22 Novembrī, Piektdiena
Dzīve :

Second hand veikalu spožums un posts

  • Facebook
  • Izdrukāt
  • Sazināties
  • Saites

Dzīve » Māja/Sadzīve

Palielināt Samazināt 11 Jan 2011 , 10:59

Second hand veikalu spožums un posts

Kad 90-tajos gados Latvijā parādījās pirmie second hand jeb lietoto preču veikali, tautas valodā saukti par humpalu veikaliem, cilvēki ziņkāres dzīti devās uz minētajiem veikaliem.

Tas bija kas jauns un nebijis, jo padomju laikos cilvēki staigāja vairāk vai mazāk vienādi. Vieni priecājās, ka beidzot ir iespēja iegādāties modernas drēbes un fakts, ka tās nākušas no ārzemēm (tolaik cilvēkiem nebija daudz iespēju ceļot), pielika tām īpašu vērtību. Bija patīkami lauzt ierasto padomju laika stilu un kļūt par individualitāti. Savukārt, tikpat daudzi, neko savai gaumei atbilstošu milzīgajās lupatu kaudzēs neatraduši, aizvēra second hand veikala durvis uz visiem laikiem. Ērtāk un vieglāk bija turpināt iepirkties universālveikalā (katrā pilsētā tāds bija) vai tirgū. Bet viens ir skaidrs - šie veikali, neskatoties uz milzīgo parasto veikalu klāstu, ir izdzīvojuši līdz pat mūsdienām un veiksmīgi darbojas, kļūstot par sava veida pasauli, kurai ir gan atbalstītāji, gan noraidītāji.

Kas ir second hand veikali? Tie ir veikali ar apģērbu, apavu, aksesuāru vai citu preču sortimentu, kas nācis no privātpersonu lietošanā bijušām (tieši tādēļ sauktas par "otro roku" precēm), veikalu nocenotām vai iepriekšējo sezonu neizpārdotām precēm. Tātad lietoto apģērbu veikalos iespējams nopirkt arī jaunas lietas. Humpalas Latvijā lielākoties tiek ievestas no Eiropas un ASV.

Un tātad: kas tad ir tas fenomens, tā vēlme vai nepieciešamība, īpašais iemesls, kas cilvēkus vilina vai tieši otrādi - atbaida no second hand veikaliem? 

Pozitīvie aspekti
1. Cena
Galvenais iemesls, kādēļ cilvēki iepērkas second hand veikalos, ir zemā cena. Jau sen esam pieraduši pie fakta, ka mūsu lielveikalos ir dārgas un diemžēl arī nekvalitatīvas preces. Īpaši tagad, kad cilvēku maksātspēja ir ļoti zema, daudziem humpalu veikali ir vienīgā iespēja nodrošināt sevi un ģimeni ar apģērbu (īpaši bērnus, kuri nemitīgi aug). Citi izmanto iespēju iepirkties ārzemēs, taču te nākas atgriezties pie tā paša sāpīgā jautājuma - naudas. Cilvēkiem nav naudas, lai tērētu naudu ceļojumam, piem., uz Vāciju, Angliju vai Itāliju, kaut sezonālo atlaižu laikā drēbītes un apavus tur var sapirkties labu labos ilgam laikam. Pozitīvais ir tas, ka humpalu veikalos pa nelielu naudiņu var iegādāties arī pavisam jaunas mantas (tātad tās, kuras netika izpirktas ārzemēs).

2. Oriģinalitāte
Latvijā diemžēl jauno apģērbu un apavu klāsts nav diezko plašs. Veikalu gan ir daudz, taču piedāvāto preču firmas pārsvarā ir vienas un tās pašas. Katram taču ir vēlme izskatīties un ģērbties oriģināli, veidojot savu individuālo stilu, taču diemžēl nopērkot blūzīti, piem., veikalā Zara, vienmēr pastāv risks, ka arī tava kolēģe vai draudzene nopirks tieši tādu pašu. Second hand veikalos atrodamas lietas, kas pārdodas ārzemju veikalu tīklos, kuri vēl nav parādījušies Latvijā (H&M, Next, Topshop, Dorothy Perkins u.c.). Tātad pastāv mazāks risks ieraudzīt tādu pašu apģērba gabalu vēl kādai mugurā. Citi, savukārt, no divām/trim nopirktajām lietotajām drēbēm sašuj vienu - pilnīgi oriģinālu un neatkārtojamu apģērba gabalu.

