Ko rādīt?
LTV1 pašreklāmas redaktore Ieviņa Ancena saka: "LTV programmas vadlīnijas nosaka starp LTV un Nacionālo elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomi (NEPLP) noslēgtā vienošanās par nacionālo pasūtījumu."
Atskaitot dažādām interešu grupām domātus raidījumus, viena no LTV1 programmas veidošanas galvenajām iezīmēm ir nevardarbīgs, ģimenei draudzīgs filmu un seriālu saturs, filmas ar pievienotu māksliniecisko vērtību. Tādēļ LTV vairāk izvēlas Eiropas kino un televīzijas kompāniju (Anglija, Francija, Vācija, Zviedrija, Austrija...) produkciju.
LTV7 kanāls savukārt paredzēts kā sporta un izklaides raidījumu piedāvātājs ekonomiski aktīviem cilvēkiem. Tam jābūt arī ģimeniskam, multikulturālam un Latvijas sabiedrību vienojošam.
"Katru gadu LTV ar NEPLP vienojas par konkrētā gada nacionālā pasūtījuma prioritātēm,"
turpina I. Ancena. "Izvēloties raidījumu saturu, tiek ņemti vērā satura, vizuālie un mākslinieciskie kritēriji."
Ja kādam ir pastiprināta interese par šo tēmu, tad ar raidījumu izveides žurnālistiskajiem un mākslinieciskajiem principiem ikviens var iepazīties LTV Ētikas kodeksā interneta lapas www.ltv.lv sadaļā "Lietišķi dokumenti".
LNT programmas "mugurkauls" savukārt jau vairākus gadus ir ziņu raidījumi, ikdienas informatīvie raidījumi un ikdienas seriāli. Kā TVNET pastāstīja LNT pašreklāmas nodaļas vadītāja Ingūna Sermole, "programmas satura galvenie notikumi tiek apstiprināti vismaz pusgadu uz priekšu. Jau pavasarī zināms, cik un kādi šovi tiks veidoti nākamajā sezonā, tāpat tiek izskatīts citu autorraidījumu piedāvājums vai nepieciešamība. LNT prioritāte ir Latvijā veidotie autorraidījumi. Attiecīgi pārējais raidlaiks tiek aizpildīts ar iepirkto, ārzemju produkciju - filmām un seriāliem, arī to iepirkumi tiek veikti apmēram gadu uz priekšu."
TV3 programmu direktore Evija Tigule savukārt usver, ka TV3 kā prioritāti izvirzījuši veidot maksimāli sabalansētu programmu, skatītājiem piedāvājot gan aktuālu informāciju ikdienas un nedēļas informatīvajos raidījumos, gan izklaidi visplašākajā nozīmē, piedāvājot labākās filmas un seriālus no visas pasaules.
Kad rādīt?
LTV1 programmas prioritātes šim gadam paredz, ka LTV1 darbdienās pievēršas publicistikai un sabiedriski aktuālai tematikai, bet nedēļas nogalēs un brīvdienās – izklaidei, kultūrvēsturei un pasaules izziņai."Konkrētā raidījuma atrašanās vietu programmā jeb raidlaiku nosaka mērķauditorija, kuri konkrētais raidījums paredzēts," stāsta I. Ancena. "Piemēram, seriāla "Mīlas viesulis" pamata mērķauditorija ir mājsaimnieces, tāpēc tas iekļauts rīta zonā ar atkārtojumu agrā pēcpusdienā."
Pēc tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūras "TNS Latvia" datiem rīta raidlaikā seriāla vidējā auditorija šogad ir 52 000 skatītāju jeb 25 procenti no visiem Latvijas iedzīvotājiem, kas konkrētajā brīdī skatās televīziju. Zināšanai, šeit un turpmāk "TNS Latvia" sniegtie dati attiecināmi uz TV saturu jau gana pilnvērtīgi patērēt spējīgo auditoriju vecumā no četriem gadiem.
"Savukārt bērnu raidījums "Kas te? Es te!" ēterā skatāms sestdienu un svētdienu rītos, jo bērni ir tie, kas pirmie brīvdienu rītos sāk darboties ar TV pulti," turpina I. Ancena.
Raidījumu plānojumā LTV ir saistošas Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma normas - piemēram, filmas un seriālus ar ietvertām erotiskām ainām programmā drīkst izvietot tikai pēc plkst. 22.
