LNT raidījums "Top10" svētdien informēja, ka filmēšanas grupa vairāk nekā diennakti pavadīja uz 43 gadus vecā kuģa klāja, lai klātienē redzētu kuģu atbrīvošanu no ledus.
Ledauzis "Varma", strādājot diennakts režīmā, kopš lielā sala nav ticis tālāk par Rīgas pievārti, lai gan filmēšanas brīdī kuģa žurnālā iegrāmatota jau 101 kuģa atbrīvošana.
"Varma" stūrmanis Andrejs Krasovskis atzina: "Te viss uz nerviem, nedrīkst pieiet par tuvu. Ledus var sanest un uzskriet virsū. Mums ir tāda jauda, ka mēs varam tam kuģim mierīgi bortam izsisties cauri un viņu nogremdēt."
Bezvēja dēļ līdz šim ledlauzim neesot izdevies izveidot nevienu karavānu kuģu izvešanai līdz Irbes jūras šaurumam un tālāk iesalušo kuģu ievilkšanai Rīgā, kā tas bijis iepriekšējos gados, kad līcis aizsala.
"Šādas karavānas izveidošanai mums vajadzētu četras stundas, un, visticamāk, no sākuma atbrīvotie kuģi paspētu atkal iesalt vai tie iesaltu, jau dodoties ceļā, un mums būtu jāatgriežas, lai atkal tas pats atkārtotos," sacīja "Varmas" kapteinis Edgars Ūķis.
Dīkstāve kravu īpašniekiem radījusi milzīgus zaudējumus. Viena ledū iesalušā kuģa diena izmaksā no pieciem līdz 40 tūkstošiem dolāru. Ir kuģi, kuriem šis cipars jāreizina jau ar 15.
Ainavas, kas tagad paveras Rīgas jūras līcī, esot elpu aizraujošas - tur ir daudz skaistāk nekā līdzenajos ledus laukos aiz Polārā loka, vēstīja "Top10".
Lai gan somi lēš, ka jūru pārklājošā ledus sega ir lielākā kopš 1987.gada, tomēr jūrnieki ar 50 gadu darba stāžu kaut ko tādu neatceroties.