Pēdējo 10 gadu laikā "Bulgarija" kapitālo remontu ir piedzīvojusi divas reizes, kārtējais kapitālais remonts tika plānots 2012.gadā, laikrakstam "Komsomoļskaja Pravda" stāstījis Permas kuģu remonta rūpnīcas ceha priekšnieks. Šajā rūpnīcā katru pirms jaunās sezonas uzsākšanas tika veikta kuģa tehniskā apskate un nepieciešamais remonts.
Šogad veikta tikai tehniskā apkope - sagatavota degvielas sistēma, pārbaudītas eļļas, kā arī pārbaudīts dzinējs. Kuģa kopējais stāvoklis bijis "apmierinošs".
Taupīja uz remontu rēķina
Rūpnīcas cita ceha priekšnieks Andrejs Molodcovs apgalvo: nekādu nopietnu bojājumu tehniskās apskates laikā kuģim neatklāja. "Pa ziemu kaut kādas caurules bija sapuvušas. Vēl bija problēmas ar apkuri - nestrādāja boileri, kas nodrošina siltumu kajītēs," viņš stāstīja.
Taču kuģa ekipāža "bija pārāk jauna un nepietiekami apmācīta, un, kad sākās remontdarbu pārbaude, un kuģi ielaida ūdenī, viss sāka tecēt". "Nācās pārtaisīt, un rezultātā remonts aizkavējās par gandrīz divām nedēļām. Tā rezultātā aizkavējās sezonas pirmie reisi. Mums zvanīja saimniece un spiedza: "Man ir zaudējumi!" stāsta Molodcovs.
Viņš skaidroja, ka kuģa sīkie remonti vispār ietilpst kuģa komandas darba pienākumos, bet tā kā komanda bija jauna un nepieredzējusi, kuģa nomnieks vērsies pie profesionāļiem.
Aprīlī kuģi "Bulgarija" nofraktēja kompānija "Argorečtur". Tā arī nodrošināja kuģa pēdējo braucienu Volgā, kas beidzās ar kuģa un daudzu cilvēku bojāeju.
Iepriekš kuģa īpašnieki to piedāvājās iznomāt kompānijai "Farvater", bet tā no kuģa atteicās dēļ tā sliktā tehniskā stāvokļa. "Mūsu speciālisti aplēsa, ka kuģī - lai tas būtu drošs - jāiegulda vēl septiņi miljoni rubļu ( 119 000 latu). Finanšu risks bija pārāk augsts. Tāpēc mēs nolēmām nesaistīties," laikrakstam stāstījis "Farvater" ģenerāldirektors Romāns Kalmikovs.
Viņš uzskata, ka kuģa valdītājam pietrūcis elementāras kuģniecības kompetences. ""Bulgarija" fraktētājs kuģi saņēma aprīlī, kad sezona jau durvju priekšā. Tik īsā laikā kuģi savest kārtībā ir sarežģīti pat tad, ja brīvi pieejami nopietni finanšu resursi," viņš skaidro.
Avārijā izdzīvojušie kuģa komandas locekļi "Life News" stāstīja, ka ne reizi vien bijis tā, ka komanda atsakās iziet reisā ar veco, sarūsējošo, avārijas stāvoklī esošo kuģi, bīstoties par savām dzīvībām. Bet kuģa nomnieks, domājot par savu peļņu, viņus tomēr piespiedis iziet reisā. Izmeklētāji uzskata, ka tieši tā noticis arī šoreiz.
Daudzi liecinieki apgalvo, ka pieredzējušais kapteinis Aleksandrs Ostrovskis negribēja iziet liktenīgajā reisā laika apstākļu un kuģa tehniskā stāvokļa dēļ, taču kāds viņu tomēr piespieda.
Kapteiņa bijusī sieva laikrakstam "Komsomoļskaja Pravda" apstiprināja, ka kompānija "Argorečtur" nebija spējīga atvēlēt naudu ne kuģa remontam, ne pienācīgām algām komandai. Viņa apgalvo, ka kapteinis remontā ieguldīja naudu "no savas kabatas": pēdējā laikā viņš iztērējis 350 000 rubļus ( 6000 latus).
