22 Novembrī, Piektdiena
Ziņas :

Distances līgumi e-komercijā

  • Facebook
  • Izdrukāt
  • Sazināties
  • Saites

Ziņas » Ekonomika

Palielināt Samazināt 12 Feb 2011 , 08:13

Distances līgumi e-komercijā

Palielinoties tehnoloģiju un interneta pakalpojumu pieejamībai, aizvien biežāk Latvijas uzņēmēji kā preču un pakalpojumu tirdzniecības vietu izvēlas interneta vidi. Tāpēc Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) Eiropas Patērētāju informēšanas centrs bija sarīkojis semināru diskusiju «Eiropas patērētājs elektroniskajā vidē: tiesības, paradumi, problēmas un risinājumi».

Pasākuma programmā ietvertie jautājumi sniedza ieskatu par elektroniskajā vidē raksturīgākajām patērētāju un uzņēmēju problēmām, kā arī par patērētāju aizsardzības normatīvo aktu prasībām. PTAC Komercprakses, reklāmas un e-komercijas uzraudzības daļas juriskonsults Dainis Platacs īpašu uzmanību vērsa elektroniskajā komercijā izmantojamo distances līgumu noslēgšanas juridiskajiem aspektiem.

Distances līgumu noslēgšanu Latvijā regulē vairāki normatīvie akti, piemēram, Civillikums, Patērētāju tiesību aizsardzības likums (PTAL), MK 2002. gada 28. maija noteikumi Nr. 207 «Noteikumi par distances līgumu», MK 2004. gada 14. decembra noteikumi Nr. 1037 „Noteikumi par distances līgumu par finanšu pakalpojumu sniegšanu», kā arī vairāki MK noteikumi, kas attiecas uz informācijas sniegšanu par noteiktām precēm. Slēdzot šāda veida līgumus, jāņem vērā arī Informācijas sabiedrības pakalpojumu likums (ISPL) un Negodīgas komercprakses aizlieguma likums (NKAL).

Ko uzskatīt par distances līgumu
Distances līguma definīcija ietverta PTAL 10. panta pirmajā daļā: „Distances līgums ir vienošanās starp patērētāju un pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju, pamatojoties uz pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja piedāvājumu ar adresēta vai neadresēta iespieddarba, tipveida vēstules, kataloga, presē publicētas reklāmas, kurai pievienots pasūtījuma kupons, telefona, faksimila, interneta, elektroniskā pasta, televīzijas, radio un citu informācijas nosūtīšanas vai pārraidīšanas līdzekļu starpniecību.»

Distances līgums reizē ir gan patērētāja līgums, gan arī piegādes līgums. Tas tiek noslēgts starp piegādātāju un patērētāju neklātienē, izmantojot piegādātāja organizētu distances pārdošanas sistēmu. Distances līgums ir civiltiesisks darījums, taču darījuma pušu rīcības brīvība ir ierobežota ar normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.

Savukārt informācijas sabiedrības pakalpojums (ISP), kā to paredz Informācijas sabiedrības pakalpojumu likums, ir distances pakalpojums (puses vienlaikus nesatiekas), kuru parasti sniedz par maksu, izmantojot elektroniskus līdzekļus, un pēc pakalpojuma saņēmēja individuāla pieprasījuma.

Slēdzot distances līgumu, patērētājam ir jāsaņem noteikta informācija gan par pakalpojuma sniedzēju, gan par pašu piedāvājumu, gan arī par distances līguma nosacījumiem. Šādai informācijai jābūt pieejamai vēl pirms līguma slēgšanas.

