VIZĪTKARTE
Barbara Briļska
[1941]
NODARBOŠANĀS: aktrise
KARJERAS VIRSOTNE: Nadjas Ševeļovas loma filmā Likteņa ironija jeb vieglu garu
LAULĪBAS: pirmais vīrs Jans Borovecs, otrais vīrs Ludvigs Kosmaļs
BĒRNI: meita Barbara Kosmaļa [1973–1993], dēls Ludvigs Kosmaļs [1983]
Daudzi varbūt nemaz nezina, ka viņu sauc Barbara Briļska, un pazīst tikai kā Nadju no Jaungada nakts filmas, kas vēsta par dzērušu vīriešu pēršanos pirtī un iespēju pavisam brīnumainā veidā satikt savu likteņa nolemto. Un ikreiz mums ir iespēja noticēt šai pasakai. Pati aktrise ir pārliecināta, ka reālajā dzīvē tas diez vai būtu iespējams. Bet tas nenozīmē, ka skaistās polietes dzīve bijusi rāma un garlaicīga – satricinājumu un negaidītu pavērsienu tajā nav trūcis. Liktenis ar viņu spēlējies, kā pašam tīk, – Barbara ir daudz mīlējusi un daudz zaudējusi. Daudz cietusi un daudz piedevusi. Būdama slavena visā Padomju Savienībā, savā valstī viņa vēl aizvien ir nenovērtēta. Briļska iztukšojusi arī to sūro kausu, ko nenovēl nevienam cilvēkam, – zaudējusi meitu.
Kautrība un nabadzība
Diez vai 1941. gada 5.
jūnijā, kad Polijā, Lodzas rajona Skotņiku ciematā, piedzima meitenīte,
viņas vecāki – pulksteņmeistars un šuvēja – nojauta, ka šo bērnu sagaida
milzīga slava un sūrs liktenis. Bet viņiem pilnīgi noteikti bija
skaidrs, ka ilgi gaidītā meita jāaudzina stingri, pēc vislabākajām poļu
tradīcijām, turklāt to nācās darīt lielā nabadzībā, kas 40. gadu sākumā
bija raksturīga visām Otrā pasaules kara skartajām valstīm.
Stingrās
audzināšanas rezultāts bija acīm redzams – mazā Barbara izauga ārkārtīgi
kautrīga un kompleksaina, turklāt smagie dzīves apstākļi jau kopš
bērnības lika viņai būt patstāvīgai.
Barbaras ceļš pretī kinokarjerai
sākās 15 gadu vecumā ar epizodisku lomu filmā Laimes galošas. Taisnības
labad gan jāsaka, ka viņa tika mudināta to izvēlēties, jo bija pārāk
nepārliecināta par sevi. Jā, viņa iesaistījās teātra pulciņā Mākslas
licejā, kur mācījās, tomēr galveno stimulu turpināt studijas Lodzas
Teātra augstskolā viņai deva liceja direktore, kura, ieraugot Barbaru
spēlējam, bija pārliecināta par aktrises profesiju. Vēlāk, 1967. gadā,
Briļska pabeidza arī Varšavas Teātra, kino un televīzijas augstskolu.
Tātad – aktrise dubultā.
Poļu B. B.
Dzimtajā Polijā Barbaru Briļsku mēdz
dēvēt vienkārši B. B. gluži kā Brižitu Bordo Francijā. Taču, atšķirībā
no franču B. B., polietes karjera veidojās rāmāk. Viņu negaidīja galvu
reibinoša popularitāte pēc pirmajām atveidotajām lomām.
Iespējams,
iemesls bija gandrīz vai iedzimtā kautrība – Briļska sevi nekad
nepiedāvāja. Pirms dažiem gadiem kādā intervijā viņa teica: “Man ir tāds
raksturs, neprotu sevi piedāvāt. Es pazemīgi pieņemu likteni – labāk
sēžu bez darba un gaidu, kad mani pasauks. Tā bijis visu mūžu. Tikai
vienreiz dzīvē cīnījos par lomu, bet to dabūt man tik un tā neizdevās,
iejaucās korupcija. Tā bija Arinkas loma Ježija Hofmana filmā Plūdi.
Lomu atdeva citai, un šis gadījums man uz visiem laikiem atņēma vēlmi
izrādīt iniciatīvu.”
Tomēr Briļskai bijis vairāk nekā septiņdesmit
lomu. Kādā intervijā paškritiskā aktrise atklāti atzīst, ka no daudzajām
lomām mīļas ir tikai trīs, jo vienīgi tajās viņa sev patiešām patīk.
Interesanti, ka tās visas Briļska atveidoja jaunībā.