3. Pievienotā vērtība - brends
Nevar nepieminēt faktu, ka tieši lietoto preču veikalos cilvēki var atļauties iegādāties t.s. brendu jeb slavenu dizaineru apģērbus, apavus un aksesuārus, ticot, ka tieši second hand veikalos tie ir "īstie", nevis viltojums. Tiesa, mēs jau tāpat nekad īsti nevaram zināt, ko nopērkam, jo Latvijā ļoti daudz ieplūst kvalitatīvas viltotās preces. Bet tas jau ir cits stāsts. Galvenā doma ir tā, ka dažreiz pat maz saredzama, taču "firmīga" jostiņa var likt justies cilvēkam labāk un pārliecinošāk. Un ja cilvēks nevar to atļauties nopirkt jaunu lietu oriģinālajā firmas veikalā (Gucci, D&G u.c.), tad viņš to var pa daudz mazākām naudiņām izdarīt lietoto preču veikalā. Un viņam nav svarīgi, no kura gada kolekcijas tā ir. 

4. Azarts un izklaide
Netrūkst tādu cilvēku, kam došanās uz humpalām ir ikdienas rituāls, ieradums, process. Tādi cilvēki zina, kad kurā veikalā ir pievedums un kad "laimīgā stunda" ar īpašām atlaidēm. Parastajos veikalos preču sortiments sezonas laikā īpaši nemainās un uz tiem bieži staigāt ir neinteresanti, taču humpalu veikalos visu laiku klāt nāk jaunas preces. Un cilvēki nemeklē tikai apģērbus vai apavus, bet arī aksesuārus, lietas mājai vai pat sunim. Ļoti daudzi ir gatavi veltīt vairākas stundas dienā tam, lai rakātos second hand veikalu lupatu kaudzēs un meklētu "pērles". Došanās uz lietoto preču veikaliem ir kļuvis par hobiju, par veidu, kā labi un interesanti pavadīt brīvo laiku.

5. Vienreizēja nepieciešamība
Te būs piemēri no dzīves: kad jāpošas uz balli 80-to gadu stilā un mājās nav atrodama mammas jaunības dienu kleita vai somiņa, nekas cits neatliek kā doties uz humpalām. Ja gribas ar draugiem doties kalnu, bet negribas pirkt dārgo apģērbu sporta preču veikalā, arī variants ir - doties pēc nepieciešamās mantas uz lietoto preču veikalu. Tāpat arī pastāv iespēja, ka tev jādodas pie vecmammas uz kartupeļu talku, bet nav piemērota apģērba. Aizej uz humpalām, nopērc daudzmaz piemērotas drēbes, neieguldot lielus līdzekļus, kuras vēlāk nebūs žēl izmest laukā.

Negatīvie aspekti

1. Psiholoģiskie aizspriedumi
Spēcīgs un negatīvajā ziņā lielākais aizspriedums cilvēkiem pret second hand precēm ir tas, ka tā tomēr ir jau lieta, ko vilcis kāds svešs cilvēks un morālu apsvērumu dēļ nav vēlēšanās iegādāties vecu, novalkātu drēbi. Un nav svarīgi, ka drēbes it kā ir dezinficētas, ka tās ir mazgātas un gludinātas, viss ir galvā - nēsāt lietotas drēbes un vēl jo vairāk apavus vai apakšveļu ir nehigiēniski (varētu "noķert" kādu kaiti) un amorāli. Cilvēkam patīk sevi iepriecināt ar jaunu, skaistā iepakojumā saņemtu preci. Daudzus arī atbaida humpalu veikala specifiskā smaka.

2. Enerģētika
Daudzi līdz tam vispār neaizdomājas, taču ir lietas, ko mēs neredzam, nejūtam.. taču tās notiek un mēs nespējam saprast - kāpēc. Ir tāda lieta kā enerģētika. Un tāpat kā mēdz būt laba vai slikta (vienmēr kaut kas atgadās) mašīna, tāpat kā rotaslietas mēdz "uzglabāt sevī" cilvēka piedzīvoto informāciju, arī apģērbs mēdz uzkrāt labās vai sliktās emocijas. Nopērkot jaunu preci veikalā cilvēks pats to nejūtot "uzlādē" ar informāciju, domām un emocijām, ko piedzīvojis, to nēsājot. Daudzi vecāki tieši šī iemesla dēļ nekad nepirks lietotās mantas saviem bērniem. Tādēļ, ja cilvēks tomēr ir spiests pirkt lietotu drēbi, to vēlams dažas dienas paturēt saldētavā un pēc tam izmazgāt vismaz divas reizes. 

