkot blūzīti, piem., veikalā
Zara, vienmēr pastāv risks, ka arī tava kolēģe vai draudzene nopirks
tieši tādu pašu. Second hand veikalos atrodamas lietas, kas pārdodas
ārzemju veikalu tīklos, kuri vēl nav parādījušies Latvijā (H&M,
Next, Topshop, Dorothy Perkins u.c.). Tātad pastāv mazāks risks
ieraudzīt tādu pašu apģērba gabalu vēl kādai mugurā. Citi, savukārt, no
divām/trim nopirktajām lietotajām drēbēm sašuj vienu - pilnīgi oriģinālu
un neatkārtojamu apģērba gabalu.
3. Pievienotā vērtība - brends
Nevar nepieminēt faktu, ka tieši lietoto preču veikalos cilvēki var
atļauties iegādāties t.s. brendu jeb slavenu dizaineru apģērbus, apavus
un aksesuārus, ticot, ka tieši second hand veikalos tie ir "īstie",
nevis viltojums. Tiesa, mēs jau tāpat nekad īsti nevaram zināt, ko
nopērkam, jo Latvijā ļoti daudz ieplūst kvalitatīvas viltotās preces.
Bet tas jau ir cits stāsts. Galvenā doma ir tā, ka dažreiz pat maz
saredzama, taču "firmīga" jostiņa var likt justies cilvēkam labāk un
pārliecinošāk. Un ja cilvēks nevar to atļauties nopirkt jaunu lietu
oriģinālajā firmas veikalā (Gucci, D&G u.c.), tad viņš to var pa
daudz mazākām naudiņām izdarīt lietoto preču veikalā. Un viņam nav
svarīgi, no kura gada kolekcijas tā ir.
4. Azarts un izklaide
Netrūkst tādu cilvēku, kam došanās uz humpalām ir ikdienas rituāls,
ieradums, process. Tādi cilvēki zina, kad kurā veikalā ir pievedums un
kad "laimīgā stunda" ar īpašām atlaidēm. Parastajos veikalos preču
sortiments sezonas laikā īpaši nemainās un uz tiem bieži staigāt ir
neinteresanti, taču humpalu veikalos visu laiku klāt nāk jaunas preces.
Un cilvēki nemeklē tikai apģērbus vai apavus, bet arī aksesuārus, lietas
mājai vai pat sunim. Ļoti daudzi ir gatavi veltīt vairākas stundas
dienā tam, lai rakātos second hand veikalu lupatu kaudzēs un meklētu
"pērles". Došanās uz lietoto preču veikaliem ir kļuvis par hobiju, par
veidu, kā labi un interesanti pavadīt brīvo laiku.
5. Vienreizēja nepieciešamība
Te būs piemēri no dzīves: kad jāpošas uz balli 80-to gadu stilā un
mājās nav atrodama mammas jaunības dienu kleita vai somiņa, nekas cits
neatliek kā doties uz humpalām. Ja gribas ar draugiem doties kalnu, bet
negribas pirkt dārgo apģērbu sporta preču veikalā, arī variants ir -
doties pēc nepieciešamās mantas uz lietoto preču veikalu. Tāpat arī
pastāv iespēja, ka tev jādodas pie vecmammas uz kartupeļu talku, bet nav
piemērota apģērba. Aizej uz humpalām, nopērc daudzmaz piemērotas
drēbes, neieguldot lielus līdzekļus, kuras vēlāk nebūs žēl izmest laukā.
Negatīvie aspekti
1. Psiholoģiskie aizspriedumi
Spēcīgs un negatīvajā ziņā lielākais aizspriedums cilvēkiem pret second
hand precēm ir tas, ka tā tomēr ir jau lieta, ko vilcis kāds svešs
cilvēks un morālu apsvērumu dēļ nav vēlēšanās iegādāties vecu, novalkātu
drēbi. Un nav svarīgi, ka drēbes it kā ir dezinficētas, ka tās ir
mazgātas un gludinātas, viss ir galvā - nēsāt lietotas drēbes un vēl jo
vairāk apavus vai apakšveļu ir nehigiēniski (varētu "noķert" kādu kaiti)
un amorāli. Cilvēkam patīk sevi iepriecināt ar jaunu, skaistā
iepakojumā saņemtu preci. Daudzus arī atbaida humpalu veikala specifiskā
smaka.
2. Enerģētika
Daudzi līdz tam vispār neaizdomājas, taču ir lietas, ko mēs neredzam,
nejūtam.. taču tās notiek un mēs nespējam saprast - kāpēc. Ir tāda lieta
kā enerģētika. Un tāpat kā mēdz būt laba vai slikta (vienmēr kaut kas
atgadās) mašīna, tāpat kā rotaslietas mēdz "uzglabāt sevī" cilvēka
piedzīvoto informāciju, arī apģērbs mēdz uzkrāt labās vai sliktās
emocijas. Nopērkot jaunu preci veikalā cilvēks pats to nejūtot "uzlādē"
ar informāciju, domām un emocijām, ko piedzīvojis, to nēsājot. Daudzi
vecāki tieši šī iemesla dēļ nekad nepirks lietotās mantas saviem
bērniem. Tādēļ, ja cilvēks tomēr ir spiests pirkt lietotu drēbi, to
vēlams dažas dienas paturēt saldētavā un pēc tam izmazgāt vismaz divas
reizes.
3. Neko nevar atrast!
Un pats vienkāršākais, bet arī populārais iemesls, kas cilvēkus
nevilina doties uz lietoto preču veikaliem ir tas, ka viņi tur vienkārši
neko nevar atrast. Vai nu viss ir samētāts kaudzē, kurai nemaz negribas
pieskarties. Vai arī vienkārši nav nemazākās vēlēšanās starp daudzajām
lupatām (vienalga vai tās ir sašķirotas un sakārtas uz pakaramajiem pa
krāsām, izmēriem vai stiliem) meklēt kaut ko sev piemērotu. Īsts humpalu
veikalu fans zin, ka nepieciešams laiks un pacietība, lai kaut ko
atrastu.