Pirmo šajā
sarakstā viņa min režisora Ježija Kavaļeroviča veidoto vēsturisko drāmu
Faraons [1965], kurā Barbara tēloja galveno varoni Kamu. “Ļoti gribēju
tajā spēlēt. Tiesa, toreiz man vajadzēja izģērbties kailai. Šausmas! Bet
biju jauna un gatava uz visu šādas lomas dēļ,” stāstījusi Barbara.
Otrā
Briļskas sarakstā ir melodrāma Mīlestības anatomija [1972]. “Eva
patiesībā ir mana vismīļākā loma. Šajā filmā tik smalki tika attēlotas
vīrieša un sievietes attiecības! Turklāt tajā mani ievēroja režisors
Eldars Rjazanovs.”
Jāpiebilst, ka tieši Eldars Rjazanovs uzņēma tik
iecienīto un arī Latvijā populāro kinolenti Likteņa ironija jeb Vieglu
garu! [1975]. Arī šī filma ir Briļskas trijniekā. Kāpēc? “Man patīk, kā
Likteņa ironijā spēlēju ģitāru un dziedāju Allas Pugačovas balsī. Šī
kinolente man ir likteņa dāvana, ļoti dārga.”
Slava un divi tūkstoši
Likteņa ironijas ceļš pie
daudzskaitlīgā Padomju Savienības skatītāja nebija rozēm kaisīts. Sākumā
Eldars Rjazanovs gribēja šo darbu iestudēt kādā no Maskavas teātriem,
taču visi to atraidīja. Galu galā viena teātra vadība tam piekrita, tika
pat sadalītas lomas, bet uzvedums, vienkārši runājot, nobruka. Pēc sešu
gadu mētāšanās pa teātriem Rjazanovs nolēma materiālu ekranizēt.
Lukašina
lomā viņš redzēja Staņislavu Ļubšinu, kurš apvainojās, uzzinot, ka uz
provēm šai lomai tiek aicināti arī citi aktieri. Ļubšinu nācās aizstāt
Andrejam Mjagkovam, un viņš to izdarīja lieliski. Ipolita lomai sākumā
bija paredzēts Oļegs Basilašvili, viņam pat tika šūti kostīmi, taču
aktierim nomira tēvs un Ipolita atveidošanu uzticēja Jurijam Jakovļevam.
Atkal – brīnišķīga izvēle!
Vislielākās grūtības Rjazanovam sagādāja
aktrises meklēšana Nadjas lomai. Uz to pretendēja gandrīz visas bijušās
Padomju Savienības primadonnas. Proves sākās, bet ideālo pretendenti
režisors nevarēja atrast. Tad Rjazanovs atcerējās poļu filmu Mīlestības
anatomija un tajā redzēto Barbaru Briļsku. Daudzi režisoram jautāja:
“Vai tiešām mūsu valstī nevar atrast piemērotu aktrisi?” Tomēr Rjazanovs
bija nelokāms – tieši Barbarā, kura ne tikai īsti neprata runāt
krieviski, bet arī nedziedāja un nespēlēja ģitāru, viņš redzēja ideālu
Nadju. Viņš atrada jaunās poļu aktrises telefonu un pats viņai
piezvanīja.
Barbara ieradās Maskavā uz kinoprovēm. Viņas versija par
šo lomu tiešām izrādījās vispārliecinošākā. Aiz skaistās ārienes
režisors redzēja sūru likteni.
Likteņa ironiju filmēja trīs mēnešus.
Viņa pati tekstu ierunāt nevarēja, to darīja aktrise Valentīna Talizina,
savukārt estrādes primadonna Alla Pugačova izpildīja galvenās varones
dziedātās dziesmas. Viņas visas kopā padomju sievietēm dāvāja cerību, ka
Jaungada naktī piepildās visneticamākie sapņi.
Barbara uzvedās kā
īsta profesionāle – akurāta, atbildīga un pedantiska ieradās filmēšanas
laukumā un zināja tekstu no galvas. Augām naktīm mācīdamās, izmēģinādama
žestus un mīmiku, aktrise bija pārsteigta par savu kolēģu – Jakovļeva
un Mjagkova – pastāvīgo improvizāciju. Viņi nerīkojās atbilstoši
scenārijam un nepārtraukti iedzina Briļsku strupceļā ar negaidītājiem
izdomājumiem.
Bet pūles attaisnojās: par šo lomu viņa esot saņēmusi
neprātīgi lielu honorāru – divus tūkstošus rubļu un valsts prēmiju, kas
pirmoreiz tika piešķirta ārzemniecei.
Vai tad esmu mēma?