Kapteiņa tagadējā dzīvesbiedre Guļšata, ar kuru viņš neprecējies dzīvoja kopā pēdējos gadus, arī apgalvo, ka nauda kuģa remontam nekad nav tikusi piešķirta. "Tā sānsvere, par ko tagad visi runā, bija jau iepriekš, turklāt ne reizi vien. Tas kuģis tāds arī bija," viņa atceras.
Taču Ostrovskis ticēja kuģa veco konstrukciju drošībai. Vienīgais par ko viņš baidījās - par dzinēja sistēmu. Tās atjaunošanai viņš katru mēnesi prasīja piešķirt naudu, kas tā arī netika piešķirta, stāsta dzīvesbiedre.
"Es atceros, mēs braucām uz Volgogradu, bet osta mūs nepieņēma, jo kompānijas vadība nebija apmaksājusi iepriekšējos ostas pakalpojumus. Un visa komanda "sameta" - cik nu kuram bija nauda, lai varētu iebraukt ostā. Pasažieriem to taču neskaidrosi. Viņi ir braukuši atpūsties. Un kuģi par "Bulgarija" pārsauca (iepriekš - "Ukraina") tikai tāpēc, ka beigās jau "Ukrainu" neviena osta neņēma pretī, tik lieli bija sakrājušies parādi," viņa skaidro.
Bijušais "Bulgarija" stūrmanis un kāda komandas locekļa sieva piekrīt kapteiņa dzīvesbiedres stāstītajam. Pēc viņu teiktā, kompānijas "Argorečtur" vadītāja Svetlana Iņakina ekonomēja uz pilnīgi visu, pat uz elementārām lietām: atslēgām, uniformu, ēdināšanu. Komandai par divarpus mēnešu darbu alga esot izmaksāta tikai vienu reizi. Par rezerves daļām pat nerunājot - uz aicinājumu nopirkt rezerves daļas, kuģa saimniece atbildējusi, ka gribot vēl kuģi palaist tikai 2 - 3 reisos, nopelnīt naudu, un pēc tam kuģi atdot atpakaļ iznomātājam," raksta "Moskovskij Komsomoļec".
Jūrnieka sieva, pēc vīra stāstītā, zina, ka Iņakinai pieder arī restorāns un skaistumkopšanas salons. "Tur gan viņa naudu ieguldīja. Bet "Bulgarija" viņai bija kā kaprīze - komandu viņa vāca uz īsajiem reisiem, lai "sagrābtu piķi"", viņa atzīst.
Pirmos aizturētos atrod pārāk ātri
Svetlanu Iņakinu aizturēja otrdien, pret viņu ir ierosināta krimināllieta pēc panta par "drošības normām neatbilstošu pakalpojumu sniegšanu, kā rezultātā var iestāties viena vai vairāku cilvēku nāve". Maksimālais soda mērs par to ir līdz 10 gadiem cietumā.
Uz aizdomu pamata par ekspluatācijas noteikumu pārkāpumiem aizturēts arī Iņakinas vīrs Andrejs Smirnovs, kurš bijis īstais labuma guvējs, ziņo "Life News".
Aizturēts arī Krievijas Upju reģistra Kamas filiāles vecākais eksperts Jakovs Ivašovs. Pratināts tiek arī Volgas kruīza biļetes pārdevušās tūrisma firmas vadītājs Jeļisejevs.
Pirmās aizturēšanas notika jau otrā dienā pēc traģēdijas. Parasti izmeklēšana lielās katastrofās nevirzās tik raiti. Tas norāda, ka šoreiz ātri ir atrasti vainu apstiprinoši dokumenti, laikraksts "Vedomosti" citē kādu drošības iestāžu ekspertu.
