27 Janvārī, Piektdiena
Īpašā sadaļa :

Veselīga uztura piramīda

  • Facebook
  • Izdrukāt
  • Sazināties
  • Saites

Īpašā sadaļa » Noderīgi

Palielināt Samazināt 12 Sep 2010 , 16:28

Veselīga uztura piramīda

Lai organisms varētu normāli funkcionēt, tam nepieciešama daudzveidīga pārtika. Mēdz teikt, ka nav neveselīgas pārtikas, ir tikai neveselīgs uzturs.

Ēdot veselīgi, nav jāatsakās no iemīļotiem ēdieniem, taču nav jāēd vieni pārtikas produkti vairāk nekā citi. Jāatceras, ka neviens pārtikas produkts viens pats nesatur visas vajadzīgās uzturvielas, tāpēc ir jāēd dažādi produkti, lai iegūtu pareizo barības vielu daudzumu un sastāvu. Veselīga uztura piramīdā ir apskatīti pārtikas produktu veidi un proporcijas, kas jāievēro, lai uzturs būtu sabalansēts un veselīgs. Veselīga uztura piramīda izveidota, lai jebkurš varētu pareizi izvēlēties produktus ikdienas uzturam. Uztura piramīdā ir ietvertas piecas pārtikas produktu grupas, no kurām ikdienas uzturā ieteicams lietot produktus no četrām grupām. Pirmā – graudaugi, maize un kartupeļi (40 procentu), otrā (35 procenti) –augļi, ogas un dārzeņi; trešā – piens un piena produkti; ceturtā – gaļa un zivju produkti. Šīs abas grupas – trešā un ceturtā – dažkārt piramīdā tiek apvienotas vienā grupā. Piektā grupa – pārtikas produkti, kas satur daudz tauku un cukura (5 procenti); tos ieteicams lietot reti un nelielos daudzumos. Tāpēc piramīdā tie atrodas pašā virsotnē. Tie noteikti nevar aizstāt produktus no citām grupām. Ja vien iespējams, jāizvēlas līdzvērtīgi produkti ar zemāku tauku saturu. Vismaz 50 procentu kaloriju jāuzņem ar cieti saturošiem produktiem (1. grupa). Tiem ir zems tauku saturs, augsts šķiedrvielu procents, tie rada sāta sajūtu, nedodot liekas kalorijas. Apmēram puse no dienā nepieciešamās enerģijas jāuzņem ar šīs grupas produktiem. Augļi un dārzeņi ir jāēd ļoti daudz – vismaz piecas porcijas dienā. Tie ir 400 grami! Jāizvēlas pēc iespējas dažādāki dārzeņi un augļi. Piena produkti ir jālieto mērenā daudzumā, tāpat kā gaļa un zivis. Tās jācenšas ēst vismaz divas reizes nedēļā. Vienā reizē noteikti var atļauties ēst treknu zivi.

Eksperta viedoklis

Andis Brēmanis, dietologs

– Uztura piramīda ir vizuāls shematisks modelis tam, kā ikdienā vajadzētu veidot ēdienkarti. Proporcionāli zīmējumā apakšējo produktu plauktiem vajadzētu veidot pamatu ēdienkartē, bet, tuvojoties spicei, produktu plaukti kļūst šaurāki. Šie produkti, protams, arī ir vajadzīgi, taču ne tik lielā apjomā. Graudaugus, cieti saturošus produktus, dārzeņus, augļus un ogas ēdienkartē vajag iekļaut obligāti un daudz. Nākamā grupa – olbaltumvielu produkti – gaļa, olas un zivis, piena produkti – arī ir vajadzīgi. Bieži vien problēma ir tā, ka uzturā sāk trūkt proporcionalitātes. Dažkārt, piemēram, graudaugi ir rafinētā formā, vairāk tiek ēsta baltmaize, nevis rupjmaize, tāpēc var veidoties disbalanss un rasties veselības problēmas. Produkti, kas atrodas piramīdas augšējā spicītē – kūkas, konfektes –, domāti svētkiem, nevis katrai dienai. Lielākā daļa neapzināti izmanto uztura piramīdas principus, nevis dzīvo, stingri sekojot tai līdzi. Ja katrs ielūkojas savā ēdienkartē, tad var secināt, ka no rīta dažreiz tiek apēsta putra, dienā – rīsi, kartupeļi vai makaroni, arī maize tiek apēsta, kādreiz tiek nograuzts kāds burkāns vai apēsts zupā. Neviens nekad neēd visu dienu tikai vienu produktu, jo tas apnīk. Neizbēgami, ka produktus ēdienkartē kombinējam.

***

NODERĪGI!

Pārtika jāizvēlas ne vien pēc patikas, bet arī lietderības.

Jāatceras, ka produkti no vienas piramīdas grupas nevar aizstāt produktus no citas grupas.

Dažādi produkti jālieto katru dienu, jo neviens no tiem atsevišķi nesatur visus nepieciešamos komponentus.


IESKATIES!

Materiāls publicēts sadarbībā ar vietni

Ievietots : 12 Septembrī 2010

Skatīts : 3780 reizes

Avots : http://zinas.nra.lv/maja/veseligs-dzivesveids/30897-veseliga-uztura-piramida.htm

Birkas : ēdieniem, ēdot, barības, pārtika, uzturs, piramīda, uztura, organisms, produkti, veselīga

(Balsu nav)
"Ziņu Spice" rekomendē
Komentāru pagaidām nav. Esi pirmais !
Visi smaidiņi
Ziņu Spice neatbild par rakstiem pievienotajām lasītāju atsauksmēm, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot atsauksmes, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Ziņu Spice patur tiesības liegt rakstu komentēšanas iespēju, kā arī dzēst neatbilstošos komentārus.
Komentāru noformēšana

Nekad nav par vēlu nākt pie prāta un gudrības; tomēr, ja patiesa atskārta nāk vēlu, vienmēr ir daudz grūtāk to izmantot.
-- Kants

Cilvēki sajūsmā par "Midsomeras slepkavības" Bārnabija uzrunu latviešiem

  • Visi aktuālie video
  • 27 Janvārī vēsturē

    Cik daudz naudas mēnesī tērējat mobilā telefona sarunām?
    Atbildes: 73

    „Lai karš beigtos, Krievijai tas jāzaudē,” Davosas forumā teicis Vācijas kanclers Olafs Šolcs, „tāpēc mēs piegādāsim Ukrainai bruņojumu ciešā komunikācijā ar mūsu partneriem.” Šķiet, viens no cerīgākajiem paziņojumiem. Šodien Vācijā acīmredzot tiks apstiprināts jauns aizsardzības ministrs – Boriss Pistoriuss, kuru vieni dēvē par klasisko vācu sociāldemokrātu raudzes politiķi, citi raugās uz viņu ar piesardzību, tomēr atzīst, ka diez vai ministrs pieņems lēmumus, kas nebūs saskaņoti ar Šolca politisko pozīciju. Ja Šolca pozīcija ir tāda, kādu viņš parādīja Davosā, tad nacistiskās Krievijas noorganizētā šausmu nakts varētu iet uz rīta pusi.

    19 Janvārī 2023
    Elita Veidemane

    Hercoga Jēkaba iekšzemes ūdensceļu plāns

    Paldies par aizrādījumu - kļūme izlabota !

    Komentē    Admin
    28 Janvārī 2014, 18:31
    Ārstniecības augi Latvijā | Пик известий | Tiek izmantotas uCoz tehnoloģijas | Kinofilm@LV