Piedāvājot ISP, pakalpojuma sniedzējs uzskatāmi, tieši un pastāvīgi pieejamā veidā sniedz šādu informāciju:
- pakalpojuma sniedzēja firma (nosaukums) vai vārds un uzvārds, juridiskā adrese vai deklarētā dzīvesvieta un reģistrācijas numurs (ja tāds ir);
- pakalpojuma sniedzēja kontaktinformācija, kas nodrošina iespēju ātri sazināties tiešā veidā, ieskaitot elektroniskā pasta adresi;
- ja attiecīgās darbības veikšanai nepieciešama speciāla atļauja (licence) — informācija par iestādi, kas izsniegusi speciālo atļauju (licenci);
- attiecībā uz reglamentēto profesionālo darbību — informācija par profesionālo organizāciju, kas izsniegusi profesionālo kvalifikāciju apliecinošus dokumentus, profesijai vai kvalifikācijai atbilstošais nosaukums un valsts, kurā tas piešķirts, kā arī atsauce uz reģistrācijas valstī piemērojamiem profesionālajiem noteikumiem un veids, kādā tie pieejami;
- ja attiecīgā darbība apliekama ar pievienotās vērtības nodokli — reģistrācijas numurs Valsts ieņēmumu dienesta ar PVN apliekamo personu reģistrā.

Likums arī paredz: ja, piedāvājot ISP, tiek norādīta cena, pakalpojuma sniedzējs to norāda tā, lai cena būtu nepārprotama un skaidri salasāma, un sniedz informāciju par to, vai cenā ir ietverti maksājamie nodokļi un preces piegādes izmaksas, kā arī cenas piedāvājuma spēkā esamības termiņš.

Tāpat ir jānorāda informācija par pasūtījuma veikšanas kārtību, līguma slēgšanas valodu, kļūdas novēršanas iespējām. Ne mazāk svarīga ir informācija par pašiem līguma noteikumiem, līguma pieejamību, tā saglabāšanas iespējām, kā arī par atteikuma tiesībām un kur pieejama atteikumu tiesību veidlapa, ja tāda ir izveidota.

Patērētāja atteikuma tiesības
PTAL 12. panta pirmā daļa paredz: «Atteikuma tiesības ir patērētāja tiesības noteiktā termiņā vienpusēji atkāpties no līguma (atteikt pasūtījumu), nemaksājot līgumsodu, procentus vai zaudējuma atlīdzību.» Savukārt PTAL 12. panta otrās daļas 2. punkts noteic: «Patērētājs var izmantot atteikuma tiesības, lai atkāptos no distances līguma.» Tādējādi atkāpšanās no līguma ir uzskatāma gan par atteikšanos no pasūtījuma, gan atteikšanos no iepriekš noslēgtā līguma – atkāpšanās no ar līgumu uzņemtajiem pienākumiem un iegūtajām tiesībām.

Šādas atteikuma tiesības distances līguma gadījumā ir izmantojamas gan līguma noteikumiem atbilstošu, gan arī līguma noteikumiem neatbilstošu preču vai pakalpojumu iegādes gadījumā. Taču jāņem vērā, ka normatīvajos aktos paredzētās (nevis pašā distances līgumā iekļautās) atteikuma tiesības ir izmantojamas ierobežotā laika periodā un tās var izmantot tikai patērētāji. Piegādātājam ir pienākums atlīdzināt visus patērētāja samaksātos maksājumus, tai skaitā preces piegādes izmaksas. Taču piegādātājam nav jāsedz preces atpakaļ atdošanas izmaksas, ja vien prece nav atzīta par līguma noteikumiem neatbilstošu preci. Savukārt patērētājs ir atbildīgs par preces drošumu, kvalitāti un preces vērtības samazināšanos atteikuma tiesību izmantošanas periodā. Patērētāja pienākums ir septiņu dienu laikā no rakstveida atteikuma nosūtīšanas dienas preci atdot (nogādāt) piegādātājam.

Tāpat jāņem vērā PTAL 12. panta piektā daļa, kas stājās spēkā no 01.01.2011., un paredz, ka «ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs ir tiesīgs neatmaksāt patērētājam tā samaksāto naudas summu par preci vai lietu, kamēr patērētājs nav atdevis preci vai lietu vai arī nav iesniedzis preces vai lietas atdošanu vai nosūtīšanu apstiprinošus dokumentus». Piegādātājam ir pienākums atmaksāt patērētāja veiktos maksājumus ne vēlāk kā 30 kalendāro dienu laikā no rakstveida atteikuma saņemšanas dienas.