Arī 2009. gadā pēc Permas klubā "Klibais zirgs" notikušā ugunsgrēka vainīgie tika atrasti jau nākošajā dienā: traģēdiju izraisīja ugunsdrošības pārkāpumi. Savukārt pēc sprādziena šahtā "Raspadskaja" un pēc avārijas Sajānu - Šušenskas HES vainīgos atrada tikai pēc vairākiem mēnešiem. Pēdējos gadījumos dokumenti nebija tik daiļrunīgi.
Žurnālisti atraduši "īsto kuģa nomnieku" - "bandītam līdzīgs gara auguma brunets"
Laikraksts "Komersant" noskaidrojis, ka "Argorečtur" birojs atrodas Svetlanas Iņakinas dzīvoklī - piecstāvu mājas pirmajā stāvā Kazaņas nomalē. Līdzās viņai dzīvo pensionāru pāris - Genādijs un Ņina Kuzņecovi. Viņi stāstīja, ka kaimiņiene pēdējo reizi redzēta sestdien - dienu pirms kuģa avārijas.
Iņakina arī viņus esot aicinājusi atpūtas braucienā pa Volgu, bet Genādijam bijušas sirds veselības problēmas. Ja to nebūtu, viņi noteikti būtu braukuši, stāstīja pensionāri.
Pēc tam, kad laikraksta korespondents brīnījies, kāpēc kompānijas, kas pietiekami labi pelna Volgas kruīzos, saimniece dzīvo divistabu dzīvoklī kopā ar vecākiem Kazaņas nomalē, kaimiņi atbildējuši: "Kas viņa par saimnieci? Viņa pati strādā saimnieka labā, viņš reizēm te parādās, lai vestu uz darbu."
"Saimnieka" vārdu kaimiņi nezināja, toties izskatu spēja aprakstīt: gara auguma brunets ar īsiem matiem, "izskatās pēc bandīta, mums no viņa bail". Viņi arī zināja stāstīt, ka "uz darbu" Iņakina braukusi uz Kazaņas centru.
Kā noskaidroja laikraksts, līdz pagājušam gadam Iņakina tiešām braukusi uz darbu centrā, bet nevis uz "Argorečtur", bet uz "Prestiž - tur Volga". Tā ir otra uz viņas vārda reģistrēta kompānija. Firmas izkārtne gan redzama pie biznesa centra ēkas, bet apsardzes pārstāvji stāsta, ka firma izvākusies jau vairāk kā pirms gada.
Biznesa centra vadītāja pastāstīja, ka pati firmai lūgusi atbrīvot telpas - firma pastāvīgi kavējusi telpu nomas maksu. "Firma bija trūcīga, es to zināju. Viņiem pēdējā gada laikā divas reizes darbinieki streikoja. Viņiem matrožu no Kazaņas nebija, visi bija iebraucēji - no Omskas, no Kuzbasa, un viņi streikoja, jo firma nemaksāja, kā rezultātā viņiem pat nebija naudas aizbraukšanai mājās," stāstīja centra vadītāja.
Vienreiz "Prestiž - tur" nomas maksu kavēja divus mēnešus un beigās norēķinājās, iznomājot kuģi, kas toreiz vēl saucās "Ukraina". Toreizējo "Ukrainu" - tagadējo "Bulgariju" piedāvāja dzimšanas dienas ballītei. Biznesa centra vadītāja to atceras kā "briesmīgu kuģi".
Arī viņa, līdzīgi kā kaimiņi, stāsta, ka pārrunas bijušas ar Iņakinas līdzgaitnieku - gara auguma, bandītam līdzīgu brunetu.
Laikraksta žurnālists noskaidroja, ka minētajam vīrietim pieder pilsētā vienīgais geju klubs. To atrast bijis grūti. Kluba apsargs žurnālistam paskaidrojis, ka ar saimnieku runāt neiznāks, jo klubā viņš pēdējo reizi redzēts pagājušajā nedēļā un pašreiz atrodas ārpus pilsētas. Saimnieka vārdu apsargs atteicās izpaust, saistību ar "Bulgarija" nekomentēja, vien atzinis, ka kluba pavārs iepriekš tiešām strādājis uz "Bulgarija".