Skatītākajā raidlaikā jeb tā saucamajā prime time tiek plānoti ne tikai plašai auditorijai paredzēti sabiedriski aktuālas tematikas un izklaides raidījumi ("100. panta preses klubs", "Kas notiek Latvijā?"), bet arī nacionālas nozīmes projekti – piemēram, klasiskās mūzikas koncerti, Lielās mūzikas balvas pasniegšanas ceremonija, Latvijas Nacionālās operas sezonas atklāšana un citi projekti.
"Lai gan reitingu ziņā tie nespēj konkurēt ar komerctelevīziju piedāvātajām izklaides programmām, valsts līmeņa nacionālas nozīmes projektu pārraidīšana ir viens no sabiedriskās televīzijas uzdevumiem,"
skaidro I. Ancena. "Ētera vietas izvēlē šeit noteicošais ir nevis sasniedzamais reitings, bet projekta kvalitāte un nozīmīgums."
LNT savukārt skatītāko raidlaiku atvēl autorraidījumiem. "Tradicionāli tie ir šovi brīvdienu vakaros," stāsta I. Sermole. "Arī ikdienas autorraidījumi pirms un pēc LNT ziņām. Ziņas plkst 20 LNT ēterā ir jau visus 14 mūsu televīzijas pastāvēšanas gadus."
Arī pārējiem autorraidījumiem LNT atvēl ļoti "karstus" laikus - darbdienās no plkst. 21, brīvdienās ap plkst. 19, sestdienu un svētdienu rīta blokā no plkst. 9 līdz plkst. 11. Arī filmu un seriālu izvietošanā LNT kanālā tiek ievērotas jau izveidojušās tradīcijas. Piemēram, otrdienās plkst. 21 tiek rādīta jauna romantiskā filma, piektdienās - komēdija.
"Skatītāji novērtē to, ka noteiktā laikā saņems gaidītās emocijas,"
uzsver I. Sermole.
Šogad LNT programmā ieviests jaunums – no pirmdienas līdz ceturtdienai plkst. 23 atvēlēta vieta detektīvseriāla pirmizrādei (septembrī jau izrādīts seriāls "Mentālists", šobrīd tiek demonstrēts seriāls "Krēslas stunda"). Pa dienu pārsvarā tiek rādīti seriālu, filmu un raidījumu atkārtojumi.
"Pamatā raidījumu, filmu, seriālu izvietošanas laikam un dienai programmā ir statistikas dati par iespējamo skatītāju skaitu, auditorijas grupām, ko var piesaistīt konkrētai programmas vietai," piebilst I. Sermole.
TV3 programmu direktore Evija Tigule savukārt uzsver, ka "jau pirkšanas procesā filmas un seriāli tiek izvēlēti atbilstoši TV kanāla profilam."
"TV3 ir ģimenes kanāls, tāpēc parasti izvēlamies programmas, kas paredzētas plašai auditorijai," turpina E. Tigule. "Atlasot filmas, vienmēr tiek ņemtas vērā skatītāju, ne savas subjektīvās intereses. Izpratne par skatītāju gaumi veidojas ar pieredzi, kas iegūta strādājot TV nozarē ilgāku laiku."
Vai vari ko ietekmēt?
"Latvijas Televīzija ik dienas uzklausa visdažādākos skatītāju viedokļus," saka I. Ancena. "Tāpēc gan plašsaziņas līdzekļos, gan e-pastā un LTV1 mājas lapas foruma sadaļā paustās domas un ieteikumus analizējam, cenšoties izprast katra viedokļa paudēja argumentus."
LNT pašreklāmas nodālas vadītāja Ingūna Sermole savukārt zina stāstīt, ka "pirmajos kanāla pastāvēšanas gados LNT saņēma ļoti daudz skatītāju vēstules un telefona zvanus ar ierosinājumiem, pārsvarā par seriālu rādīšanas laikiem. Šobrīd lielāka aktivitāte notiek ar interneta starpniecību –
izziņojot LNT mājas lapā jauna seriāla vai raidījuma sākumu, parādās komentāri un ierosinājumi. Protams, skatītāju viedoklis tiek ņemts vērā, taču izvērtējot kanāla programmu saturu."
Arī E. Tigule apgalvo, ka TV3 ļoti labprāt uzklausa savu skatītāju viedokļus un ieteikumus.
Tātad, nesēdi un neburkšķi, ja kas neapmierina – televīzijas ir gana atvērtas ieteikumiem!
Ko skatās?
