Kompānija sadarbībā ar Latvijas Universitātes profesoru Ph.D. Ivaru Austeru veikusi pētījumu, kurā Latvijas parādnieki iedalīti četrās grupās atkarībā no viņu uzvedības saistībā ar parādu atdošanu.
"Sadarboties gatavais"
Šis parādnieka tips apzinās problēmsituāciju, kurā nokļuvis, pieņem to un neizvairās no komunikācijas ar parādu atgūšanas uzņēmumu. Visbiežāk "Sadarboties gatavais" apmaksas grūtībās nonākušais parādnieks pats proaktīvi meklē (un atrod) iespēju risināt radušos situāciju un sistemātiski atvēl noteiktu naudas summu parādsaistību nokārtošanai. Rūpējoties par sevi un sekojot otras puses interesēm, šis cilvēka tips vienmēr meklēs konstruktīvu risinājumu un "zelta vidusceļu” vairumā situāciju.
"Agresīvais strauss"
Šo parādnieka tipu visbiežāk raksturo nevis nespēja, bet gan nevēlēšanās risināt kavēto parādsaistību apmaksas jautājumu, jo "Agresīvais strauss" seko pieņēmumam: "Tādu kā es ir ļoti daudz.” Tāpat šie cilvēki apzināti izvairās no parādu atgūšanas speciālistiem, neatbildot uz telefona zvaniem un e-pastiem. Turpretī sasniegts viņš paaugstina balsi, melo, var izteikt arī draudus (ar tiesu darbiem, lāstiem un tamlīdzīgi). Maldīgs priekšstats, ko "Agresīvais strauss" bieži vien ievēro, ir: "Neko nedarīšu, jo sliktāk jau nekļūs.” Rūpējoties par sevi, šie cilvēki visbiežāk izvairās no problēmsituācijas risināšanas, vai arī metas cīņā neievērojot otras puses intereses, kā arī neapdomājot – kam ir vairāk resursu un mazāk ilūziju, lai situāciju risinātu konstruktīvi.
"Nabaga Pelnrušķīte"
Šis parādnieka tips no parādu atguvējiem nevairās, taču kavēto parādsaistību jautājumu arī nerisina un nespēj uzņemties atbildību, jo "Es nezinu, kā tas notika” vai arī "Man tā vienkārši sanāca, taču tagad apstākļi ir mainījušies.” "Nabaga Pelnrušķītes" situācijā visbiežāk vainojams kāds cits, tikai ne pats parādnieks. Visbiežāk tiek piesaukta krīze, bezdarbs, kreditēšanas iestādes, arī cilvēks, par kuru sniegts galvojums. Tāpat "Nabaga Pelnrušķīte" bieži mēdz "aizmirst” par parādu, bet pēc atkārtota atgādinājuma sola situāciju nokārtot "pie pirmās iespējas”. Rūpējoties par sevi, šie cilvēki visbiežāk izvēlas nedarīt neko, ignorējot arī otras puses intereses un nedomājot – vai un kāda ir izeja no radušās situācijas un cik ilgi varu būt bezatbildīga/s.
"Karlsons"
"Karlsons" ir vienmēr pārliecināts par savu taisnību un par to gatavs cīnīties ar visiem pieejamajiem līdzekļiem (atļautiem un neatļautiem) un līdz galam. Visbiežāk šā parādnieka tipa centieni vērsti uz laika novilcināšanu, sastādot dažādas parādu atguvējiem adresētas vēstules, kā arī nomaksājot tikai daļu no parāda summas.
Tādējādi "Karlsons" cer, ka ar laiku situācija varētu mainīties, vai atrisināties pati no sevis (palīdzības programmas grūtībās nonākušajiem kredītņēmējiem, visu parādu piedošana). Karlsons apzināti maldina parādu atguvējus – sniedzot nepatiesu informāciju un izvairoties no saziņas. Rūpējoties par sevi, šis parādnieka tips iesaistās aktīvā cīņā, ignorējot otras puses intereses un vienlaikus "aizmirstot” – kura pusē ir varas resursi.
Svarīgi meklēt izeju
Kučers, stāstot par šiem minētajiem parādnieku tipiem, norādīja, ka ļoti grūti stādāt ir ar pēdējām trīs parādnieku grupām. Tām vajadzētu mācīties no pirmās grupas rīcības.
Lai izkļūtu no parādu gūsta, svarīgi apzināties reālo situāciju un mēģināt to adekvāti risināt. Lai cik grūti būtu atteikties no ierastā komforta līmeņa, ir jāsamēro vēlmes ar iespējām. Parādniekam vajadzētu būt atvērtam komunikācijai, atklātam un meklēt konstruktīvu risinājumu.
"Lindorff Group AB" ir vadošais kredītmenedžmenta uzņēmums Ziemeļvalstīs un Baltijas valstu reģionā un viens no ievērojamākajiem uzņēmumiem pasaules mērogā, teikts kompānijas interneta mājas lapā.