Tuvojoties svētkiem mēs domājam, ar kādām dāvanām iepriecināt savus,
radu vai draugu bērnus. Ilgi nedomājot, mēs izvēlāmies dāvināt
rotaļlietas. Vai tu esi kādreiz aizdomājies par rotaļlietu patieso
nozīmi bērna attīstībā? Kādas ir "labās" rotaļlietas un kādas labāk
turēt no bērna pa gabalu, skaidro attiecību konsultants Arturs Šulcs.
"Rotaļlietām ir ļoti liela nozīme bērna attīstībā. Rotaļlieta var bērnu
gan pozitīvi ietekmēt un attīstīt, gan traumēt, nodarot fizisku un
emocionālu kaitējumu. Ar rotaļlietām bērns mācās izzināt pasauli. Viņš
tās personificē – viena rotaļlieta ir mamma, cita ir tētis un vēl kāda
ir viņš pats. Ir mīļais zaķītis vai lācītis, kas tiek ņemts gultā un
rada drošības sajūtu aizmiegot. Tā tas ir bijis visos laikos – caur
rotaļlietām bērns mācās un attīstās," stāsta attiecību konsultants Arturs Šulcs.
"Bērna pirmajos dzīves mēnešos un gados rotaļlietas ļauj attīstīt
mazula nervu sistēmu. Piemēram, klucīši ir ar dažādām faktūrām – gluds,
rievains, pulēta koka vai neapstrādāta koka, lakots utt. Tas rada dažādu
kairinājumu, un bērns ierauga, ka pasaule ir dažāda, daudzdimensionāla.
Viņš izzina, kas ir metāls, koks, māls vai plastmasa. Aptaustot dažādus
materiālus, šie impulsi no pirkstiņiem aiziet uz galvas smadzenēm un
tas nodrošina bērna attīstību, sajūtu izpratni un sajūtu pieredzi. Un
liekas ir ņirbošas plastmasas mantas ar spožām gaismiņām vai, piemēram,
caurspīdīga bumba, kurai iekšā pīlīte, bet pie kuras zinātkārais bērns
nekādi netiek...
Bērns
ir krājis santīmiņus un investējis tos mašīnītē. Taču tā salūzt pēc
pāris minūtēm. Rodas signāls, ka viņa krāšanas process ir bijis veltīgs
un nevienam nevajadzīgs
Kā spēlēties ar dabas materiāliem
Daudz var iemācīt arī ar dabas materiāliem. Piemēram, aizvest bērnu uz
mežu un paspēlēties ar čiekuriem. Čiekuru var paņemt rokā, iebāzt
kabatā, to var mest, tādā veidā iemācoties jaunas kustības. Iedot mammai
vai tētim, kas veicinās došanas un pieņemšanas prieku. Čiekurus var
savākt, salikt, salīdzināt, veidot konstrukcijas. Tur ir ļoti daudz
darbību. Mēs, pieaugušie, esam aizmirsuši, ko darīt ar čiekuru, ka to
arī var izmantot kā rotaļlietu un pasaules izzināšanas objektu, bet
bērns uz to visu skatās kā uz jauniem atklājumiem. Izmantojot šādus
dabas materiālus, kas neko nemaksā, vecāki var radīt bērnam resursus
personības attīstīšanai. Reāli bērns darbojas, pavada kopā laiku ar
vecākiem un iepazīst pasauli, strādā viņa jaunrade.
Dāvini tikai kvalitatīvas rotaļlietas!
Kas būtu jāievēro? Bērniem ir jādod dažādas rotaļlietas, kas atbilst
viņa vecumam un ļauj izzināt pasauli un mācīties jaunas lietas.
Mūsu tirgus ekonomikas
apstākļos ir radušās rotaļlietas, kas ne vienmēr pozitīvi ietekmē bērna
attīstību. Augot lielāks, bērns izvēlas rotaļlietas, ar ko viņš grib
spēlēties. Viņam ir interesanti spēlēties ar mašīnīti, kas pati iet uz
priekšu vai ko viņš var vadīt ar pulti. Tagad ir pieejamas visdažādākās
sarežģītības un vecumiem domātas rotaļlietas. Bieži vien vecāki arī
iegādājas mantas, ko bērni viņiem lūdz. Bet kāda ir šo rotaļlietu
vērtība?
Dažkārt vecāki pat kaunina
viņus par rotaļlietas saplēšanu, nemaz neaizdomājoties, ka rotaļlietas
kvalitāte neļauj tai pildīt savas funkcijas.