3. Neko nevar atrast!
Un pats vienkāršākais, bet arī populārais iemesls, kas cilvēkus nevilina doties uz lietoto preču veikaliem ir tas, ka viņi tur vienkārši neko nevar atrast. Vai nu viss ir samētāts kaudzē, kurai nemaz negribas pieskarties. Vai arī vienkārši nav nemazākās vēlēšanās starp daudzajām lupatām (vienalga vai tās ir sašķirotas un sakārtas uz pakaramajiem pa krāsām, izmēriem vai stiliem) meklēt kaut ko sev piemērotu. Īsts humpalu veikalu fans zin, ka nepieciešams laiks un pacietība, lai kaut ko atrastu.


IESKATIES!

Materiāls publicēts sadarbībā ar vietni

Ievietots : 11 Janvārī 2011

Skatīts : 1663 reizes

Avots : http://woman.delfi.lv/health/stils/second-hand-veikalu-spozums-un-posts.d?id=36163740

Birkas : apģērbu, lietoto, humpalu, lupatu, veikalu, preču, veikaliem, Second hand, drēbes, veikali

(Balsu nav)
"Ziņu Spice" rekomendē
  • 10 soļi uz labāku gremošanas sistēmu

  • ASV hiperskaņas lidaparātu izmēģinātāji saskārušies ar neizskaidrojamo

  • Patiesība par šašliku

Komentāru pagaidām nav. Esi pirmais !
{display:none;}
Ziņu Spice neatbild par rakstiem pievienotajām lasītāju atsauksmēm, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot atsauksmes, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Ziņu Spice patur tiesības liegt rakstu komentēšanas iespēju, kā arī dzēst neatbilstošos komentārus.
Komentāru noformēšana

Mēs bieži piedodam tiem, kuri apnīk mums, bet nespējam piedot tiem, kuriem apnīkam mēs.
-- Larošfuko

Ginesa rekords? Iespējams, tālākie vārti futbola vēsturē

  • Visi aktuālie video
  • 22 Novembrī vēsturē

    Cik daudz naudas mēnesī tērējat mobilā telefona sarunām?
    Atbildes: 74

    Turpinās cīņa ar un par pieminekļiem. Andreja Upīša pieminekļa liktenis šobrīd Rīgas domes rokās: to – pēc mākslinieka Ivara Drulles priekšlikuma – gatavojas pārzāģēt pa vertikāli. Nu tad – pārzāģēs vai nepārzāģēs? Šodien par to un citiem pieminekļiem runājam ar arhitektu Jāni Dripi un mākslas vēsturnieku Ojāru Spārīti.

    01 Novembrī 2024
    Elita Veidemane

    Eiduka prestižajā 'Tour de Ski' sasniedz karjeras labāko rezultātu slēpojumā klasiskajā stilā

    Наша команда искусных исполнителей приготовлена выдвинуть вам передовые системы утепления, которые не только гарантируют долговечную протекцию от холодильности, но и подарят вашему жилищу стильный вид.
    Мы эксплуатируем с современными строительными материалами, заверяя постоянный срок службы службы и превосходные решения. Изоляция наружных стен – это не только сокращение расходов на подогреве, но и ухаживание о окружающей природе. Экологичные инновации, каковые мы внедряем, способствуют не только личному, но и поддержанию природных ресурсов.
    Самое основное: <a href=https://ppu-prof.ru/>Утепление фасада дома снаружи цена</a> у нас стартует всего от 1250 рублей за м²! Это доступное решение, которое превратит ваш домик в истинный приятный корнер с минимальными затратами.
    Наши достижения – это не только изоляция, это образование пространства, в где каждый член символизирует ваш личный образ действия. Мы берем во внимание все твои потребности, чтобы преобразить ваш дом еще более дружелюбным и привлекательным.
    Подробнее на <a href=https://ppu-prof.ru/>ppu-prof.ru</a>
    Не откладывайте заботу о своем квартире на потом! Обращайтесь к экспертам, и мы сделаем ваш обиталище не только теплым, но и стильным. Заинтересовались? Подробнее о наших работах вы можете узнать на нашем сайте. Добро пожаловать в мир гармонии и стандартов.

    Komentē    ppu-prof_ea
    18 Janvārī 2024, 11:58
    Ārstniecības augi Latvijā | Пик известий | Tiek izmantotas uCoz tehnoloģijas | Kinofilm@LV


    Kad 90-tajos gados Latvijā parādījās pirmie second hand jeb lietoto preču veikali, tautas valodā saukti par humpalu veikaliem, cilvēki ziņkāres dzīti devās uz minētajiem veikaliem.">