Pastāv arī atteikuma tiesību izņēmumi, kurus nosaka preces raksturs, individuāls pasūtījums vai ja tā ir neatvietojama prece. Minētie izņēmumi, piemēram, ir periodiskie izdevumi; laimes līgumi (azartspēles, izlozes); izsoles; aģentu piegādes līgumi, kā arī transports, izmitināšana, ēdināšana, izklaide noteiktā laikā u.c.

IESKATIES!

Materiāls publicēts sadarbībā ar vietni

Ievietots : 12 Februārī 2011

Skatīts : 1749 reizes

Avots : http://www.apollo.lv/portal/life/articles/229060

Birkas : interneta, PTAC, līgumi, patērētāju, preču, pakalpojumu, e-komercijā, tirdzniecības, komercijā, uzņēmēji

(Balsu nav)
"Ziņu Spice" rekomendē
  • Atlaists 'pateicību' pieprasījušais Jelgavas ārsts

  • Ritas Lasmanes ieteikumi seksa rutīnas pārņemtajiem

  • 10 padomi īpašuma pircējiem

Komentāru pagaidām nav. Esi pirmais !
{display:none;}
Ziņu Spice neatbild par rakstiem pievienotajām lasītāju atsauksmēm, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot atsauksmes, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Ziņu Spice patur tiesības liegt rakstu komentēšanas iespēju, kā arī dzēst neatbilstošos komentārus.
Komentāru noformēšana

Mēs cenšamies attālināties no tiem, kas vēlas pret mums atbalstīties.
-- Halifakss

Ginesa rekords? Iespējams, tālākie vārti futbola vēsturē

  • Visi aktuālie video
  • 22 Novembrī vēsturē

    Cik daudz naudas mēnesī tērējat mobilā telefona sarunām?
    Atbildes: 74

    Turpinās cīņa ar un par pieminekļiem. Andreja Upīša pieminekļa liktenis šobrīd Rīgas domes rokās: to – pēc mākslinieka Ivara Drulles priekšlikuma – gatavojas pārzāģēt pa vertikāli. Nu tad – pārzāģēs vai nepārzāģēs? Šodien par to un citiem pieminekļiem runājam ar arhitektu Jāni Dripi un mākslas vēsturnieku Ojāru Spārīti.

    01 Novembrī 2024
    Elita Veidemane

    Eiduka prestižajā 'Tour de Ski' sasniedz karjeras labāko rezultātu slēpojumā klasiskajā stilā

    Наша команда искусных исполнителей приготовлена выдвинуть вам передовые системы утепления, которые не только гарантируют долговечную протекцию от холодильности, но и подарят вашему жилищу стильный вид.
    Мы эксплуатируем с современными строительными материалами, заверяя постоянный срок службы службы и превосходные решения. Изоляция наружных стен – это не только сокращение расходов на подогреве, но и ухаживание о окружающей природе. Экологичные инновации, каковые мы внедряем, способствуют не только личному, но и поддержанию природных ресурсов.
    Самое основное: <a href=https://ppu-prof.ru/>Утепление фасада дома снаружи цена</a> у нас стартует всего от 1250 рублей за м²! Это доступное решение, которое превратит ваш домик в истинный приятный корнер с минимальными затратами.
    Наши достижения – это не только изоляция, это образование пространства, в где каждый член символизирует ваш личный образ действия. Мы берем во внимание все твои потребности, чтобы преобразить ваш дом еще более дружелюбным и привлекательным.
    Подробнее на <a href=https://ppu-prof.ru/>ppu-prof.ru</a>
    Не откладывайте заботу о своем квартире на потом! Обращайтесь к экспертам, и мы сделаем ваш обиталище не только теплым, но и стильным. Заинтересовались? Подробнее о наших работах вы можете узнать на нашем сайте. Добро пожаловать в мир гармонии и стандартов.

    Komentē    ppu-prof_ea
    18 Janvārī 2024, 11:58
    Ārstniecības augi Latvijā | Пик известий | Tiek izmantotas uCoz tehnoloģijas | Kinofilm@LV