LTV1 pašreklāmas redaktore Ieviņa Ancena stāsta: "Saskaņā ar "TNS Latvia" sniegtajām ziņām līdz šā gada oktobra beigām populārākie raidījumi LTV1 ēterā bijuši šādi: Starptautiskais "Eirovīzijas" dziesmu konkurss (starptautiskais fināls – vidēji 283 tūkstoši skatītāju), Latvijas Skolu Jaunatnes Dziesmu un deju svētku koncerti, "Muzikālā banka", "Panorāma", "Dziesmu sirdij rodi Ventspilī", "De Facto", "100. panta preses klubs", "Kas notiek Latvijā?" un "Province". No seriāliem skatītāju iemīļotākais ir "Mīlas viesulis", kā arī pirmo pusgadu demonstrētais Francijas seriāls "Otrā iespēja" un Polijas dokumentālais seriāls "Meža stāsti". Vispopulārākā LTV1 demonstrētā filma 2010. gada desmit mēnešos ir "Limuzīns Jāņu nakts krāsā" – to vidēji noskatījušies 163 tūkstoši skatītāju."
I. Sermole apstiprina jau nojaušamo patiesību, ka paši populārākie raidījumi LNT ir šovi brīvdienās.
"Šajā sezonā šovs "Latvijas Zelta talanti" līdz šim pat nedaudz pārspēj šovu "Dziedošās ģimenes", bet abi ir visskatītākie šovi Latvijā,"
viņa atklāj. "Pēc jaunākajiem "TNS Latvia" datiem skatītākās LNT pārraides septembrī bija šovs "Latvijas Zelta talanti 2010", kuru vērojuši vidēji desmit procenti jeb gandrīz 218 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju, savukārt dziedāšanas svētkus "Dziedošās ģimenes" vērojuši nedaudz vairāk kā 214 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju."
Skatītāko pārraižu vidū ir arī LNT informatīvie raidījumi "LNT ziņas" un "Degpunktā". "No iepirktās produkcijas vislielāko auditorijas daļu šobrīd piesaista otrdienas romantiskās TV filmas," turpina I. Sermole. "Septembrī romantisko otrdienas filmu "Mūsu ferma Īrijā" vērojuši vairāk kā 157 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju."
E. Tigule apstiprina faktu, ka visskatītākais seriāls ne tikai TV3, bet vispār Latvijā ir "UgunsGrēks", kam šoruden sākusies jau ceturtā sezona. Viņa arī uzsver, ka saskaņā ar "TNS Latvia" datiem septembrī "TV3 ziņas" kļuvušas par skatītāko ziņu raidījumu Latvijā!
"No pirktajam pārraidēm visskatītākais ir raidījums "Ekstrasensu cīņas"," turpina E. Tigule. "Visskatītāko programmu TOP 10 Latvijā no TV3 raidījumiem ir arī mūsu izmeklējošās žurnālistikas raidījums svētdienu vakaros "Nekā personīga"."
Piedāvājam ielūkoties "TNS Latvia" apkopotajā raidījumu, seriālu un filmu TOP 10 par septembra mēnesi:
1. TV3 seriāls "UgunsGrēks" – vidēji 226,4 tūkstoši cilvēku
2. LNT raidījums "Latvijas Zelta talanti" - 217,7
3. LNT raidījums "Līderu debats. Premjeri" - 216.6
4. TV3 raidījums "Ekstrasensu cīņas" - 215,3
5. LNT raidījums "Dziedošās ģimenes" - 214,3
6. TV3 laika ziņas – 212,2
7. TV3 ziņas – 190
8. LNT ziņas – 188,8
9. TV3 demonstrētā filma "Šreks 3" - 185,2
10. TV3 raidījums "Nekā personīga" - 177,2
Ko sagaidīt?
Decembrī LTV piedāvās režisora Jura Podnieka filmu retrospekcija, sagaidot viņa 60 gadu jubileju. Tāpat mūs sagaida latviešu filmas "Mazie laupītāji" TV pirmizrāde, arī grupas "Labvēlīgais tips" "Vecgada" koncerta ieraksts un koncerta "Dziesmu svētki Ziemassvētkos" tiešraide.
LNT decembrī piedāvās labestības akciju "Eņģeļi pār Latviju", kā arī Ziemassvētku koncertus un svētkiem veltītas filmas.
Savukārt TV3 decembrī jau septīto reizi suminās godājamus Latvijas cilvēkus TV3 "Latvijas lepnuma" ceremonijā.
Patīkamu skatīšanos!