"Mēs saprotam, ka ar aizvadītā gadsimta produktiem pastāvēt nevarēsim. Lai sasniegtu Eiropas Savienības vagonbūves līmeni, ir iespējami divi ceļi. Pirmais: ķepuroties pašiem. Proti, pašiem audzināt inženierus, veidot jaunas iekārtas un mašīnas, radīt vagonu projektus no sākuma līdz beigām, kā arī veikt citus darbus. Šis ir samērā ilgas evolūcijas ceļš, kas prasa pūles arī no valsts. Piemēram, darbinieku izglītošanā. Mēs šo iespējamo modeli neatmetam, paturam rezervē, bet izvēlamies citu ceļu. Proti, izveidojām abpusēji izdevīgu sadarbību ar darbos sevi pierādījušu Rietumeiropas kompāniju," skaidro uzņēmējs.
"Bombardier" ir vadošā nozares kompānija pasaulē, kas darbojas 60 valstīs. Kompānijai ir pieredze īsā laika posmā - divos gados - izveidot inovatīvu produktu, pārdot RVR vilcienu ražošanas licenci, ražošanas tehnoloģijas un apmācīt darbiniekus.
"Tātad Latvijā mūsu cilvēki ar mūsdienu tehnoloģijām varētu ražot pasaulē vismodernākos "AGC" tipa vilcienus. Šis sadarbības modelis ļaus īsā laika posmā sākt vilcienu ražošanu, tomēr vissvarīgākais - piegādāt tos visai bijušajai PSRS teritorijai, kurā ir tas pats sliežu platums, kas Latvijā. Šīs ieceres īstenošana ļaus uzlabot valsts ārējās tirdzniecības bilanci," akcentē Igaunis, piebilstot, ka vissvarīgākais "Pasažieru vilciena" (PV) konkursā par jaunu elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iegādi ir nosacījums par vilcienu apkopes nodrošināšanu nākamajos 30 gados, kas kopējo pasūtījuma summu paaugstina līdz vienam miljardam eiro (700 miljoniem latu).
Ja RVR un "Bombardier" izdosies uzvarēt PV konkursā, iegūs Latvijas mašīnbūve, kur, izveidojot vienu darba vietu, citās nozarēs papildus izveidojas vēl septiņas darba vietas.
"Ja mēs būvējam vilcienus, tad, piemēram, grīdu segumu pērkam Latvijā, sēdekļus arī Latvijas uzņēmēji var gatavot. Jūnijā "Bombardier" pārstāvji tiekas ar "Rīgas elektromašīnbūves rūpnīcas" speciālistiem, lai izvērtētu iespējas Latvijā ražot arī vilcienu elektromotorus. Ja rūpnīcai tas izdosies, tad tā kļūs konkurētspējīgāka arī pret citiem ražotājiem. Mēs centīsimies sadarboties ar Latvijas ražotājiem. Protams, visus 20 000 vilcienam vajadzīgo detaļu Latvijā uz vietas neražos. Daudz lētāk ir nopirkt pārbaudītus produktus no tiem ražotājiem, kas specializējas to izgatavošanā," skaidro RVR līdzīpašnieks.
Lai izpildītu PV pasūtījumu, RVR vajadzēs izveidot papildu 500 darba vietas. Pareizinot šo skaitli ar septiņi, iegūst 3500 jaunas darba vietas.
Igaunis arī pauž nožēlu, ka iepriekš līdzīgos konkursos Latvijā RVR nevarēja piedalīties. Pirms vairākiem gadiem RVR un "Bombardier" izņēma konkursa noteikumus par zemās grīdas tramvaju piegādi Rīgas pilsētai.
"Toreiz to izdarīja vēl deviņi ražotāji. Bet konkursa noteikumi bija tādi, ka pieteikties varēja tikai viens dalībnieks, kas arī uzvarēja. Rīgas pilsēta par katru tramvaju samaksāja par 400 000 eiro (280 000 latu) vairāk nekā tirgus cena. Mūs uztrauc, ka patlaban par konkursa rīkošanu ir atbildīgs tas pats politiskais spēks [apvienība "Tēvzemei un Brīvībai"/LNNK], partija, kas tolaik," norāda uzņēmējs. "Šādi lēmumi dzen Latviju stūrī. Ja valsts dažu gadu laikā īstenotu 3-4 mūsu vērienam līdzīgus projektus, tad mēs strauji izkļūtu no krīzes un tuvotos Eiropas Savienības valstu vidējam dzīves līmenim."
Uzņēmējs arī norāda, ka jūlijā "Bombardier" būs izpildījis Francijas dzelzceļa kompānijas pasūtījumu par 700 vilcienu piegādi un varēs ražošanas iekārtas vest uz Latviju. Līdz ar to "mums patlaban ir milzīga iespēja atsperties izaugsmei".