Savukārt cenu celšana reģionālajā sabiedriskajā transportā nav paredzēta, piebilst raidījums.
2011.gada budžetā dotācija reģionālajam sabiedriskajam transportam tiks samazināta par 6,5 miljoniem latu. Pašlaik paredzēts par 2,7 miljoniem latu samazināt finansējumu autobusiem, kas kursē vietējā maršrutā, un aptuveni tikpat arī tiem autobusiem, kas brauc starp pilsētām un dodas uz Rīgu. Vēl tiks samazināts finansējums pilsētu maršrutiem.
Dotāciju dzelzceļa pārvadājumiem iecerēts samazināt par vienu miljonu latu, tostarp arī slēdzot dīzeļvilciena maršrutus uz Gulbeni un uz Liepāju. "Šie reisi valstij izmaksā apmēram pusmiljonu latu gadā, bet pārvadāto pasažieru skaits ir niecīgs - katrā reisā ap 70 cilvēkiem. Viņus nepieciešamajos virzienos cer aizvest ar autobusiem, tālāk pārsēdinot uz elektrovilcieniem. Šādā modelī nākotni saskata arī citviet Latvijā," vēsta "De facto", uzsverot, ka kopumā lielāko daļu budžeta izmaiņu cerēts īstenot, pārplānojot maršrutus, un izslēdzot visus tos, kuri pārklājas, kā arī samazinot reisu skaitu.
Finansiālais ieguvums nav zināms
Raidījums gan vērš uzmanību uz to, ka par pasākumiem, kas iecerēti, lai valsts budžeta naudas piešķiršanu pārvadājumu dotēšanai padarītu caurspīdīgāku, netiek atklāts ietaupījuma apmērs. Tostarp - vienotās biļešu tirdzniecības sistēmas ieviešanai, kas izmaksās vairāk nekā 100 tūkstošus latu. Autotransporta direkcijas valdes loceklis Juris Griķis "De facto" nemācēja pateikt, cik lielu ietaupījumu tas dos ilgākā laikā, un uzsvēra, ka nevajadzētu runāt par finansiāliem ieguvumiem, bet gan par to, ka būs samazināti administratīvie resursi.
Tikai nākamā gada pavasarī Satiksmes ministrija (SM) cer panākt, lai valstij nebūtu pienākums segt visus pasažieru pārvadātāju uzrādītos zaudējumus, kas ir diezgan pamatīgi - Autotransporta direkcija aprēķinājusi, ka tikai 10% reisu ir rentabli, bet 90% nerentabli, klāsta raidījums. Vienlaikus esošā finansēšanas sistēma autobusu parkiem ļauj pārvadāt cilvēkus par pašizmaksu, kas var atšķirties pat gandrīz divas reizes.
Dotācija pasažieru pārvadāšanai lielāka nekā 2007.gadā
Saskaņā ar "De facto" vēstīto 2011.gadā ieplānotā dotācija pasažieru pārvadāšanai ar visu samazinājumu ir pat nedaudz lielāka nekā tā bija ekonomikas augšupejas virsotnē. Neraugoties uz daudzu reisu slēgšanu, valsts tēriņi sabiedriskā transporta finansēšanai, tostarp pa dzelzceļu, no 48,5 miljoniem latu 2007.gadā pieauga līdz 74,4 miljoniem latu 2008.gadā, bet pērn tā bija tikai par nieku mazāka - 71,1 miljons. Šogad šī dotācija aizvien ir 61,1 miljons latu.
Straujo izmaksu kāpumu SM skaidro ar Eiropas regulu ieviešanu, kas noteica, ka ir jāsedz līdz šim visi zaudējumi. Kā nemaksāt par zaudējumiem, kuri varbūt varētu arī nebūt, amatpersonas domā jau aptuveni gadu. Kavēšanās iemesls - bailes nepareizi interpretēt Eiropas direktīvas. Iespējamais risinājums ir uzlikt ierobežojumus zaudējumu segšanai vai mainīt peļņas normu, taču uzlabojumi gan nav gaidāmi agrāk kā nākamā gada aprīlī.
Jau vēstīts, ka valdība 20.novembra ārkārtas sēdē vienojās par 2011.gada valsts budžeta konsolidācijas pasākumiem. Atbilstoši Finanšu ministrijas (FM) sniegtajai informācijai kopējā fiskālās konsolidācijas summa 2011.gada budžetā veido 290,666 miljonus latu. Ieņēmumus iecerēts palielināt par 156,956 miljoniem latu, izdevumus samazināt par 88,81 miljonu latu, bet vēl 44,9 miljonus latu plānots iegūt, nākamgad nepalielinot iemaksas otrajā pensiju līmenī un saglabājot tās 2% apmērā.
Satiksmes ministrijai nākamgad jāsamazina izdevumi par 18,272 miljoniem latu, un dotācijas sabiedriskajam transportam samazinājums valsts budžetā paredzams 6,5 miljonu latu apmērā.