Šī filma Barbaru Briļsku
pacēla neticamos augstumos – viņa iemantoja tādu slavu, kāda nav bijusi
nevienai poļu aktrisei. Taču popularitātei bija un vēl aizvien ir ēnas
puses – kopš filmas uzņemšanas Briļska nespēj atrast kopīgu valodu ar
Valentīnu Talizinu. Bet varbūt to nespēj Talizina, kura ierunāja Nadjas
lomu. Pēc Talizinas pārliecības, miljoni skatītāju Nadju iemīlēja tieši
viņas balss dēļ, savukārt Briļska neesot pat paldies pateikusi. Poļu
skaistule kādā intervijā par šīm nesaskaņām gan bija neizpratnē. “Kāds
paldies?! Viņa taču par to saņēma honorāru! Vispār es pati gribēju
ierunāt savu lomu. Man vajadzēja spēlēt poļu valodas skolotāju, bet kāds
pret to iebilda. Tā bija politika. Es neesot varējusi ierunāt savu
lomu? Mani Talizinas pretenzijas pārsteidz. Es taču nelūdzu, lai viņa to
dara. Vai tad esmu mēma? Pati varēju!”
Bet šīs ne tuvu nebija
nepatīkamākās atskaņas. Padomju Savienības piešķirtā prēmija par Nadjas
lomu pielika punktu Briļskas karjerai Polijā. “Man tikpat kā vairs
nedeva lomas. Es sāku spēlēt ārzemēs – Vācijā, Čehoslovākijā, Bulgārijā,
Krievijā.” Dzimtenē aktrise sastapās ar nicinājumu un greizsirdību
viņas panākumu dēļ. Bija vēl kāds apstāklis: 70. gadu beigās poļu
kinematogrāfijā bija pavisam cits pieprasījums – tika meklētas
agresīvas, enerģiskas, uzstājīgas varones. Barbara Briļska ar savu maigo
un lirisko tēlu tika pastumta malā.
Arī visā Krievijā tik ļoti
iecienīto Likteņa ironiju jeb Vieglu garu! poļu skatītāji gandrīz
nepazīst. “Polijā šo filmu nerāda katru gadu, patiesībā to nodemonstrēja
vien divas vai trīs reizes. Pirms vairākiem gadiem Krievijā nopirku
videokaseti, mēs abas ar mammu sēdējām un skatījāmies, es tulkoju
atsevišķas epizodes, bet visu iztulkot nebija manos spēkos. Gribēju, lai
viņa saprot filmas jēgu. Kad noskatījāmies, mamma pateica – ak dievs,
Basja, cik tu biji jauna!”
Vilciens no Lodzas uz Krakovu
Ak dievs, Basja,
cik tu biji jauna, skaista un laimīga – tā par Barbaru Briļsku varēja
teikt arī vidusskolas laikā, kad viņa satika pirmo lielo mīlestību Janu
Borovecu. Gracioza, skaista, bieziem, tumšiem matiem – tādu Jans
ieraudzīja Barbaru vilcienā, kas devās no Lodzas uz Krakovu. Meitene
kopā ar klasesbiedriem brauca ekskursijā, bet sešus gadus vecākais Jans
bija tā paša vilciena pasažieris. Vēlāk Barbara teiks, ka Jans
izskatījies gluži kā Žans Marē. Kad meitenēm vajadzēja izkāpt, puisis
Barbaras saujā iespieda zīmīti. Diemžēl to pamanīja skolotāja un tik
svarīgo papīra gabaliņu atņēma.
Bet Jans skaistuli tomēr atrada.
Zinādams, ka skolēni brauca no Lodzas, viņš noskaidroja, kuras skolas
audzēkņi konkrētajā dienā apmeklēja Krakovu. Atrada skolu un kādam
skolniekam lūdza pasaukt Barbaru. Janam gan neienāca prātā, ka klasē
varētu būt vairākas Barbaras. Kad pie viņa atnāca skaista blondīne, Jans
teica, ka meklē Barbaru ar tumšiem matiem un garām skropstām. Meitene
atgriezās klasē un paziņoja: “Pan profesor, Briļsku izsauc direktors!”
Būdams
sešus gadus vecāks, Jans tomēr izrādījās gana kautrīgs. Pēc ilgas
stomīšanās viņš piedāvāja meitenei iet uz kino. Barbara nobijās – uz
kino? Tur taču izslēdz gaismu! Un atteicās. Nākamajā nedēļas nogalē Jans
ieradās Lodzā un lūdza Barbaru iepazīstināt ar saviem vecākiem. Lai cik
savādi, bet vecāki pēc tikšanās bija apmierināti – pat tēvs, kurš
vienmēr atkārtoja, ka visiem vīriešiem vajadzīgs tikai viens un tāpēc no
viņiem jāuzmanās.