Man pašam ir nācies saskarties ar situāciju, kad bērnam tiek nopirkta
rotaļu mašīna, kas, nokļūstot reālā bērna rokās, saplīst pēc 3 minūtēm.
Mēs aizejam uz veikalu to apmainīt, bet nepaiet ilgs laiks, kad tā atkal
ir salūzusi.
Bērns ir krājis santīmiņus un investējis tos mašīnītē. Taču tā salūzt
pēc pāris minūtēm. Rodas signāls, ka viņa krāšanas process ir bijis
veltīgs un nevienam nevajadzīgs. Bērns saprot, ka nevar uzticēties
lietām, par kurām tiek maksāta īsta naudiņa. Vecākiem vajadzētu rūpēties
par to, lai netraumētu bērnu, piedāvājot rotaļlietas, kam ilgtspēja ir
pāris minūtes. Šādās situācijās bērns jūtās vainīgs, viņš baidās aiztikt
un saplēst citas mantas. Dažkārt vecāki pat kaunina viņus par
rotaļlietas saplēšanu, nemaz neaizdomājoties, ka rotaļlietas kvalitāte
neļauj tai pildīt savas funkcijas. Ja šādas situācijas atkārtojas, bērns
pierod, ka mantas tiek saplēstas un izmestas. Bērns nenovērtē lietu
vērtību, reālo ilgtspēju.
Iegādājoties Ziemassvētku
dāvanas, iesaku atteikties no Ķīnā ražotām mantām. Tā ir bērnu
neirotizēšana. Bērns atver savu dāvanu, priecājas par to, bet pēc pāris
minūtēm šī manta salūzt. Šādai lietai ir tikai naudas iztērēšanas
funkcija. Labāk izvēlēties kvalitatīvas lietas, kas attīsta bērnu.
Ja paši neesat apdāvināmā
bērna vecāki, tad derīgi būtu sazināties ar vecākiem un noskaidrot, kas
bērnam ir nepieciešams, kādas ir viņa intereses.
Ja paši neesat apdāvināmā bērna
vecāki, tad derīgi būtu sazināties ar vecākiem un noskaidrot, kas bērnam
ir nepieciešams, kādas ir viņa intereses. Var izvēlēties lietas, kas
attīsta bērna radošumu, piemēram, māls veidošanai, instrumenti putnu
būrīša pagatavošanai, konstruktors u.c., nevis kādu braucošu rīku ar
dārdošu mūziku, kas visu dara pats un ar kuru īstenībā nevar
paspēlēties. Bērnu var aizvest uz zoo dārzu, teātri, slidot vai slēpot,
uz kādu radošu nodarbību vai pulciņu, izglītojošu pasākumu. Ja ļoti
gribas izmantot modernās tehnoloģijas, tad var CD ierakstīt bērnam
pasaku, kas tiek lasīta tieši viņam, vai uztaisīt video filmu ar viņa
piedalīšanos. Visvērtīgākās būs dāvanas ar domu, pozitīvām emocijām un
vēlmi attīstīt bērnu."
Iemāci bērnam radīt rotaļlietas!
Mums jāizvēlas tikai kvalitatīvas rotaļlietas. Izgatavot rotaļlietas
paši kopā ar bērniem. Bērniem ir svarīgi piedalīties. Piemēram, tētis ar
dēlu aiziet uz mežu, nogriež kārklu un uztaisa loku. Tas nemaksā dārgi –
nepieciešams nazis un aukla. Mamma ar meitiņu var kopā uzšūt lupatu
lellīti. Tas, protams, prasa laiku un pūles, bet kopīga laika pavadīšana
ar bērnu, pozitīvas emocijas un jaunrades process padara šo rotaļlietu
vērtīgu. Ja paši neprotat neko pagatavot, tad kopā ar bērnu var iet pie
kāda meistara vai amatnieka un iemācīties. Pašu gatavotas rotaļlietas
rada arī pašvērtējumu bērniem, jo viņi tās ir izdomājuši un radījuši.
Turklāt bērnam tiks iemācīts, ka lietām ir vērtība. Viņš neies un
neplēsīs soliņus parkā, jo būs redzējis, kādas pūles jāiegulda, lai kaut
ko pagatavotu.
Iedvesmojies radošām nodarbēm kopā ar savu bērnu, apskatot mammam.lv/tetiem.lv reģistrētās lietotājas iesūtīto rakstu
Kas ir mūsu darbošanās kastē?
Ja vēlies savu meitu iepriecināt ar radošo darbnīcu apmeklējumu, tad iesakam ielūkoties
Gudro Sievu skolas piedāvājumā!
Autore: Baiba Vilnīte, mammam.lv/tetiem.lv