Barbara iemīlējās līdz ausīm. Šīm jūtām sekoja
laulība, kas viņai varēja maksāt karjeru... Viņa jau bija iestājusies
Lodzas Teātra augstskolā, bet konservatīvie vīra radi izvēlēto profesiju
uzskatīja par vieglprātīgu. Arī pats līgavainis vecāku iespaidā gribēja
jauno sievu padarīt par mājsaimnieci, nevis ļaut kameras priekšā mīlēt
kādu citu. Barbara bija tik ļoti iemīlējusies, ka ultimātu pamest
studijas nemaz neuztvēra kā ultimātu un aizgāja no augstskolas.
Divus
mēnešus Barbara centās būt laba sieva un saimniece, bet drīz vien tas
apnika. Viņai taču nebija pat 20 gadu, un aiz loga notika lielā dzīve.
Barbara aizgāja atpakaļ uz augstskolu. Izņēmuma kārtā viņai ļāva
apmeklēt lekcijas kā brīvprātīgajai un sāka pat piedāvāt pirmās lomas.
Kad
Barbara pirmoreiz parādījās uz ekrāniem, izrādījās, Janam tas tomēr
patika. Viņš vienīgi nevarēja ciest sabiedrisko dzīvi, izbraukumus,
filmēšanos prom no mājām, jo viņam tas nozīmēja vientulību.
Likumsakarīgi, ka viņi attālinājās viens no otra. Laulība turpinājās
vienpadsmit gadu – līdz brīdim, kad abiem parādījās citas aizraušanās.
Reiz
Barbara esot atgriezusies no filmēšanas divas dienas ātrāk. Vīra nebija
mājās. Viņa devās pie miera, bet iemiegot koridorā izdzirdēja čukstus –
Jans bija atvedis mājās sievieti. Briļska neizvērsa skandālu, jo tobrīd
arī viņai pašai bija sācies vētrains romāns ar aktieri Slobodanu
Dmitrijeviču. Viņa nosprieda – ja atradu attaisnojumu sev, atradīšu tādu
arī vīram. No rīta Barbara viņam esot vienkārši pateikusi: “Man
nevajadzēja ierasties bez brīdinājuma.”
Pēc daudziem gadiem,
analizējot attiecības, Barbara par pirmo vīru teica: “Viņš bija ļoti
labs cilvēks... Mēs izšķīrāmies, jo es biju viņa pirmā sieviete un viņš
mans pirmais vīrietis. Tā nedrīkst darīt – precēties ar pirmo sievieti!
Viņš sāka mani krāpt. Tas ir normāli. Visu laiku būt kopā tikai ar vienu
sievieti – vīrietim tā ir muļķīga rīcība. Viņiem vajag mazliet
pamācīties. Bet es viņu ļoti mīlēju. Jans man bija dieva vietā.
Patiesībā es domāju, ka nekad nebūtu šķīrusies, ja vien mums būtu bērni, taču es ļoti ilgi nevarēju palikt stāvoklī.”
Patiesības labad jāsaka, ka dienvidslāvu izcelsmes aktieris Slobodans Dmitrijevičs nebija Barbaras pirmā aizraušanās. Vēl būdama precējusies, viņa neprātīgi iemīlējās kādā citā partnerī – Ježijā Zeļņikā, ar kuru kopā strādāja filmā Faraons.
Bet Slobodana Dmitrijeviča dēļ Briļska bija gatava iet kaut vai līdz pasaules galam. Viņš atbilda uzskatam par ideālu vīrieti – gara auguma, slaids, tumšmatains. Viņa nekad nav noliegusi, ka vīriešos vispirms redz ārējo skaistumu un tikai pēc tam nolemj, vai ir vērts pievērst uzmanību intelektam un raksturam. Iemīlējusies Slobodanā, Barbara bija ar mieru pamest vīru, darbu un arī savu valsti, lai dotos līdzi mīļotajam. Viņš solīja polietei pārpasaulīgu mīlestību, un viņa noticēja.
Vētrainais romāns ilga tikai gadu, jo izpratne par pārpasaulīgu mīlestību un laimi abiem bija atšķirīga. Šķēršļus atkal lika vīrieša vecāki – viņi iebilda pret dēla laulībām ar šķirteni. Slobodana ģimene bija turīga, tāpēc saprotams bija viņa mātes sašutums, uzzinot, ka Barbaras tēvs ir parasts strādnieks. Skaistā poliete diezgan ātri apjauta, ka noteikumi, lai kļūtu par Slobodana sievu, ir neizpildāmi. Ar salauztu sirdi viņa atgriezās Varšavā un ierakās darbos. Vēl tikai vienu reizi Barbara mēģināja Slobodanam atgādināt par sevi un aizsūtīja dzimšanas dienā rožu pušķi. Atbildei vīrieša māte telefonsarunā pieprasīja likt viņas dēlu mierā.